Jak dbać o zdrowie gdy masz 40, 50, 60 lat?

Australijscy naukowcy pod przewodnictwem Benjamina Mayna opublikowali w „Scientific American” badania, w których podjęli się próby oszacowania długości życia niektórych gatunków kręgowców, w tym człowieka. Jak się okazuje, genetycznie jesteśmy zaprogramowani zaledwie na 38 lat życia! Tymczasem żyjemy o wiele, wiele dłużej. Jak to możliwe? Wszystko dzięki postępowi w nauce i polepszeniu warunków egzystencji. Dziś wiemy także, jak o siebie zadbać, by żyć dwa razy dłużej.

Zdrowie w wieku 40 lat

Po 40 roku życia nasz metabolizm spowalnia, co powoduje różnego rodzaju procesy zwyrodnieniowe. Te mogą negatywnie wpłynąć na kondycję poszczególnych narządów ciała. Stan zdrowia zależy między innymi od naszego stylu życia.

Szczególnie istotne jest ograniczenie używek: rzucenie palenia papierosów i ograniczenie spożywania alkoholu. Osoby, które paliły przez kilkadziesiąt lat, w wieku 40 lat mogą już mieć przewlekłą obturacyjną chorobę płuc. Z kolei nadużywanie alkoholu przez taki okres może prowadzić do stłuszczenia, a nawet marskości wątroby.

Z wiekiem wrasta także ryzyko zapadania na choroby serca oraz raka. Warto w tym wypadku zwrócić uwagę na obciążenie genetyczne. Jeśli wśród członków rodziny pojawiały się nowotwory, należy obowiązkowo regularnie kontrolować stan swojego zdrowia. Najlepiej skorzystać z programu profilaktycznego przeznaczonego dla czterdziestolatków.  W jego ramach przeprowadzane są badania krwi, moczu, kału, stężenia cholesterolu i glukozy, próby wątrobowe. Dodatkowo wykonywany jest pomiar ciśnienia tętniczego, na podstawie masy ciała i wzrostu obliczane jest BMI, ocenia się także miarowość rytmu serca. Dodatkowo mężczyźni mają sprawdzany przyrost prostaty w badaniu PSA.

Zdrowie w wieku 50 lat

W tej dekadzie życia większość kobiet jest już po menopauzie. Jednym z objawów zmian hormonalnych jest przyrost tkanki tłuszczowej - nadwaga jest przyczyną wielu poważnych chorób, m.in. chorób sercowo-naczyniowych czy cukrzycy typu 2. Pamiętajmy również, że kobieta po menopauzie, na skutek spadku poziomu estrogenów, stopniowo traci wapń w kościach, przez co stają się one bardziej podatne na złamania. W tym okresie wiele pań walczy również z bezsennością i złym samopoczuciem psychicznym. W takiej sytuacji warto zwrócić się o pomoc do psychiatry lub psychoterapeuty.

W wieku 50 lat zarówno mężczyźni, jak i kobiety powinni stosować dietę lekkostrawną. Należy wykluczyć potrawy tłuste, smażone i wzdymające. Lepiej także ograniczyć ostre przyprawy. Na talerzu powinno znaleźć się więcej surówek niż mięsa, unikajmy jednak roślin strączkowych i gotowanej kapusty.

Aktywność fizyczna w wieku 50 lat jest koniecznością. Wystarczy półgodzinna gimnastyka rano lub trzy razy w tygodniu godzinne treningi siłowe lub na basenie. W tym okresie życia niezwykle istotna jest także monitorowanie stanu zdrowia podczas badań profilaktycznych. Po pięćdziesiątce każdy mężczyzna powinien raz do roku badać prostatę, a każda kobieta powinna udać się na mammografię.

Zdrowie w wieku 60 lat

Choć predyspozycje genetyczne mają spore znaczenie, na zachowanie zdrowia do późnego wieku przede wszystkim trzeba sobie zapracować. Na kondycję fizyczną i psychiczną w wieku 60 lat wpływa całe nasze życie. Warto jednak pamiętać, że nigdy nie jest za późno, by o siebie zadbać.

Po 60 roku życia należy chodzić do lekarza nie tylko wtedy, gdy coś nam dolega, ale regularnie przeprowadzać badania profilaktyczne. Seniorzy prócz lekkostrawnej diety i aktywności fizycznej (może być to nawet szybki spacer), a także bezwzględnej rezygnacji z używek, powinni zadbać również o kontakty społeczne.

Poczucie samotności i wykluczenie destrukcyjnie wpływa na kondycję mózgu, dlatego zaleca się, by seniorzy pozostawali aktywni społecznie: uczestniczyli w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych, utrzymywali kontakty z rodziną, angażowali się w różne rodzaje dzielności. O pamięć i koncentrację można zadbać także czytając książki, rozwiązując krzyżówki czy sudoku. Dzięki temu mamy szansę pozostać aktywni do późnej starości.

"Pandemia wiele zmieniła w podejściu do zdrowia i w tym jak dzisiaj się o nim mówi. O zdrowiu przede wszystkim mówi się dużo. Trzeba to wykorzystać, żeby rozpowszechnić wiedzę o profilaktyce.

Naszymi klientami są przede wszystkim pracodawcy, którzy wybierają dla swoich pracowników benefit w postaci opieki medycznej. Pandemia pokazała, że ten benefit stał się najważniejszym, z całej kafeterii innych, np. kart fitness czy biletów do kina i teatru.

Wykorzystując ten trend zainteresowania zdrowiem, PZU Zdrowie przygotowuje dla swoich klientów - pracodawców tzw. raport zdrowia, który powstaje na podstawie zagregowanych danych korzystania z opieki medycznej. To pozwala nam na przedstawiać pracodawcom rekomendacje, co jeszcze mogą zrobić, żeby jeszcze lepiej zadbać o zdrowie swoich pracowników. Wracamy  do realizacji naszego programu Strefy Zdrowia, który świetnie funkcjonował już przed pandemią. To program, w ramach którego w siedzibie klienta organizujemy konsultacje lekarskie i badania dla pracowników. Co najważniejsze zakres konsultacji i badań dostosowujemy do specyfiki firmy, potrzeb pracowników  i tego na jakie potencjalne zagrożenia są narażeni. Nasze programy to m.in. Profilaktyka nowotworowa, Kręgosłup pod kontrolą czy Serce pod kontrolą.

Pandemia wpłynęła również na wzrost zapotrzebowania na konsultacje psychologiczne i  my bardzo szybko na to zareagowaliśmy, oferując naszym pacjentom teleporady psychologiczne, w tym czasie, kiedy pacjenci nie chcieli, ale też nie mogli korzystać z wizyt stacjonarnych."

 

Partnerem publikacji jest PZU

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje