Reklama

Reklama

Zapalenie zatok: Jak je rozpoznać i skutecznie leczyć

O tej porze roku problemy z zatokami często mylimy z przeziębieniem i... bagatelizujemy. Sprawdź, jak możesz uniknąć tej zdrowotnej pułapki!

Jesienią częściej cierpimy z powodu zapalenia zatok. Mogą im zaszkodzić m.in. częste zmiany temperatur, gdy wychodzimy z ciepłego mieszkania na zewnątrz.

Reklama

Zatoki są też wrażliwe na nasz tryb życia i codzienne nawyki: nie lubią zbyt suchego powietrza w domu czy zapominania o czapce w chłodny, wietrzny dzień.

Czasem odzywają się, bo zaniedbaliśmy przeziębienie lub alergię. Radzimy, jak szybko wrócić do formy, gdy zachorujemy oraz co robić, aby choroba nie powracała.

Charakterystyczne objawy

Zapalenie zatok daje kilka charakterystycznych objawów. Idź do lekarza, jeśli zaobserwujesz przynajmniej dwa z czterech wymienionych niżej symptomów.

● Zatkany nos: utrudnia oddychanie i wydmuchiwanie gromadzącej się w nosie wydzieliny.

● Katar: może być wodnisty, ropny lub śluzowy. Towarzyszy mu uczucie spływania wydzieliny po gardle.

● Ból oraz uczucie rozpieranie w obrębie twarzy: często nasila się przy pochylaniu.

● Utrata lub osłabienie węchu. 

Zrób prosty test

Dotknij i lekko uciśnij miejsca zaznaczone na rysunku obok. Gdy poczujesz ból, warto skontrolować zatoki u lekarza.

Domowe kuracje warto poznać ich moc

Aby złagodzić nieprzyjemne objawy, takie jak zatkany nos i katar, możesz stosować naturalne sposoby. Oto zabiegi, które szybko poprawią twoje samopoczucie.

Inhalacje. Zagotuj pół litra wody i wlej do niewielkiej miski. Odczekaj chwilę i dodaj do wody 3–5 kropli olejku lawendowego lub eukaliptusowego (dodatkowo nawilżą śluzówkę nosa). Wsyp łyżeczkę soli. Pochyl głowę około 30 cm nad miską i głęboko wdychaj powietrze nosem, wypuszczając ustami. Nie musisz nakrywać głowy ręcznikiem. Inhalacja powinna trwać ok. 10 min. Powtarzaj ją trzy razy dziennie.

Ciepłe okłady. Do lnianego woreczka nasyp soli kuchennej. Podgrzej ją wcześniej na patelni. Przykładaj do czoła i policzków (woreczek z solą nie może być gorący). Możesz go też napełnić gorczycą. Jej przyjemny zapach przyspiesza udrożnienie dróg oddechowych.

Kasza jaglana. Ma właściwości wysuszające, dlatego oczyszcza organizm z nadmiaru śluzu. Staraj się jeść ją codziennie: jako dodatek do obiadu czy sałatki. Jej działanie będzie bardziej skuteczne, gdy przed ugotowaniem ją uprażysz: wrzuć kaszę na suche dno garnka i, często mieszając, zrumień.

Po wizycie u lekarza – zwalczamy przykre objawy

Jeśli stan zapalny rozwinie się, trzeba iść do lekarza pierwszego kontaktu lub laryngologa. Zapamiętaj, jak postępować, aby kuracja szybko przyniosła efekty.

● Przyjmuj środki przeciwzapalne i przeciwbólowe. Są to najczęściej preparaty zawierające połączenie ibuprofenu i pseudoefedryny. Udrożniają nos, obkurczając jego błonę śluzową nosa i ujścia zatok. Antybiotyki zalecane są tylko w ciężkich przypadkach.

● Płucz nos roztworami wody morskiej lub fizjologicznej. By zatoki były zdrowe, muszą być sprawnie wentylowane. Ten warunek jest spełniony, gdy powietrze swobodnie wchodzi i wychodzi przez nos. Dlatego płukanie nosa jest bardzo ważne.

Pozwala ono usunąć z niego gęstą wydzielinę, a także zanieczyszczenia i alergeny, które zwiększają ryzyko nadkażenia bakteryjnego. 

Uważaj na krople!

Krople do nosa bez recepty ułatwiają oddychanie, ale nie stosuj ich dłużej niż 5 dni! Po tym czasie wysuszają błonę śluzową nosa i staje się ona bezbronna wobec zarazków.

Dobre nawyki pozwolą uniknąć nawrotu choroby

Dobra higiena i kilka prostych zasad wystarczą, by uchronić zatoki przed infekcjami. Podpowiadamy, na co szczególnie warto zwrócić uwagę.

● Staraj się unikać zanieczyszczeń, które podrażniają błonę śluzową nosa. Zrezygnuj z przebywania w zadymionych pomieszczeniach. Jeśli do sprzątania używasz środków o drażniącym zapachu, chroń nos i usta zakładając jednorazową maseczkę.

● Zadbaj, by powietrze w mieszkaniu nie było zbyt suche. Jeśli nie masz nawilżacza, postaw w pokoju, w którym przebywasz, miskę z wodą, rozwieś mokre pranie.

● Popijaj często wodę mineralną – co najmniej 2 litry dziennie. Unikaj natomiast picia dużych ilości herbaty, gdyż drażni ona gardło.

● Staraj się, by temperatura w twoim mieszkaniu nie przekraczała 21ºC. Najprostszym sposobem, by osiągnąć ten cel, jest częste wietrzenie pomieszczeń.

● Nie wychodź z domu zaraz po umyciu głowy. Zadbaj, by włosy nie były wilgotne. W chłodne oraz wietrzne dni zawsze noś czapkę.

● Regularnie wymieniaj filtry klimatyzacji w samochodzie. Zadbaj też o jej odgrzybianie.

● Skontaktuj się z alergologiem. Katar, zatkany nos czy łzawienie oczu mogą świadczyć o alergii, która sprzyja częstym zapaleniom zatok. Jeśli natomiast jesteś już na coś uczulona, regularnie przyjmuj środki zalecone przez lekarza i staraj się unikać alergenów.

Dowiedz się więcej na temat: zapalenie | zapalenie zatok | zatoki | Nie | zadbaj | krople | rozpoznać

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje