Reklama

Reklama

Budowanie odporności u całej rodziny w paru krokach

Częste infekcje mogą być uciążliwe. Choroba przyczynia się nie tylko do kilkutygodniowego osłabienia. Sprawia także, że nie możemy uczestniczyć w wielu aktywnościach, opuszczamy pracę czy szkołę. Rozwiązaniem jest zbudowanie odporności. Jak się do tego zabrać?

Jesień i zima, mimo wyjątkowo wysokich temperatur, nie dały lekarzom chwili wytchnienia - wynika z danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - Państwowego Zakładu Higieny. Sezon grypowy 2019/2020 to do tej pory około trzech milionów przypadków zachorowań lub podejrzeń zachorowań na grypę - tyle było ich do początku marca 2020. Oprócz grypy przypadłością, która najczęściej w chłodniejszych miesiącach nęka rodziny, jest przeziębienie. Do tego dołóżmy może najgroźniejszego przeciwnika - koronawirusa z Wuhan, który na świecie zbiera coraz większe żniwo. Najlepszą formą obrony przed infekcjami i zakażeniami jest bezwzględna samoizolacja oraz odporność. By zbudować tę ostatnią wystarczy kilka prostych kroków.

Śpij!

Reklama

Niedostateczna ilość snu lub wręcz jego brak może wpływać na obniżenie odporności. Aby organizm odpowiednio się zregenerował, należy spać przynajmniej 7 godzin w ciągu doby. Jak wynika z raportu TNS Polska dla Dormeo Polska Jak śpią Polacy?, tylko 53 procent naszych rodaków przesypia od 7 do 8 godzin niezależnie od dnia tygodnia. Tymczasem podczas snu zwiększa się ilość limfocytów w organizmie. To właśnie wtedy wydziela się także melatonina, która jest odpowiedzialna nie tylko za prawidłowy sen, ale także wspomaga działanie układu immunologicznego.

Jeżeli chcesz podnieść odporność całej rodziny zadbaj więc o ich sen i regularne pory kładzenia się spać dla każdego domownika. Pamiętaj przy tym o indywidualnych potrzebach. Nastolatek w okresie dojrzewania ma znacznie większe zapotrzebowanie na sen niż dorośli! Ustalcie zasady korzystania ze smartfonów - używanie ich w łóżku może znacznie utrudniać zasypianie.

A może zioła?

W budowaniu odporności mogą także pomóc stare babcine sposoby. Warto w dietę włączyć żeń-szeń, który może pobudzać do działania limfocyty. Dobroczynne właściwości ma także między innymi aloes, czystek czy wiesiołek.

Warto korzystać z ziół także w przypadku pierwszych objawów infekcji. Herbatka z lipy może pomóc w walce z katarem czy bólem gardła. Z kolei osoby zmagające się z kaszlem mogą sięgnąć po prawoślaz czy podbiał. Rozwiązaniem, które ma swoich zwolenników, może być syrop homeopatyczny na kaszel suchy dla dzieci od 1. roku życia. Zawiera on wiele ziół, które mogą złagodzić suchy kaszel. Jeżeli stosujesz zioła pamiętaj, aby skonsultować się z lekarzem. W ten sposób upewnisz się, że nie wchodzą one w interakcje z lekami, które zażywasz.

Zadbaj o dietę!



Odporność organizmu buduje się poprzez... zadbanie o to co jemy. Dieta powinna być bogata w świeże owoce oraz warzywa. Zaopatruj się w te, które zawierają antyoksydanty - zwalczają wolne rodniki i tym samym sprawiają, że poprawia się nasza odporność. W ten sposób dostarczysz organizmowi także witaminy przyswajalne w łatwy sposób. Marchew, szpinak czy pomidory to cenne źródło witamin A, C i E.

Koniecznie włącz w dietę kiszonki. Kapusta czy ogórki to naturalne probiotyki, które pomagają nie tylko w zachowaniu prawidłowej flory bakteryjnej w jelitach. Mają także dobroczynny wpływ na odporność. Zastanawiasz się jak nakłonić nastolatkę do jedzenia kiszonek? Jeśli jest fanką modnego ostatnio k-popu, koniecznie podsuń jej kimchi. To tradycyjne danie kuchni koreańskiej składa się z kiszonych warzyw (najczęściej kapusty pekińskiej). Zawiera także papryczkę chili, która dzięki kapsaicynie może wspomagać organizm w walce z infekcjami.

Ruszaj się!

Podstawą nowej piramidy żywieniowej jest aktywność fizyczna. Nie chodzi o to, aby uprawiać wyczynowo sport. Wystarczy 30 minut aktywności codziennie, aby uzyskać pozytywny efekt. Całą rodziną możecie spacerować, jeździć na rowerach czy uczęszczać na basen.

Regularny wysiłek sprawi, że będziesz mniej chorować na infekcje górnego układu oddechowego. Warto jednak pamiętać, aby nie podejmować intensywnego wysiłku szczególnie przed snem. Wytwarza się wtedy hormon stresu - kortyzol, który może wpływać negatywnie na system immunologiczny.

Zimna woda zdrowia doda

Jednym ze sposobów na podniesienie odporności jest hartowanie. Polega ono na poddawaniu organizmu wysokim i niskim temperaturom. Pamiętaj, że tego typu aktywność mogą podejmować wyłącznie zdrowe osoby, u których lekarz nie stwierdził przeciwwskazań. Zanim zaczniesz hartować dzieci i męża - wyślij ich na konsultację lekarską.

Nie musisz od razu zapisywać całej rodziny do lokalnego stowarzyszenia morsów. Wystarczy, że będziesz przebywać na świeżym powietrzu w zimie  - to właśnie wtedy warto podejmować aktywności sportowe. Starajcie się nie przegrzewać. Pamiętaj, że odporność buduje się cały rok, dbaj więc o to, żeby nie przegrzewać się także wiosną i ubierać odpowiednio do pogody. Czasem może to oznaczać bohaterskie znoszenie pytań "gdzie dziecko ma czapeczkę?". Po mieszkaniu chodź boso, nie włączaj ogrzewania na pełną moc, postaw na częste wietrzenie. Na tę ostatnią czynność warto zdecydować się zwłaszcza zimą. Ogrzewane powietrze jest bowiem bardzo suche i wpływa niekorzystnie na górne drogi oddechowe.

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje