Kupuj mądrze i bezpiecznie

Z zakupów będziemy zadowoleni, gdy uda nam się dostać to, czego szukaliśmy, a towar będzie wart swojej ceny. Dotyczy to i małych, i wielkich wydatków. W wyborze pomogą nam oznaczenia na opakowaniach. Nasi eksperci radzą, jak je odczytywać i ustrzec się przed kupnem bubla.

Co skłania nas do kupna tego konkretnego towaru? Przede wszystkim jakość i przystępna cena. Ale czy mamy pewność, że to, co kupujemy, spełni nasze oczekiwania? Zanim sięgniesz do portfela, przeczytaj, co jest napisane na opakowaniu, w instrukcji obsługi i pytaj sprzedawcę o wszystko, co budzi wątpliwości.

Reklama

Po pierwsze: data ważności

Przy codziennych zakupach, które robimy w pobliskim sklepie, najczęściej wybieramy produkty znane i już sprawdzone. Mleko określonej firmy, bułeczki z ulubionej piekarni, itp. Sięgamy na półkę niemal bez zastanowienia. Jednak zawsze powinniśmy sprawdzać datę przydatności do spożycia. A jeśli po przyniesieniu zakupów do domu stwierdzimy, że coś nadaje się tylko do wyrzucenia, mamy prawo towar zareklamować. Trzeba to zrobić w ciągu trzech dni od zakupu (artykuły niepaczkowane) lub trzech dni od otwarcia (produkty paczkowane). Aby reklamacja została uznana, musisz przedstawić paragon (fachowo nazywany dowodem zakupu).

Uwaga! Kiedy po raz kolejny w tym samym sklepie trafisz na przeterminowaną żywność, nie zastanawiaj się, tylko jak najszybciej powiadom o tym fakcie Państwową Inspekcję Sanitarną albo najbliższy oddział Inspekcji Handlowej (jest w każdym województwie).

Po drugie: znak CE

Bezpieczeństwo dotyczy nie tylko żywności, ale wszystkich zakupów. Większość towarów (sprzęt AGD i RTV, zabawki) musi mieć znak CE. Oznacza on, że towar spełnia wymogi Unii Europejskiej. Producent, który np. na żelazku umieszcza CE, deklaruje, że spełnił wymagania określone w przepisach dotyczących wyrobów elektrycznych. Oznaczenie CE musi mieć nawet odkurzacz wyprodukowany w Chinach, który jest sprzedawany w naszych w sklepach. Znaku CE nie muszą mieć tylko niektóre towary, np. żywność, kosmetyki, meble.

Kiedy nowy sprzęt nie działa tak, jak powinien (suszarka iskrzy, a czajnik lub mikser "kopie"), masz prawo go reklamować. Jeżeli po bezpłatnej naprawie lub wymianie w dalszym ciągu budzi zastrzeżenia, prawdopodobnie trafiłaś na bubel. W takiej sytuacji zgłoś sprawę Inspekcji Handlowej albo Federacji Konsumentów. Odzyskasz pieniądze.

Ważne
Prosty sposób na dłuższe życie paragonu

Przez dwa lata od dnia zakupu masz prawo do reklamacji. Sprzedawca ją przyjmie, jeśli masz paragon. Pytanie tylko, jak sobie radzić, skoro już po dwóch, trzech miesiącach od zakupu wydruk blednie i nic nie da się z niego odczytać? Jeśli kupujesz coś kosztownego, od razu poproś sprzedawcę o skserowanie paragonu i podstemplowanie kopii. Ksero zepnij i przechowuj razem z dowodem zakupu.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje