Reklama

Reklama

Na dobry sen. Pięć nawyków, dzięki którym wypoczniesz i zyskasz na zdrowiu

Zdrowy sen pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie, ale również kondycję całego organizmu. Warto zadbać o to, by spać nie tylko długo, ale również komfortowo i zasypiać bez przeszkód.

Jak podawali w 2012 roku autorzy badania na temat sytuacji zdrowotnej Polaków NATPOL, z okresowymi zaburzeniami snu zmaga się 55 proc. z nas. Prawdopodobnie każdy z nas zna skutki nieprzespanej nocy. Nie każdy jednak wie, że długotrwałe problemy z bezsennością mogą przyczynić się do wystąpienia poważnych schorzeń. Pośród nich znajdują się między innymi choroby serca, cukrzyca typu 2 czy choroba Alzheimera. Wyniki badań na temat snu przeprowadzone przez zespół naukowców pod kierownictwem Eileen Leary z kalifornijskiego Stanford University nie pozostawiają złudzeń - jakość i długość spania może mieć wpływ na długość życia. Skrócenie fazy REM o 5 proc. zwiększa ryzyko śmierci u osób w średnim i podeszłym wieku nawet o 13-17 proc. Jak widać, dobra jakość snu może uratować nam życie, a z pewnością wzmocni odporność organizmu na choroby, wirusy czy zwykłe przeziębienia. Warto więc zadbać o to byśmy mogli spać komfortowo i efektywnie. Te pięć sposobów pozwoli ci wstawać wypoczętym każdego dnia.

Reklama

Wygodny sen

Jednym z najistotniejszych elementów dobrego snu i zasypiania jest wygodne podłoże do leżenia. Materac powinien być idealnie dopasowany do śpiącej na nim osoby, by właściwie odciążał kręgosłup i pozwolił na całkowite rozluźnienie mięśni. Zbyt twardy materac nie zapewni całościowego podparcia sylwetki, co przełoży się właśnie na napięcie mięśniowe i bóle. Tylko materac piankowy wypełniający każdą naturalna krzywiznę ciała, m.in. lędźwie, rozluźnia zmęczone ciało i pozwala spać bez przeszkód. Dzięki temu zaczniemy budzić się zdrowo wypoczęci. Warto zainteresować się materacami producentów, którzy swoją wiedzę opierają na wieloletnich badaniach medycznych i technologicznych oraz doświadczeniu. Nie wolno nam również zapomnieć o doborze właściwej poduszki, która rozluźni mięśnie szyi, a nawet może pomóc w pozbyciu się bólu głowy. Więcej na ten temat można przeczytać w tym artykule.

Włoska marka Magniflex jest światowym liderem w dziedzinie dobrego snu, od 60 lat oferuje najwyższej jakości materace do spania. Obecnie w jej portfolio znajdziemy materace piankowe, materace termoelastyczne, materace ortopedyczne, rehabilitacyjne o różnym stopniu komfortu, a także materace dla dzieci i zdrowotne poduszki ortopedyczne z pianki. Unikatowym rozwiązaniem jest funkcjonalny materac na ból pleców - rozluźniający i regenerujący, którego skuteczne działanie zostało potwierdzone przez Amerykańskie Stowarzyszenie Kręgarzy. Wywodzący się z przepięknej Toskanii producent wytwarza materace z opatentowanych materiałów, których jakość została poparta niezależnymi certyfikatami, w tym medycznymi i ekologicznymi. Finezyjne włoskie wzornictwo i tradycja wytwarzania łączą się tutaj z nowoczesną technologią zapewniającą zdrowy sen.

W ciemności

Organizm człowieka w godzinach wieczornych wytwarza melatoninę, nazywaną hormonem snu lub dnia i nocy. Dzięki niej organizm wie, że przyszła pora, by pójść spać. Niestety wytwarzanie melatoniny zaburza światło niebieskie emitowane przez ekrany takich urządzeń jak smartfon, telewizor czy komputer. Wiele osób zasypia, oglądając telewizję lub przeglądając media społecznościowe. Z punktu widzenia specjalistów zajmujących się leczeniem bezsenności jest to błąd, który może nas kosztować problemy z zasypianiem.

Przed snem należy się wyciszyć i unikać ostrego światła. Zdecydowanie lepszym pomysłem jest więc słuchanie audiobooków lub relaksującej muzyki. Warto również zaciemnić sypialnię. Szczelnie zasunięte żaluzje mogą utrudniać wstawanie, jeśli jednak mieszkamy w mieście i do naszej sypialni dociera światło z okolicznych biurowców lub całą noc świecą się latarnie, można powiesić w oknach lekkie zasłony.

Siła rytuału

Zasypianie ułatwi nam również stworzenie własnego rytuału. Jeśli będziemy za każdym razem przed snem powtarzać te same czynności, organizm przyzwyczai się do tego, że po nich następuje zasypianie, dzięki czemu łatwiej będzie nam przespać całą noc. Ważne jednak, by czynności te wyciszały, a nie pobudzały organizm. Dlatego bezpośrednio przed snem lepiej nie robić intensywnego treningu siłowego lub cardio, lepiej też nie jeść kolacji. Te czynności zaplanujmy na co najmniej dwie godziny przed położeniem się do łóżka.

Uspokajające zioła

Większość leków nasennych pozwala zasnąć natychmiast, ale nie daje właściwego odpoczynku organizmowi. Zanim więc sięgniemy po farmakoterapię, wypróbujmy naturalne metody. Napijmy się gorącego mleka z dodatkiem ziół o działaniu uspokajającym i nasennym, na przykład melisy, lawendy czy chmielu. Wysokie stężenie tryptofanu, czyli aminokwasu, który powoduje poprawę nastroju i lepszy sen, ma nie tylko mleko, ale również sery. Lepiej nie sięgać po te tłuste, które mogą zakłócić zdrowy wypoczynek. Za to dobrym pomysłem na kolację jest chudy twaróg z płatkami owsianymi, które również zawierają tryptofan. Wyciągi ziołowe, olejki eteryczne znajdują też zastosowanie w poduszkach czy materacach, m.in. w modelach ekologicznych.

Idealna temperatura do spania

Wysoka temperatura utrudnia zasypianie i może powodować wybudzenia w nocy. Dlatego najlepiej zadbać o to, by w sypialni przez cały rok panowało około 18 stopni Celsjusza. Przed pójściem spać należy przewietrzyć pomieszczenie. Zimą najlepiej przykręcić na noc kaloryfery w sypialni. Latem przed nagrzewaniem się sypialni w godzinach porannych, ochronią nas zasłony. Pamiętajmy, że jeśli korzystamy z klimatyzacji lub wiatraków, postarajmy się, by strumień chłodnego powietrza nie był skierowany bezpośrednio na nasze ciało, gdyż może to spowodować przeziębienie.

Rozwiązaniem funkcjonalnym i zapewniającym stabilną temperaturę spania jest tkanina Outlast, z której szyte są pokrowce do materacy Magniflex. To ten sam materiał, z którego szyte są kombinezony kosmonautów, aby zapewnić im bilans cieplny. Śpiąc na takim materacu, nie jest nam ani zbyt ciepło, ani zbyt zimno. Inny rozwiązaniem, z którego chętnie korzystają osoby aktywne fizycznie, są dające orzeźwienie czy wręcz obniżające temperaturę materace z pianki na bazie żelu.

Jak widać na dobry sen składa się nie tylko odpowiednia liczba godzin, ale również dbanie o jakość snu, m.in. poprzez zapewnienie odpowiedniego materaca. O tym, jaki materac wybrać można przeczytać TUTAJ.

Kiedy już określimy kierunek swoich oczekiwań, obowiązkowo musimy udać się do jednego z wyspecjalizowanych sklepów, by przetestować materace. Powodzenia w wyborze swojego komfortu spania!

 

Artykuł z ekspozycją partnera

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje