Reklama

Reklama

Jak odżywiają się Polacy?

Konsekwencje nadmiaru cukru, soli i produktów mięsnych w diecie

To, z czym na ogół nie umiemy sobie poradzić, to ograniczenie ilości cukru, soli, mięsa, alkoholu oraz nieregularność posiłków przy jednoczesnych deficycie warzyw i owoców. Taki model żywienia w perspektywie czasu nie wróży nic dobrego, co więcej może przyczynić się do obniżenia odporności i rozwoju wielu poważnych chorób zagrażających życiu, w tym nowotworów.

Reklama

Zbyt wysoka ilość cukrów prostych w diecie, zwłaszcza tych spożywanych w postaci wysoko przetworzonych produktów może w łatwy sposób prowadzić do otyłości, zaś nagminne przekraczanie zalecanej dziennej dawki soli skutkuje bardzo często nadciśnieniem tętniczym, rakiem żołądka lub udarem mózgu. Nadmiar soli w diecie przyczynia się również do rozwoju kamicy nerkowej i osteoporozy. Nieoficjalne badania mówią także o prawdopodobnym jej wpływie na ryzyko zachorowania na raka przełyku. Tłuszcze nasycone to kolejny "cichy zabójca", mogący przyczynić się do chorób układu krążenia czy nowotworów jelita grubego, gruczołu sutkowego i krokowego.

Mając na uwadze powagę sytuacji, warto przyjrzeć się naszej codziennej diecie i ulepszyć nieco wiedzę na temat tego, jak faktycznie powinna wyglądać. Nawyki najlepiej jest kreować już od najmłodszych lat - wtedy łatwiej będzie wybierać wartościowe produkty w życiu dorosłym. Konieczne jest czytanie etykiet oraz wybieranie produktów ze sprawdzonych źródeł. Nie zaszkodzi też obserwacja własnego organizmu, samopoczucia czy nastroju. Dość istotne są też regularne badania, które pomogą określić, czego brakuje w naszej diecie, a z czego powinniśmy zrezygnować. 

Warzywa owoce oraz produkty zbożowe jak kasze czy pełnoziarniste ryże są uznawane za podstawowe składniki zdrowej, odżywczej i dodające energii diety. Warto też zaznaczyć, że rezygnacja czy ograniczenie czerwonego mięsa oraz tłuszczy pochodzenia zwierzęcego nie powinna być kojarzona z niedoborami czy gorszym samopoczuciem. Prawidłowo skomponowana dieta roślinna z uwzględnieniem niewielkiej ilości chudego mięsa czy ryb uznawana jest bowiem za pełnowartościowy i najzdrowszy model żywienia człowieka, na każdym etapie życia.  

 

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje