× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

Reklama

  • ×

    Treść dostępna również w wersji mobilnej
    na m.interia.pl oraz w aplikacjach na iOS i Android

  •  

    Czego nie łączyć

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Spożywanie nawet zdrowych produktów nie zawsze jest... zdrowe. Może się tak zdarzyć np. wtedy, kiedy źle je ze sobą skomponujemy.

Zdjęcie

Połączenie pomidora i ogorka jest popularne, ale niekorzystne /© Panthermedia
Połączenie pomidora i ogorka jest popularne, ale niekorzystne
/© Panthermedia

Herbaty z cytryną

Herbata ułatwia trawienie, działa moczopędnie, chroni przed próchnicą. W jej listkach znajduje się glin, który jest nieprzyswajalny i wydalany przez organizm. Kiedy jednak substancja ta połączy się z sokiem cytryny, powstaje cytrynian glinu, który odkłada się w mózgu i prowadzi m.in. do choroby Alzheimera.

Reklama

Nasza rada: Herbatę pijmy bez cytryny. Jej smak możemy wzbogacić syropem z pigwy lub sokiem z dzikiej róży lub malin.

Herbaty i kawy z nabiałem

Kawa lub herbata do twarożku, jogurtu, sera żółtego nie są wskazane. Zawarty w nich kwas szczawiowy wiąże się z wapniem z nabiału, tworząc szczawiany, które odkładają się jako kamienie w drogach moczowych. A związany wapń nie może być wykorzystany przez organizm.

Nasza rada: Do nabiału pijmy herbaty ziołowe, soki. Jeśli pijemy herbatę czy kawę, to z mlekiem. Kwas szczawiowy zwiąże wapń z mleka, a wapń z sera zostanie wchłonięty przez organizm.

Ryb z olejem

Ryby to źródło białka i przyjaznych dla mózgu, oczu, serca, skóry i stawów kwasów omega-3. Ich działanie mogą zaburzyć kwasy omega- 6. Najwięcej jest ich w oleju słonecznikowym i kukurydzianym. One też są zdrowe: wzmacniają układ nerwowy, odżywiają skórę, włosy i paznokcie. Ale podczas smażenia mogą zredukować działanie omega-3.

Nasza rada: Ryby pieczmy w folii, grillujmy lub gotujmy - takie są najzdrowsze.

Kapustnych z rybami

Kapusta, brukselka, kalafior, kalarepa to źródła wit. C i E, sodu, potasu, siarki. Warzyw tych jednak nie należy łączyć z rybami morskimi i owocami morza (to bogate źródła jodu). Zawierają bowiem substancje wiążące jod, co uniemożliwia jego wchłanianie.

Nasza rada: Ryby jedzmy z sałatą, a warzywa kapustne z mięsem. Zawarta w nich witamina C wspomaga przyswajanie żelaza, którego w mięsie jest bardzo dużo.

Pomidora z ogórkiem

Pomidor zawiera cenny likopen (działa antynowotworowo), wit. A (chroni oczy), potas (niezbędny dla serca) i sporo wit. C (wzmacnia odporność). Gdy jednak połączymy go z surowym ogórkiem, ten ograbi go z witaminy C. A to za sprawą enzymu askorbinazy. Ogórek utleni też wit. C w papryce, cebuli, sałacie, cykorii, natce pietruszki, jeśli znajdzie się z nimi w jednej misce.

Nasza rada: Główne zalety ogórka to walory smakowe i niska kaloryczność. Gdy mamy na niego ochotę, zjedzmy go oddzielnie.

Pomidora z twarogiem

W tej parze tym "złym" jest pomidor. Oprócz wielu zalet ma jedną wadę: silnie działające kwasy, które mogą nawet podrażnić błonę śluzową żołądka osób z chorobą wrzodową. Kwasy te wchodzą w reakcję z wapniem (głównym składnikiem np. białego sera), podczas której dochodzi do wytworzenia się nierozpuszczalnych kryształków. Odkładają się one w stawach, blokują je i przysparzają bólu podczas poruszania się.

Nasza rada: Najlepszym towarzystwem dla pomidora jest oliwa i bazylia.

Mięsa z czerwonym winem

Wołowina, wieprzowina, wątróbka, dziczyzna to źródło białka, cynku, witaminy B12 i przeciwdziałającego anemii żelaza. Gdy jednak do mięsa wypijemy dużo czerwonego wina, żelazo nie zostanie dobrze wchłonięte. A to za sprawą garbników w winie, wyczuwanych na języku jako cierpkie i ściągające. Garbniki są też w kawie i herbacie - pijmy je więc 2 godziny po zjedzeniu steku czy kotleta mielonego.

Nasza rada: Potrawy mięsne najlepiej serwować z wodą mineralną.

Artykuł pochodzi z kategorii: Diety

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

  • Właściwości rzeżuchy

    Jeśli już teraz posiejesz rzeżuchę, to na Wielkanoc będziesz miała efektowną dekorację, smaczny dodatek do potraw i... naturalny lek na trawienie w jednym! więcej

  • Oceń tekst

    Ocen: 115

Reklama

Skomentuj artykuł: Czego nie łączyć

Przejdź do forum »

Wasze komentarze (47)

Dodaj komentarz
męszczyzna

~męszczyzna -

Też już słyszałem, by np nie łączyć ogórka z pomidorem, ale jest do dość popularny dodatek do wszelakich sałat m.in. w kuchni śródziemnomorskiej, czy azjatyckich.

dietetyk

~dietetyk -

Szkoda, że nikt nie podpisuje się pod takimi artykułami. Osoba taka "wie, że dzwonią, ale nie wie w którym kościele". Radzę czytać na temat zdrowia i odżywiania na poważnych portalach.

Gość -

idiotyzmy... nie wiem kto to wymyśla, a portal po co upublicznia....

Zorientowany

~Zorientowany -

Najlepiej szprot w pomidorach z puszki i surowe mleko. Murowane. Trzyma 3 dni!

luzak35

~luzak35 -

mój dziadek jadał chleb z pomidorem i z ogórkiem, mój ojciec jada to i ja będę tak jadał ;-) I nikt mnie nie przekona że to niezdrowe połączenie :-)

Gość -

z tym winem to cos nie tak ,bo we wloszech do obiadu wypijaja wino jak smaza to na oleju tylko krotko i zyja bardzo dlugo (100 lat to nie jakies cudo )

xxx41

~xxx41 -

Moja koleżnka z pracy się odchudza,drastyczną dietę stosuje,ważyła ok 90kg,w ciągu 3 tygoni schudła 9kg,widać u niej efekty,czy ona wogóle coś je,twierdzi że tak,mówi nam że nie czuje głodu,chyba nam kłamie,odczuwamy wrażenie że dzieje się z nią coś nie dobergo,

mixter

~mixter -

a ja proponuję kiełbasę popić mlekiem i do tego jabłko na deser :) Emocji nie zabraknie

as

~as -

tzn.,że umrę zdrowa

uu

~uu -

j i jeszcze nie odddychać,bo to szkodzi

Reklama