Reklama

Reklama

Mleko na zdrowie. Dlaczego warto pić mleko codziennie?

O tym, że każdego dnia warto wypić przynajmniej jedną szklankę mleka, wiedziały już nasze babcie i prababcie. Ale dlaczego właściwie warto po nie sięgać? I czy rzeczywiście rację mają jego zwolennicy, którzy utrzymują, że stanowi ono najbardziej wartościowy składnik codziennej, pełnowartościowej diety? Postanowiliśmy sprawdzić!

Mleko - skarbiec zdrowia?

Mleko jako produkt spożywczy znane jest konsumentom od wieków. Największą popularnością wśród konsumentów cieszy się niewątpliwie mleko krowie, choć na rynku znaleźć można również mleko i produkty mleczne pochodzące od kóz, bawolic i owiec. Można się też spotkać, choć raczej z rzadka, z mlekiem klaczy, wielbłądów (kraje arabskie), reniferów (Laponia), lam (Peru) i jaków (Tybet). Regionalne rodzaje mleka bywają jednak najczęściej wykorzystywane jedynie przez lokalnych rzemieślników, a w przemyśle mleczarskim nie używa się go na szeroką, masową skalę.

Reklama

Na świecie produkuje się każdego roku ponad 700 mln ton krowiego mleka. W samej tylko Polsce wytwarza się go rokrocznie około 14 mln ton, w tym znaczną część na eksport. Doskonale wszystkim znane Łaciate, obecne na polskim rynku już od 25 lat, jest eksportowane na sześć kontynentów i kupimy je nawet w Chinach (jest tam trzecim najpopularniejszym importowanym mlekiem!). Mleka krowiego używa się przede wszystkim w przemyśle mleczarskim, do wyrobu masła, lodów, śmietany, serów, jogurtów, fermentowanych produktów mlecznych (kefir, maślanka, zsiadłe mleko, jogurty), czekolady, pasz (serwatka), odżywek białkowych itd.

Za właściwości zdrowotne mleka krowiego odpowiada przede wszystkim jego unikalny skład, obejmujący nie tylko wiele istotnych substancji mineralnych (wapń, fosfor, potas, chlor, magnez i sód) czy witamin (A, D, E i witaminy z grupy B), ale także białka, węglowodany (laktozę) i fosfolipidy, karoteny i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (linolowy, linolenowy, arachidonowy, oleinowy). Mleko jest źródłem wapnia, potasu, białka, witamin B2 i B12.

Najbardziej wszechstronny składnik diety

Mleko uważa się za produkt najbardziej wszechstronny pod względem wartości odżywczych. - Z tego właśnie powodu stanowi ono jeden z niezbędnych i najbardziej wartościowych składników codziennej, pełnowartościowej diety. Znajdziemy w nim przecież ok. 60 substancji, których ludzki organizm nie jest w stanie wyprodukować samodzielnie. Jest też, zarazem, najtańszym źródłem wapnia, którego zawartość w organizmie dorosłego człowieka wynosi ok. 1,3-1,5 kg.

Pierwiastek ten stanowi przede wszystkim substancję budulcową dla kości i zębów, ale występuje także w komórkach ciała, gdzie bierze udział w przewodzeniu różnego rodzaju bodźców i impulsów. Mimo że tylko 1 proc. wapnia obecnego w organizmie nie wchodzi w skład kości i zębów, to jest on także niezbędny do prawidłowej pracy całego układu mięśniowego.

Występująca w mleku laktoza - dwucukier złożony z cząsteczek glukozy i galaktozy - stanowi również substancję niezbędną do prawidłowej pracy mózgu, centralnego układu nerwowego, a także układu pokarmowego, w którym przyspiesza i ułatwia przyswajanie wielu substancji mineralnych, takich jak np. wapń, magnez czy fosfor. Fosfolipidy występujące w mleku są tymczasem substancją wchodzącą w skład błon komórkowych, które pełnią m.in. funkcje transportowe i enzymatyczne oraz - co najważniejsze - chronią komórki przed szkodliwymi dla nich czynnikami fizycznymi i chemicznymi, w tym zwłaszcza przed patogenami i drobnoustrojami chorobotwórczymi. Odgrywają również istotną rolę w profilaktyce chorób przewlekłych.

Kto powinien pić mleko?

Największe zapotrzebowanie na wapń występuje w okresie dojrzewania, a więc w czasie wzmożonego wzrostu kości. Spada ono tymczasem wraz z wiekiem, ale nie oznacza to, że organizmowi nie trzeba go już dostarczać po wkroczeniu w dorosłość (potwierdzono, że spożywanie mleka po 40. roku życia chroni przed wystąpieniem zmian osteoporotycznych lub przynajmniej znacząco je hamuje). Po mleko warto też niewątpliwie sięgać ze względu na zawartą w nim witaminę D, której suplementacja jest konieczna przede wszystkim w okresie jesienno-zimowym, gdy nasze ciało nie jest jej w stanie zsyntetyzować pod wpływem promieni słonecznych. Należy jednak podkreślić, że witamina D3 występuje tylko w tłuszczu mlecznym, tak więc w produktach beztłuszczowych jej nie ma.

Odnotowano także, że wśród dojrzałych mężczyzn, którzy spożywali codziennie zalecaną ilość mleka, prawdopodobieństwo wystąpienia zespołu metabolicznego - na który składają się m.in. otyłość, wysokie ciśnienie krwi, zbyt wysokie stężenie glukozy we krwi czy obniżone stężenie "dobrego" cholesterolu we krwi - spadało aż o 40 proc. Podobnie było w przypadku osób z nadwagą, u których, po zmianie nawyków dietetycznych, ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego zmniejszało się maksymalnie o 61 proc.

Niektóre badania wykazały także, że przed postępującą z czasem utratą masy kostnej może potencjalnie chronić regularne spożywanie odpowiednich ilości mleka i nabiału. Zwiększenie ilości wapnia i witaminy D3 w połączeniu z witaminą K2Mk7 (menachinon7) w diecie może również potencjalnie ograniczać ryzyko złamań, a zwłaszcza - znacznie obniżyć prawdopodobieństwo wystąpienia złamania biodra, groźnego przede wszystkim dla seniorów i osób w dojrzałym wieku. Mleko charakteryzuje się ponadto przyswajalnością na poziomie wynoszącym prawie 100 proc. (oczywiście z wyłączeniem rzadkich, osobniczych uwarunkowań, do których należy zaliczyć np. nietolerancję laktozy), co sprawia, że można o nim mówić jak o swego rodzaju prozdrowotnym koktajlu złożonym z witamin, białek, tłuszczów oraz mikro- i makro substancji odżywczych.

 

Artykuł powstał we współpracy z firmą Mlekpol.

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje