Mało, chudo, kolorowo

Precz z patelnią!

Reklama

Od dziś żadnego smażenia i duszenia. To najbardziej niezdrowe formy przyrządzania mięsa. Zdrowszym rozwiązaniem niż zwykła patelnia jest chiński wok. Rozgrzany w woku tłuszcz osiąga temperaturę znacznie wyższą niż na zwykłej patelni. W takich warunkach białko mięsa ścina się błyskawicznie i nie nasiąka tłuszczem, w którym jest smażone. W zawierającej mniej niż jeden procent tłuszczu piersi indyczej po usmażeniu na patelni jego zawartość wzrasta do 61 proc. Gdy przyrządzimy ją w woku, będzie miała co najwyżej 3 proc. tłuszczu.

Całkowicie beztłuszczowy sposób przygotowywania mięsa zapewnia garnek ze specjalną wkładką do gotowania na parze, parowar lub piekarnik parowy. Godnym polecenia patentem jest też foliowy rękaw, który pozwala upiec mięso bez dodatku tłuszczu.

Ryby przynajmniej dwa razy w tygodniu

Zawierają zbawienne dla serca wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3: EPA i DHA, które naukowcy nazwali inhibitorami miażdżycy. Ponieważ hamują powstawanie cholesterolu LDL i trójglicerydów w wątrobie, automatycznie obniżają ich stężenie we krwi. Oprócz tego obniżają ciśnienie i usprawniają przepływ krwi oraz zapobiegają arytmii. Najwięcej jest ich w tłustych rybach morskich: sardynkach, śledziach, makreli, piklingu, łososiu, mniej zaś w owocach morza.

Naukowcy zbadali, że jeden gram kwasów tłuszczowych omega-3 w codziennej diecie zmniejsza aż o 42 proc. ryzyko nagłej śmierci u osób, które przeszły już zawał. Wszystkim tym, którzy nie lubią ryb lub są uczuleni na ich białko, przemysł farmaceutyczny proponuje rybi tłuszcz w kapsułkach. W jednej łyżeczce tranu jest 0,4 g EPA i 0,6 g DHA, czyli właśnie tyle, ile potrzeba, by ochronić serce. Cennym źródłem kwasów omega-3 jest także siemię lniane oraz olej lniany. Jednak wolno go stosować tylko wtedy, gdy wiadomo na pewno, że jest świeży. Stary zawiera utlenione tłuszcze, które są bardzo szkodliwe.

Miękkie smarowidła

Zamiast masła smaruj pieczywo miękką margaryną, a jeśli masz wysokie stężenie cholesterolu w surowicy krwi - margaryną z fitosterolami. Jest droższa, ale znacznie zdrowsza. Fitosterole to unikalne tłuszcze roślinne o budowie zbliżonej do cholesterolu. Są głównym budulcem ścian komórkowych w tkankach roślinnych. To skuteczne antidotum na zbyt wysoki poziom cholesterolu. Obniżają stężenie cholesterolu całkowitego oraz cholesterolu LDL w surowicy krwi, ponieważ częściowo hamują jego wchłanianie w jelitach. Bogatym źródłem fitosteroli jest sezam oraz ziarno słonecznika i soi (w 100 ml oleju sojowego jest aż 500 mg fitosteroli). Najłatwiej dostępnym źródłem fitosteroli są miękkie margaryny, np. flora pro-activ.

Dowiedz się więcej na temat: ciśnienie | tłuszcz | dieta | zawał | kwasy | otyłość | serce | owoców | omega | ryzyko

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje