Reklama

Reklama

Skąd te obrzęki?

Mają różne powody – czasem są to choroby, często nasze złe nawyki. Co robić, gdy już się pojawią i jak im zapobiegać?

Obrzmiałe, niemieszczące się w butach stopy, palce, na które przestały pasować pierścionki, poranne „worki” pod oczami – to sygnał, że w tkankach gromadzi się za dużo wody. Pojawiają się obrzęki, potocznie zwane opuchlizną. Mogą obejmować jedną część ciała lub występować jednocześnie w różnych miejscach.

Reklama

Umiejscowienie obrzęku często pomaga ustalić jego przyczynę. Opuchnięcie może być bowiem jednym z objawów choroby, np. nerek, układu krążenia, alergii pokarmowej czy kontaktowej. Bywa też skutkiem zażywania leków zatrzymujących wodę i sód w organizmie czy zmniejszających przepuszczalność naczyń włosowatych.

Są to m.in. niektóre niesteroidowe leki przeciwzapalne, hormonalne, na nadciśnienie, kortykosteroidy.

Obrzęki to często skutek naszego trybu życia

Sprzyja im brak ruchu, przegrzewanie organizmu (nie tylko latem), złe nawodnienie, niewłaściwa dieta itp. W przypadku chorób tylko ich leczenie pomaga pozbyć się obrzęków. Ale gdy powodem jest nasz tryb życia, wprowadzenie kilku zmian na co dzień sprawi, że nogi czy dłonie przestaną puchnąć.

Paradoksalnie, aby pozbyć się nadmiaru wody z tkanek, trzeba dużo pić, najlepiej niegazowanej wody mineralnej. Jeśli organizm dostaje za mało płynów, chroniąc się przed odwodnieniem, zaczyna magazynować wodę. Gdy nie jesteśmy odpowiednio nawodnieni, nerki pracują mniej sprawnie, nie mogą pozbyć się nadmiaru toksyn i sodu.

Przy obrzękach korzystne jest też picie zielonej herbaty i naparów z ziół o działaniu moczopędnym, np. z pokrzywy, skrzypu polnego, lipy, krwawnika. Kurację ziołową trzeba skonsultować z lekarzem, zwłaszcza gdy mamy jakieś kłopoty z nerkami.

Siedzący tryb życia sprzyja gromadzeniu się płynu w tkankach podskórnych i obrzękom

Dlatego potrzebny jest ruch. Gdy pracują mięśnie stóp i łydek, krew lepiej przepływa w kierunku serca, lepiej funkcjonuje metabolizm, sprawniej odprowadzana jest woda z organizmu. Każda forma ruchu jest dobra. Ważne, by ćwiczyć regularnie, kilka razy w tygodniu. Krążenie skutecznie pobudzą spacery, marsze z kijkami, pływanie, jazda na rowerze.

Pomagają zmiany w diecie

Zrezygnujmy z dosalania potraw, słonych przekąsek, produktów wędzonych, konserwowych, dań typu instant. Składnikiem soli jest sód, który odpowiada za powstawanie obrzęków. Nadmiarowi sodu w diecie często towarzyszy niedobór potasu, który reguluje gospodarkę wodną w organizmie.

Produkty bogate w potas to m.in. pomidory, ziemniaki, banany, rośliny strączkowe. Arbuzy, melony, truskawki, ogórki, seler naciowy i natka pietruszki działają moczopędnie, co przeciwdziała obrzękom. U osób przewlekle chorych i niedożywionych wskutek choroby przyczyną obrzęków może być niedobór białka.

Dotyczy to też osób stosujących często diety odchudzające bez konsultacji z dietetykiem. Brak białka sprawia, że płyny fizjologiczne przedostają się przez ściany naczyń krwionośnych i limfatycznych, co może skutkować obrzękami.

Białko wiąże wodę i zapobiega takiej sytuacji. Znajdziemy je m.in. w chudym mięsie, rybach, nabiale, jajach, roślinach strączkowych.

Co oznacza opuchlizna?

1. Powiek? Może być objawem za palenia brzegów powiek czy spojówek, jęczmienia. A także alergii pokarmowej czy na składniki kosmetyków do oczu.

2. Twarzy? Widoczna po nocy może być sygnałem niewydolności nerek lub ich kłębuszkowego zapalenia.

3. Ust? Obrzęk wokół ust, często także języka czy krtani, może być silną reakcją alergiczną na jakiś składnik jedzenia.

4. Palców rąk? Ich opuchnięte stawy mogą wskazywać na choroby reumatyczne lub stan zapalny.

5. Kolan? To najczęściej objaw zmian zwyrodnieniowych lub stanu zapalnego czy skutek jakiegoś urazu.

6. Łydek? Nasilająca się wieczorem, bywa jednym z pierwszych symptomów niewydolności żylnej.

7. Kostek? Może oznaczać nieustabilizowane ciśnienie tętnicze, niewydolność serca. Najbardziej dokucza wieczorem, w nocy mija.

8. Palucha stopy? To jeden z objawów dny moczanowej.

Gdy puchną nogi

To często skutek trwania w jednej pozycji. Podczas długiego siedzenia czy stania wykonujmy proste ćwiczenia pobudzające przepływ krwi, np. poruszanie stopami, wspinanie się na palce, stąpanie w miejscu.

Ulgę da odpoczynek z nogami uniesionymi do góry, nożyce, rowerek. Pomogą dostępne bez recepty żele czy tabletki z escyną, diosminą, rutyną. Poprawiają przepływ krwi żylnej.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje