Czego potrzebuje twoja odporność gdy masz 40, 50 i 60 lat?

Sprawnie działający układ immunologiczny to nieoceniony oręż w walce z czynnikami, które mają negatywny wpływ na nasze zdrowie. Wirusy i bakterie to tylko drobny wycinek tego z czym musi mierzyć się nasza odporność.

Budowanie odporności zaczyna się już w fazie życia płodowego. Dziecko otrzymuje przeciwciała za pośrednictwem łożyska matki, a w późniejszym etapie podczas karmienia piersią. Co ciekawe, układ immunologiczny uznaje się za w pełni ukształtowany dopiero w okolicach piętnastego roku życia. Warto wiedzieć, że odporność to nie tylko wytworzone przeciwciała podczas przebytych infekcji. Barierę ochronną stanowią także mechaniczne zabezpieczenia takie jak skóra czy błony śluzowe oraz czynności w rodzaju kichania czy kaszlu.

Dorosły człowiek powinien nieustająco wzmacniać swoją odporność. Nawet drobna infekcja może ją bowiem osłabić. Warto jednak zwrócić uwagę, że sprawnego układu immunologicznego nie zbudujemy w ciągu miesiąca. To raczej praca na długie lata. Jednak wraz z upływem lat nasz organizm potrzebuje specjalnego wsparcia.

Dbaj o siebie!

- Starzenie się organizmu niesie za sobą negatywne konsekwencje dla działania systemu odpornościowego - mówi Marzena Wieczorkowska, wiceprezes, dyrektor ds. badań i rozwoju Pharmeny, spółki biotechnologicznej wytwarzającej produkty na bazie 1-MNA. - U osób, które przekroczyły 40., 50. czy 60. rok życia zwiększa się podatność na infekcje. Warto więc sięgnąć po suplementację, która wesprze sferę ochronną naszego organizmu. Powinna ona zawierać nie tylko witaminę C, ale także ekstrakt z korzenia żeń-szenia. W suplemencie Menavitin Senior ten składnik jest standaryzowany na zawartość ginsenozydów, dzięki czemu wspomaga osoby starsze, dbając o ich siły witalne, samopoczucie i ogólną sprawność - wyjaśnia.

Oprócz suplementacji konieczna jest też właściwa dieta! Tego rodzaju preparaty nie mogą bowiem być stosowane jako zamiennik zróżnicowanych posiłków. W codziennym menu warto zainspirować się dietą długowiecznych Japończyków. Niech twoje menu będzie pełne warzyw, brązowego ryżu, owoców morza oraz ryb.

Pamiętaj również o właściwej ilości snu. Z wiekiem częściej zdarzają nam się problemy z zaśnięciem, jest to wynik obniżenia wydzielania melatoniny w organizmie. To ona jest odpowiedzialna za regulację rytmu dobowego. Niedostateczna liczba przesypianych godzin może znacząco obniżyć odporność na infekcje.

Nie tylko serce

Statystyki chorób serca w Polsce? Szacuje się, że na niewydolność tego organu cierpi od 700 do 800 tysięcy ludzi. Podatność na choroby ze strony układu sercowo-naczyniowego wzrasta wraz z wiekiem. Aby móc zapobiegać dolegliwościom musisz zadbać o swój... śródbłonek!

Być może do tej pory nigdy nie słyszałeś o tej warstwie komórek, która wyściela wewnętrzne ściany naczyń. Jednocześnie jest to największy gruczoł wydzielania wewnętrznego. To on jest organem odpowiedzialnym za napięcie naczyń krwionośnych. Dodatkowo reguluje także ich aktywność zapalną. Co się stanie, gdy jego praca zostanie zaburzona? Możesz  zachorować między innymi na miażdżycę, nadciśnienie czy cukrzyce. A lista dolegliwości jest znacznie dłuższa!

Na nieprawidłowe działanie śródbłonka ma wpływ palenie papierosów, brak aktywności fizycznej czy stres. Chcesz zmniejszyć ryzyko chorób układu sercowo naczyniowego? Zrezygnuj z używek - nie tylko papierosów, ale także alkoholu. Podejmij także aktywność fizyczną, wystarczy tylko 30 minut dziennie. Nie musisz od razu zapisywać się do klubu fitness, efekt przyniesie nawet codzienny energiczny spacer.

Nie tylko witaminy

Dla podtrzymania dobrej odporności warto także zadbać o właściwy poziom witamin i minerałów w organizmie. Nie od dziś wiadomo, że grupa mająca szczególny wpływ na prawidłowe działanie układu immunologicznego to witaminy A, C, E oraz te pochodzące z grupy B. Szczególną uwagę należy tu zwrócić na taki składnik jak niacyna - witamina B3. Ta bowiem jest istotna dla funkcjonowania błon śluzowych, a więc naturalnej bariery ochronnej organizmu. Jednak wraz z wiekiem spada zdolność ludzkiego organizmu do przemiany tego składnika..

- Produktem metabolizmu witaminy B3 jest cząsteczka 1-MNA, odkryta niedawno przez polskich naukowców. Cząsteczka 1-MNA jest gotową, już przekształconą formą witaminy B3. Cząstkę tę zawiera preparat Menavitin Senior - dodaje Marzena Wieczorkowska. Warto wiedzieć, że jest to substancja występująca fizjologicznie w ludzkim organizmie. Znaleźć ją można głównie w wątrobie, ale także w nerkach, płucach, sercu oraz mózgu. Jej naturalnym źródłem są także algi Wakame oraz liście zielonej herbaty.

Artykuł powstał we współpracy z PHARMENA SA


Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje