Reklama

Reklama

Wiosenne przesilenie czy sygnał choroby?

Możesz spać cały dzień

Rano nie możesz wstać z łóżka. Nie jesteś w stanie się obudzić bez kubka mocnej kawy. Cały dzień jesteś senna, nie możesz się skoncentrować. To typowy objaw wiosennego kryzysu. Zimą przez kilka miesięcy brakowało światła słonecznego, dlatego mózg w tym okresie wydzielał więcej melatoniny (tzw. hormonu snu). Teraz stopniowo przyzwyczaja się do światła i przeprogramowuje na wydzielanie mniejszej ilości melatoniny. Szokiem dla organizmu bywa też zmiana czasu z zimowego na letni. Czasem potrzebujemy tygodni, by przyzwyczaić się, że budzik dzwoni godzinę wcześniej. Ale senność to też skutek niedoboru w diecie wit. z grupy B. Dlatego jedz pieczywo pełnoziarniste, warzywa, rośliny strączkowe, kasze, jajka, sery. Gdy dopada cię senność, zastosuj masaż - kilka minut mocno masuj palcami skórę głowy i karku. To poprawi ukrwienie i ożywi cię.

Reklama

Gdy senność i kłopoty z koncentracją nie mijają, a do tego miewasz zawroty głowy np. przy wstawaniu z łóżka, gdy masz ciągle zimne ręce i stopy, zmierz ciśnienie. Jego niskie wartości - poniżej 90/60 mm Hg - mogą być przyczyną twoich dolegliwości. Niskiemu ciśnieniu sprzyja siedzący tryb życia i stres. Choć nie jest chorobą, bywa uciążliwe. Jego przyczyną mogą być zaburzenia hormonalne, anemia czy zaburzenia układu sercowo-naczyniowego.

Jeśli zdarzają ci się omdlenia lub zawroty głowy, lepiej skonsultuj się z lekarzem. Ustali przyczynę, zleci badania i ewentualnie zapisze leki podnoszące ciśnienie. Pij ok. 2-3 litry wody dziennie - wypełni naczynia krwionośne i podniesie ciśnienie.

Jesteś ciągle zmęczona

Zimą sporo czasu spędzałaś w domu, przed telewizorem czy przy komputerze. Żeby poprawić sobie humor, pozwalałaś sobie na więcej słodkości. Teraz dostrzegasz efekty: kiepska forma, dodatkowe kilogramy. Aby odzyskać figurę i kondycję, musisz rozruszać rozleniwione ciało. Jednak rób to powoli. Zacznij od codziennych półgodzinnych spacerów. Ruch na powietrzu nie tylko poprawi twoją sprawność, ale dotleni organizm, wzmocni krążenie krwi.

Nawet jeżeli się odchudzasz, postaraj się, by twoja dieta była urozmaicona. Zrezygnuj ze słodyczy. Energii na cały dzień dostarczą ci węglowodany złożone (pełnoziarniste produkty, otręby, brązowy ryż, kasza gryczana), a witaminy i minerały uzupełnisz jedząc owoce i warzywa (póki nie ma sezonowych, jedz mrożone).

Uwaga! Jeżeli zmęczenie nie mija, może świadczyć o cukrzycy typu II. Zbyt wysoki poziom cukru we krwi daje o sobie znać także suchą swędzącą skórą, wzmożonym pragnieniem czy nawracającymi zapaleniami pęcherza. Gdy lekarz podejrzewa cukrzycę, zleci ci badanie poziomu cukru we krwi i badanie ogólne moczu, test doustnego obciążenia glukozą. Leczenie cukrzycy polega na rygorystycznym przestrzeganiu diety (przede wszystkim kontroli ilości węglowodanów). Czasem są potrzebne leki przeciwcukrzycowe.

Masz zajady

Gdy w kącikach ust masz bolesne pęknięcia skóry, czyli tzw. zajady, może to być sygnał osłabionej odporności i braku witamin, szczególnie wit. B2 (ryboflawiny). Dokuczają też często po długotrwałej kuracji antybiotykami. Antybiotyki niszczą pożyteczne bakterie, które w jelitach biorą udział w syntezowaniu tej witaminy. Pij więc kefiry, maślankę, jedz sery, ciemne pieczywo, podroby, czerwone mięso, jajka, zielone warzywa.

Jeśli zajady powracają, przyczyną może być anemia. Najczęściej powoduje ją niedobór żelaza. By rozwiać wątpliwości, zrób morfologię. Anemię trzeba leczyć, bo może prowadzić do chorób serca i układu krwionośnego. Osłabia także układ odpornościowy, bo żelazo jest niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania.

Olga Kamińska

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje