Bez dymu na wiosnę. Jak papierosy wpływają na naszą formę fizyczną?

Nie będzie zaskoczeniem dla żadnego z czytelników, że palenie papierosów ma fatalny wpływ na zdrowie. Według badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Bristolu jeden papieros kosztuje nas 11 minut życia . Jednak mimo licznych kampanii antynikotynowych oraz rosnącej świadomości społeczeństwa, dane dotyczące liczby palaczy wciąż są przytłaczające. WHO szacuje bowiem, że po papierosy sięga przeszło miliard osób.

Nadejście wiosny to szansa na zmianę nawyków. To właśnie pierwsze ciepłe dni skłaniają wielu z nas do podjęcia walki o "plażowe ciało". Sprzyjać temu ma zmiana diety (mniej fast foodów, więcej warzyw), a także aktywność fizyczna. Biegasz, chodzisz na siłownię, jeździsz na rolkach lub rowerze? To może nie wystarczyć, jeżeli mimo regularnej aktywności wciąż zatruwasz swój organizm papierosami.

Papierosy: wpływ na zdrowie

Ilu Polaków pali? Według komunikatu CBOS, po papierosy sięga nieco więcej niż jedna czwarta dorosłych Polaków - 26 proc[1]. Warto jednak bliżej przyjrzeć się tym danym, bowiem co piąty rodak robi to regularnie, a co dwudziesty - tylko okazjonalnie. Optymistycznie nastraja fakt, że powyższy wynik  wskazuje na najniższy w historii badań CBOS liczbę palaczy w Polsce. To zdecydowanie pozytywna zmiana.

Palenie wiąże się z wieloma chorobami, przed którymi nie uchronią nawet wielogodzinne treningi. Regularne wychodzenie na "dymka" w pierwszej kolejności zaszkodzi układowi oddechowemu oraz sercowo-naczyniowemu. Oprócz zwiększonego ryzyka zachorowania na raka płuc[2], palenie tytoniu upośledza także ich funkcjonowanie na co dzień. Palacze mają znacznie mniejszą pojemność płuc, a co za tym idzie - ich organizm jest mniej dotleniony niż u osób niepalących. Obrywa także układ krwionośny: naczynia ulegają zmniejszeniu, a to nie tylko utrudnia transport krwi do pracujących mięśni. Zwężone naczynia wieńcowe w połączeniu z wysokim tętnem powodują znacznie większe obciążenie mięśnia sercowego[3].

Gorsza kondycja?

Wydolność fizyczna palacza będzie znacznie niższa niż człowieka stroniącego od papierosów. Winne jest nie tylko tętno - szacuje się, że jest ono około 30 proc. wyższe u osób palących czy mniejsza pojemność płuc. Naukowcy udowodnili, że mięśnie osób sięgających po "fajkę" są mniej odporne na zmęczenie. Winny takiego stanu rzeczy jest tlenek węgla znajdujący się w papierosach. Ten łączy się z hemoglobiną w organizmie człowieka, tym samym powodując wypieranie tlenu[4]. Mniejsza tolerancja wysiłku oraz znacznie niższa wydolność to także skutek mniejszej ilości tlenu znajdującego się we krwi[5].

Rzuć palenie!

Zerwanie ze szkodliwym nałogiem nie tylko poprawi nasze osiągnięcia sportowe. Odstawienie tytoniu będzie miało także widoczny wpływ na poprawienie stanu zdrowia oraz jakości życia. Koniec z zadyszką, uciążliwym kaszlem czy niepokojem z powodu niskiego stężenia nikotyny w organizmie. Sprawność odzyska także układ nerwowy, pokarmowy, a nawet hormonalny. Aby odnieść sukces warto do rzucania palenia podejść z głową i szukać wsparcia na wszelki możliwy sposób.

Aby skutecznie zmierzyć się z nałogiem warto wybrać nie tylko odpowiedni czas czy zwrócić uwagę na sytuacje, w których idziemy na "dymka". Wiele osób w okresie rzucania palenia sięga także po pomoc z apteki w postaci gum lub plastrów z nikotyną. Pewną popularnością wśród osób rzucających palenie cieszą się również takie produkty jak podgrzewacz tytoniu i elektroniczne papierosy. Zgodnie z raportem Public Health England (PHE), brytyjskiej instytucji zdrowia publicznego, e-papierosy są o 95 proc. mniej szkodliwe niż tradycyjne odpowiedniki, nie zawierają bowiem tzw. substancji smolistych[6]. Choć ich stosowania nie zaleca się oczywiście osobom niepalącym, to dla palaczy, którym trudno rozstać się z rytuałem wyjścia na papierosa, mogą stanowić ich mniej szkodliwy substytut.

Decydując się na rozstanie z nałogiem warto liczyć się również z ryzykiem porażki. Niewielu z nas osiągnie sukces już za pierwszym razem. Skuteczne zerwanie z nałogiem to często kwestia kilku podejść, dlatego nie warto zniechęcać się przy potknięciach.


[1] https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_104_19.PDF

[2] https://www.hindawi.com/journals/crj/2016/2684090/

[3] https://www.researchgate.net/profile/George-Papathanasiou-2/publication/261286193_Effects_of_Smoking_on_Cardiovascular_Function_The_Role_of_Nicotine_and_Carbon_Monoxide/links/0deec533c3e07c6d3f000000/Effects-of-Smoking-on-Cardiovascular-Function-The-Role-of-Nicotine-and-Carbon-Monoxide.pdf

[4] https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1748-1716.2007.01757.x

[5] https://www.researchgate.net/profile/George-Papathanasiou-2/publication/261286193_Effects_of_Smoking_on_Cardiovascular_Function_The_Role_of_Nicotine_and_Carbon_Monoxide/links/0deec533c3e07c6d3f000000/Effects-of-Smoking-on-Cardiovascular-Function-The-Role-of-Nicotine-and-Carbon-Monoxide.pdf

[6] https://www.gov.uk/government/publications/vaping-in-england-evidence-update-february-2021/vaping-in-england-2021-evidence-update-summary


Strona główna INTERIA.PL

Polecamy