Reklama

Reklama

Mleko i nabiał na… odchudzanie

Badania prowadzone na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat pozwalają sądzić, że mleko i nabiał to jedne z najzdrowszych i najbardziej wszechstronnych produktów spożywczych. Są nie tylko cennym źródłem witamin, wapnia i wielu składników odżywczych, ale sprzyjają także odchudzaniu i zachowaniu smukłej sylwetki. Ale skąd biorą się, tak naprawdę, niezwykłe właściwości mleka i przetworów mlecznych? Sprawdziliśmy.

Mleko - skarbiec zdrowia?

Pod względem wartości odżywczych mleko stanowi jeden z najbardziej wszechstronnych artykułów spożywczych. Występuje w nim bowiem ok. 60 substancji koniecznych dla prawidłowej pracy całego organizmu. To na przykład białka (znajdziemy w nim aż 10 aminokwasów, których nasze ciało nie jest w stanie zsyntetyzować samodzielnie), fosfolipidy, węglowodany, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (jak np.: linolowy, linolenowy, arachidonowy, oleinowy), witaminy A, D, E, K i witaminy z grupy B (B1, B2, B6, B12) oraz mikro- i makroelementy, jak np. wapń, fosfor, cynk, potas, chlor, magnez czy sód. Mleko uważa się ponadto za najtańsze, a zarazem najłatwiej dostępne, źródło wapnia, pierwiastka budulcowego zębów i kości, występującego także w układach mięśniowym i nerwowym oraz w układzie krążenia. Wapń odpowiada m.in. za utrzymanie prawidłowej krzepliwości krwi, przyczynia się do ograniczenia częstości zawałów serca czy udarów mózgu.

Reklama

Okazuje się jednak, że niewłaściwe procesy produkcji mogą się potencjalnie przyczynić do spadku stężenia substancji odżywczych zawartych w mleku. To właśnie dlatego jego wytwórcy powinni przykładać szczególną uwagę do warunków, w jakich powstaje. Z tego też powodu marka Mlekpol, producent doskonale znanego Łaciatego, stosuje specjalną technologię przetwarzania bez wykorzystania konserwantów. Mleko tej marki jest produkowane na Mazurach, jednym z najczystszych rejonów Polski, a do reszty kraju trafia w bezpiecznym opakowaniu chroniącym przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi, np. światłem.

Pij mleko, będziesz szczuplejszy

O "odchudzających" właściwościach mleka mówi się już od dłuższego czasu. Tę potoczną, obiegową intuicję zdają się potwierdzać badania prowadzone na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Dostrzeżono mianowicie, że spożywanie mleka i przetworów mlecznych w ilościach zalecanych przez dietetyków obniża ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego - na który składają się m.in. otyłość, podniesione ciśnienie tętnicze krwi, zbyt wysokie stężenie glukozy we krwi czy obniżone stężenie "dobrego" cholesterolu we krwi - aż o 40 proc. Istnieją też doniesienia, według których włączenie mleka i nabiału do codziennego jadłospisu może prowadzić do ograniczenia objawów towarzyszących zespołowi metabolicznemu aż u 61 proc. osób z nadwagą.

To jednak nie wszystko. Między wielkością spożycia mleka, a otyłością również wydaje się istnieć bezpośredni związek. Odnotowano, że przestrzeganie zaleceń dotyczących dziennego spożycia wapnia zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia wyższych wartości BMI (Body Mass Index) nawet o 85 proc. Oznacza to, że nie spożywając zalecanej dziennej dawki wapnia zawartego w mleku i produktach mlecznych można się potencjalnie narazić na szybki wzrost masy ciała. Zauważono zresztą, że kobiety, które nie przyjmują wapnia w odpowiednich dawkach, zmagają się z nadwagą nawet o 15 proc. częściej niż kobiety, które po mleko i produkty mleczne sięgają regularnie, zgodnie z zaleceniami dietetyków.

Osoby, które spożywają mleko w odpowiednich ilościach, mogą się też zwykle pochwalić niższym ciśnieniem tętniczym krwi. W ich surowicy notuje się również występowanie zdecydowanie niższych poziomów trójglicerydów, które w zbyt dużych stężeniach mogą być przyczyną otyłości, cukrzycy typu II, miażdżycy, udarów mózgu czy zawałów serca. Potwierdzają to między innymi badania przeprowadzone przez zespół naukowców z The University of Tennessee. Wynika z nich, że picie mleka w zalecanych ilościach prowadzi w wielu przypadkach do spadku masy ciała i utraty tkanki tłuszczowej. Co ciekawe, suplementy diety zawierające wapń posiadają wyraźnie mniejszą skuteczność w odchudzaniu niż mleko i nabiał. Płynie stąd wniosek, że w racjonalnej i odpowiednio zbilansowanej diecie odchudzającej nie może zabraknąć mleka i przetworów mlecznych. Pełny asortyment tego rodzaju produktów znajdziemy w asortymencie popularnej marki Łaciate. Producent, obecny na rynku już od 25 lat, ma w swojej ofercie nie tylko mleko, ale także śmietany, śmietanki, serki do smarowania, mleko w proszku, mleko zagęszczone, mleko smakowe, masło czy mleko o podwyższonej zawartości 3,8 proc. tłuszczu.

Mleko zdrowe także dla cukrzyków

Ale mleko i produkty mleczne docenią nie tylko ci, którzy liczą kalorie i dbają o linię. Jego skład i właściwości sprzyjają także osobom cierpiącym na cukrzycę typu 2 czy zmagającym się z insulinoopornością. Słynne, wieloletnie badanie The Coronary Artery Risk Development in Young Adults Study (CARDIA), prowadzone w Stanach Zjednoczonych od 1985 r., przynosi dowody, że spożywanie mleka i przetworów mlecznych w ilościach zgodnych z wytycznymi dietetyków, znacząco zmniejsza ryzyko insulinooporności i otyłości. Inne projekty badawcze, realizowane m.in. przez uczonych z Harvard T.H. Chan School of Public Health, dają prawo przypuszczać, że picie mleka pozwala uniknąć cukrzycy typu 2, wyregulować metabolizm i trwale obniżyć ciśnienie tętnicze krwi. Miałyby za to, przypuszczalnie, odpowiadać zawarte w mleku i produktach mlecznych wapń, witamina D, tłuszcze mleczne oraz kwas oleopalmitynowy, które biorą m.in. udział w sekrecji insuliny, a także regulują procesy lipolizy i lipogenezy (czyli, odpowiednio, procesy redukcji i tworzenia tkanki tłuszczowej).

Lekarze i dietetycy zwracają ponadto uwagę, że chorzy na cukrzycę typu 2 powinni, paradoksalnie, unikać picia mleka o zerowej zawartości tłuszczu, gdyż czynnikiem moderującym metabolizm węglowodanów w organizmie są właśnie tłuszcze. Z perspektywy cukrzyków i osób dbających o linię najlepsze okażą się więc przede wszystkim mleko pełnotłuste (3-3,8 proc.) lub półtłuste, zawierające od 1,5 do 2 proc. tłuszczu. Najkorzystniejszy wpływ na organizm ma przede wszystkim to pierwsze, bowiem charakteryzuje się wysoką zawartością wapnia i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K). Należy jedynie pamiętać, aby mleko i przetwory mleczne przyjmować w rozsądnych ilościach - w przypadku osób walczących z cukrzycą typu 2 nadpodaż węglowodanów może być przecież niepożądana.

 

Artykuł powstał we współpracy z firmą Mlekpol.

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje