Kieszonkowe naszych dzieci

Średnie miesięczne kieszonkowe polskich dzieci wynosi 38 złotych, najstarsze dzieci (16-18 lat) otrzymują średnio 57 złotych miesięcznie.

Pieniądze te wydają przede wszystkim na słodycze, przekąski, napoje, żywność, gazety i czasopisma. Dzieci także wpływają na decyzje zakupowe swoich rodziców.

Reklama

Dzieci mają swoje pieniądze

Ponad 60 proc. rodziców mających dzieci w wieku od 4 do 18 lat daje swoim dzieciom pieniądze, którymi mogą one same dysponować. Dzieci najczęściej otrzymują pieniądze w prezencie - 82 proc. (z okazji urodzin, gwiazdki, itp.) oraz w formie nieregularnych wypłat w zależności od potrzeb oraz możliwości finansowych rodziców - 73 proc. Regularne kieszonkowe (co tydzień lub co miesiąc) wypłaca swoim dzieciom 37 proc. rodziców a 16 proc. nagradza dzieci pieniędzmi za dobre stopnie w szkole.

Kieszonkowe dostają najczęściej dzieci starsze: aż 90 proc. młodzieży w wieku 16-18 lat systematycznie otrzymuje pieniądze do własnej dyspozycji. Własne pieniądze ma też część dzieci młodszych: aż 21proc. dzieci w wieku od 4 do 5 lat.

Na co dzieci przeznaczają swoje pieniądze?

Według rodziców, dzieci najchętniej wydają swoje pieniądze na słodycze (niezależnie od wieku), drugą pozycję na liście wydatków zajmują przekąski, napoje i żywność a następnie gazety i czasopisma oraz komputery i gry komputerowe. Dzieci najstarsze (16-18 lat) częściej niż dzieci w pozostałych grupach wiekowych przeznaczają pieniądze na kosmetyki i ubrania.

Ponad połowa rodziców twierdzi, że ich dzieci oszczędzają pieniądze na jakiś konkretny cel, choć nieco częściej oszczędzają dzieci młodsze.

Dzieci wpływają na decyzje zakupowe rodziców

Ponad 60 proc. rodziców twierdzi, że ich dzieci przynajmniej raz na tydzień uczestniczą we wspólnych zakupach, przy czym bardzo często decydują bądź współdecydują o zakupie niektórych produktów. Wpływają przede wszystkim na wybór produktów spożywczych: jogurtów, serków, napojów gazowanych, płatków śniadaniowych. Najstarsi (16-18 lat) współdecydują o wyborze sprzętu grającego.

Badanie przeprowadził Ipsos między 6 a 11 marca 2003 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1000 Polaków w wieku 15 i więcej lat.

Dowiedz się więcej na temat: słodycze | przekąski | kieszonkowe

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje