Reklama

Reklama

Praca freelancera. Jak zarabiać przez internet?

Praca na etacie ma wiele zalet, wymaga jednak regularności, która nie do końca odpowiada młodym pokoleniom. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na przejście na model pracy zdalnej.

Jej podstawową zaletą jest możliwość swobodnego dysponowania swoim czasem i pracowania z dowolnego miejsca na świecie. Dzięki temu nie ma konieczności tkwienia w pełnym smogu mieście czy znoszenia niewygód codziennych podróży po zakorkowanych ulicach lub w ścisku w komunikacji miejskiej.

Reklama

Praca zdalna to szereg korzyści

Kiedy już postanowimy, że mamy dość codziennych dojazdów, odbijania karty pracy i siedzenia bitych ośmiu godzin "na zakładzie", decydujemy się często na pracę zdalną. Sami stajemy się sobie sterem, żeglarzem i okrętem. Pracujemy w dogodnych dla nas porach i miejscach, korzystając z dobrodziejstw technologii. To szczególnie wygodny tryb pracy, dla osób, które wychowują małe dzieci i chcą spędzać z nimi więcej czasu. Praca zdalna umożliwia też częstsze podróże. Jeśli potrzebujemy przerwy, to nic nie stoi na przeszkodzie, by skoczyć na kilka dni w góry czy nad morze. Nie trzeba składać wniosków urlopowych i zdawać się na łaskę mniej lub bardziej przyjaznych przełożonych.

Jednak praca zdalna wymaga od nas elastyczności i dostępu do sieci. O ile w przypadku niewielkich zleceń tekstowych można posłużyć się transferem danych z telefonów komórkowych czy ogólnie dostępnych sieci bezprzewodowych, o tyle są zlecenia, gdzie taka łączność będzie niewystarczająca. Doskonale widzą o tym graficy, osoby zajmujące się składem materiałów drukowanych, dźwiękowcy czy filmowcy. Oni potrzebują pewnych i stabilnych połączeń sieciowych, najlepiej z wykorzystaniem światłowodów.

Filmowy zawrót głowy

Wynika to z prostych założeń. Żyjemy w społeczeństwie, które coraz częściej korzysta głównie z przekazów audiowizualnych. Wraz z rosnącymi przepustowościami domowych sieci i poprawą technologii zapisu obrazów, dźwięków i filmów, rosną też apetyty odbiorców. Chcą oglądać filmy w najwyższych możliwych rozdzielczościach. Nierzadko dysponują ekranami pracującym w rozdzielczości 4K, czyli o wymiarach obrazu 4096 na 3112 pikseli. Odpowiada to prawie 13 milionom punktów wyświetlanych na ekranie. Nawet krótki film w takiej rozdzielczości może zająć kilkadziesiąt, jeśli nie kilkaset gigabajtów. Łatwo zatem wyobrazić sobie, ile czasu zajęłoby przesłanie takiego materiału przez powolną sieć.

Oczywiście nie wszyscy pracują z materiałami w tak wysokiej rozdzielczości, ale nawet filmy w Full HD (1920x1081 pixeli) zarejestrowane w 60 klatkach zajmują dużo miejsca. Jeśli freelancer pracuje z materiałem zarejestrowanym przez kamery szybkoklatkowe, wykonujące setki lub tysiące zdjęć na sekundę, to materiał rozrasta się w zastraszającym tempie. Po dodaniu muzyki, napisów i efektów specjalnych, materiał trzeba przesłać do akceptacji zleceniodawcy. Trudno oczekiwać, że uda się to zrobić przez darmowe Wi-Fi w kawiarni. Do tego potrzebne są szybkie łącza światłowodowe. Najlepiej, aby były one synchroniczne, czyli umożliwiały równie szybkie wysyłanie, jak i pobieranie danych.

W przypadku sieci lokalnych czy kablowych, zazwyczaj podaje się jeden parametr łącza, który dotyczy pobierania informacji. Dla pracy zdalnej, gdzie operuje się dużymi plikami, mogą się one okazać niewystarczające. Cóż bowiem z tego, że transfer do komputera wynosi kilkadziesiąt lub kilkaset Mb/s, jeśli w drugą stronę nie ma nawet połowy tego. Zleceniodawca nie zadowoli się tłumaczeniem o słabym łączu czy przerwie w dostawie usługi. Korzystanie ze słabych połączeń czy niepewnych dostawców grozi utratą kontraktu, a w konsekwencji reputacji i zleceń.

Składacz potrzebuje szybkości

Osoby zajmujące się profesjonalnym składem publikacji drukowanych wiedzą, jak ważne jest posiadanie pewnego łącza sieciowego. Przede wszystkim otrzymują olbrzymie ilości danych do przetworzenia. Są to zdjęcia w wysokiej rozdzielczości 300 DPI, które nie utracą jakości w druku. Do tego dochodzą teksty, przygotowane przez zewnętrzne studia gotowe reklamy i grafiki. Przygotowany na ich podstawie materiał nie będzie mały. Przeciętny magazyn to około 100 GB w postaci pliku przygotowanego do wydruku. Tego także  nie uda się przesłać z kafejki internetowej, a nawet przy użyciu domowej kablówki. Wysyłka tak dużych plików wymaga stabilnego i szybkiego połączenia wychodzącego, które może zagwarantować światłowód.

Zazwyczaj praca osoby składającej nie kończy się na wysłaniu pierwszej wersji pliku. Przychodzą przecież poprawki, informacje z ostatniej chwili czy nowe zdjęcia. W rezultacie konieczne jest stworzenie kolejnych wersji gotowego materiału i ponowne wysłanie ich do akceptacji. Potem plik przesyła się do drukarni. Można śmiało założyć, że przy jednym magazynie trzeba wysłać w świat od 500 GB do kilku terabajtów danych. To stanowczo zbyt dużo, aby korzystać z niepewnych łącz.

Grafika i dźwięk

Nie inaczej ma się sprawa ze zleceniami związanymi z reklamą graficzną czy obróbką dźwięku. Tutaj również przesyłane są duże pliki i często trzeba wprowadzać poprawki. Korzystanie z klasycznych połączeń sieciowych jest dla pracujących w branży freelancerów niewygodne. Często opóźnia prace i prowadzi do niepotrzebnych przestojów. A przy pracy zdalnej to czas jest najważniejszy. Nie po to zaczyna się ten tryb realizacji zleceń, aby marnotrawić czas na walkę z technologią.

Jak to wszystko pogodzić?

Wydawać by się mogło, że ciężko jest pogodzić swobodę wyboru miejsca pracy z koniecznością zapewnienie sobie dostępu do szybkiej sieci. Nie jest to do końca prawda. Przecież pracę można wykonać w dowolnym miejscu, a sam plik przesłać z domu, gdzie mamy dostęp do szybkiej sieci światłowodowej. Najważniejsza jest tutaj dobra organizacja czasu, ale doświadczeni freelancerzy twierdzą, że jest to dużo łatwiejsze w domu. W typowej pracy na etacie ciągle jest się rozpraszanym przez pogaduszki czy wyjścia na kawę. Praca zdalna pozwala skoncentrować się na zadaniach i znacząco przyspiesza proces twórczy. To doskonałe rozwiązanie dla wszystkich twórców, którzy cenią sobie wolność.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje