Zdrowy posiłek na szybko

Błyskawiczne wymyślenie i przygotowanie pożywnego dania dla dziecka może być łatwe. Poznaj 6 sposobów, które ci w tym pomogą.

Po 4.-6. miesiącu życia do menu smyka powinny trafiłć inne pokarmy niż twoje mleko czy mieszanka mleczna. Brzdąc na tym etapie potrzebuje więcej kalorii i substancji odżywczych niż dotychczas. Jednocześnie jego układ pokarmowy jest na tyle dojrzały, że bez problemu poradzi sobie ze strawieniem kulinarnych nowości. Wprowadzenie stałych posiłków nie skazuje cię jednak na długie stanie w kuchni. Aby ograniczyć spędzany tam czas...

Reklama

Sposób 1

Obiadki dla smyka gotuj przynajmniej na dwa dni

Gdy zabierasz się do przygotowywania zupki czy papki, rób taką ilość, żeby starczyła przynajmniej na dwa razy. Gotowy przysmak podziel na porcje. Pierwszą podaj dziecku tuż po przyrządzeniu dania, drugą - zaserwuj brzdącowi następnego dnia. Jeśli obawiasz się, że przez to menu smyka będzie zbyt monotonne, wzbogać jedną porcję odrobiną kleiku lub kaszki. Taki dodatek zagęści danie i zmieni nieco smak potrawy.

Podpowiadamy:

Jeśli to możliwe, staraj się używać warzyw pochodzących z pewnego źródła, np. ze sklepu ze zdrową żywnością czy ekologicznie prowadzonej działki. Przypadkowe warzywa mogą zawierać wiele substancji szkodliwych dla zdrowia dziecka, jak pestycydy czy metale ciężkie.

Posiłek przygotowany na następny dzień trzymaj w lodówce w szczelnie zamkniętym słoiku lub pudełku do przechowywania żywności.

Sposób 2

Przygotowane dania wekuj na później

Ugotowaną zupkę, warzywny przecier czy danie z mięskiem możesz przechować kilka dni dłużej, jeśli je zapasteryzujesz. W tym celu przygotowaną potrawę podziel na małe porcje i przelej do słoiczków. Po dokładnym zakręceniu wstaw je do garnka z ciepłą wodą (jeśli będzie zbyt zimna, słoiki mogą popękać), a potem zagotuj. Pyszności dla malca pasteryzuj około 10 minut, licząc czas od chwili, gdy woda zacznie wrzeć. Kiedy słoiczki ostygną, wstaw je do lodówki.

Podpowiadamy:

Po wyjęciu z wody upewnij się, że słoik jest szczelnie zamknięty. W tym celu odwróć go do góry dnem i sprawdź, czy nic z niego nie wycieka. W razie potrzeby - dokręć pokrywkę.

Pasteryzowane potrawy dla niemowlęcia koniecznie przechowuj w lodówce (nie dłużej niż cztery dni).

Sposób 3

Gdy przyrządzisz większą ilość, koniecznie zamrażaj

Danie podziel na porcje odpowiednie na jeden posiłek, a następnie schłodź w lodówce. Dzięki temu zachowają większość swoich wartości odżywczych. Potem włóż je do zamrażalnika lub zamrażarki. Przetwory możesz zamrażać w słoikach lub specjalnych plastikowych pojemnikach. Pamiętaj, aby odpowiednio oznakować każdą porcję. Na opakowaniu zapisz wodoodpornym flamastrem skład i datę przygotowania. W ten sam sposób możesz zamrażać porcje zmielonego mięsa.

Podpowiadamy:

Rozmrażaj i podgrzewaj jedzenie, wstawiając słoik do ciepłej wody.

Zamrożone zupki przechowuj w zamrażalniku trzy tygodnie, przeciery warzywne z dodatkiem mleka i gotowe pulpeciki mięsne - nie dłużej niż miesiąc, a samo mięso - do dwóch miesięcy.

Sposób 4

Poza sezonem nie bój się mrożonek

Korzystanie z nich jest bardzo wygodne, a na pewno nie zaszkodzisz w ten sposób maluszkowi. Warzywa (a także owoce) tracą w procesie mrożenia minimalne ilości witamin i soli mineralnych, a przyrządzanie z nich obiadku jest bardzo szybkie i proste. Wystarczy, że zamrożone warzywa ugotujesz na parze lub w małej ilości wody (wcześniej ich nie rozmrażając), a potem zmiksujesz je lub rozgnieciesz widelcem i dodasz mięsko.

Podpowiadamy:

Staraj się wybierać jednoskładnikowe mrożonki, a nie mieszanki jarzyn. Jeśli malca coś uczuli, łatwiej się zorientujesz, które warzywo odstawić.

W sklepie zawsze sprawdzaj, czy zamrożone warzywa i owoce przesypują się w torebce. Jeśli są zbrylone, prawdopodobnie zostały przypadkowo rozmrożone i zamrożone ponownie.

Po przyjściu ze sklepu od razu włóż mrożonki do zamrażalnika.

Nie zamrażaj ponownie rozmrożonych (choćby częściowo) produktów. To powoduje namnażanie się bakterii, które mogą wywołać zatrucie pokarmowe.

Sposób 5

Miej pod ręką gotowe dania w słoiczkach

Jeśli nie czujesz się na siłach gotować dla brzdąca, brakuje ci na to czasu, wybierasz się z malcem w podróż czy z wizytą do znajomych, gotowe przysmaki dla niemowląt cię nie zawiodą. To najszybszy sposób, by podać dziecku zdrowy i dobrze zbilansowany posiłek. Wystarczy, że odkręcisz słoiczek z daniem dla malucha, wstawisz go na kilka minut do garnka z ciepłą wodą lub podgrzewacza do butelek. Nieufnie podchodzisz do gotowych produktów? Niesłusznie. Są one zrobione z najlepszej jakości warzyw uprawianych bez sztucznych nawozów i pestycydów oraz z mięsa pochodzącego wyłącznie ze specjalnych hodowli. Dania w słoiczkach przechodzą również wielokrotne kontrole, m.in. sanitarne.

Podpowiadamy:

Sięgając po słoiczek, zawsze sprawdzaj datę ważności dania i stan wieczka. Nie może uginać się pod naciskiem palca. Musi być hermetycznie zamknięte, a przy otwieraniu ma kliknąć.

Przechowuj słoiczki w suchym i ciemnym miejscu.

Nie podgrzewaj całej porcji, jeśli maluch nie jest w stanie jej zjeść.

Otwarty słoiczek przechowuj w lodówce do 48 godzin.

Unikaj podgrzewania gotowych dań w kuchence mikrofalowej, ponieważ nagrzewają się nierównomiernie, przez co maluszek może się poparzyć.

Sposób 6

Sięgaj po ekspresowe przysmaki

Jeśli smyk jest głodny, a ty zupełnie nie masz pomysłu na pożywne danie, zrób mu błyskawiczną przekąskę. Jaką?

Podpowiadamy:

Kaszkę błyskawiczną - do ciepłej, przegotowanej wody wsyp odpowiednią ilość produktu (do kaszek bezmlecznych trzeba jeszcze dodać mleko modyfikowane). Wymieszaj składniki.

• Omlet z owocami - z białek jaj kurzych ubij pianę, a następnie dodaj do niej żółtko i mąkę. Potem wymieszaj składniki. Smaż omlet z obu stron. Podawaj go z przetartymi owocami, a brzdącowi po 2. roku - z konfiturą.

• Jogurt z dodatkami - do jogurtu naturalnego dodaj przetarty owoc, np. jabłko czy banana (lub gotowy mus) i drobno pokruszony biszkopt. Na koniec dokładnie wymieszaj składniki.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje