Bezsenność może być chorobą

Bezsenność to nie chwilowa uciążliwość, to choroba, która może negatywnie wpływać na życie rodzinne, zawodowe lub być też bezpośrednią przyczyną wypadków.

Co do tego nie ma już w naukowym świecie wątpliwości. Ból polega na tym, że nie ma na te dolegliwości prostej recepty. Jak się zachowywać i gdzie szukać pomocy, jeśli "lekarz nie przepisze inaczej..."?

Reklama

Chrapanie i bezdech senny

Jedną z przyczyn bezsenności jest... chrapanie partnera, powszechne u 40 proc. dorosłych. Odsetek ten zwiększa się wraz z wiekiem. Może niekiedy przyjąć groźną formę bezdechu nocnego, a ten jest już z kolei zagrożeniem życia chrapiącego, a nie tylko uciążliwością dla śpiącego obok partnera.

Jak przeciwdziałać?

Unikać alkoholu przed położeniem się spać - gdyż to właśnie alkohol rozluźnia mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie w gotowości górnych dróg oddechowych. Dobremu mocnemu snu na pewno nie przysłużą się też tytoń czy pastylki nasenne. Warunkiem koniecznym jest przespanie odpowiedniej ilości godzin.

Stracić na wadze. Już utrata 10 proc. swej wagi udrożni górne drogi oddechowe, oddychanie stanie się łatwiejsze i... bezgłośne.

Unikać układania się do snu na plecach, spać na brzuchu lub na boku. To pozycja najbardziej sprzyjająca chrapaniu, gdyż język cofa się do gardła i zmniejsza przestrzeń, przez którą normalnie wydychamy powietrze. Jeśli jednak z łatwością przewracasz się w ciągu nocy na plecy wszyj w górną cześć pleców piżamy małą piłeczkę, najlepiej od tenisa.

Zmęczone nogi

Przyczyną bezsenności mnogą być też okresowe i kurcze kończyn dolnych. Amerykanie nazywają to zespołem niespokojnych nóg (RLS), na który uskarża się 10 proc. populacji.

Specjaliści nie potrafią określić przyczyn powstawania tej dolegliwości, wiążą ją jednak często z niedoborem żelaza we krwi i zaburzeniami w metabolizmie. Często bowiem na kurcze i ból nóg uskarżają się kobiety w ciąży. By zapobiec cierpieniu zaleca się zażywanie żelaza. Ulgę przynoszą też masaże i ciepła kąpiel. Niektórzy specjaliści zapisują też leki na bazie dopaminy.

Stres

Za trzecią ważną przyczynę bezsenności uznaje się stres. Każdego człowieka okazjonalnie dopada bezsenność właśnie z tego powodu. Czy są szybkie i sprawdzone metody radzenia sobie z tym problemem?

Nie stresujmy się samą bezsennością. Kilka nieprzespanych nocy nie musi oznaczać, że dolegliwość przybiera chroniczny charakter. To jeszcze nie powód do stresu.

Nie zmuszaj się do zaśnięcia. Skoro od blisko kwadransa przewracasz się z boku na bok to wstań, poczytaj książkę czy magazyn i powróć do łóżka gdy poczujesz senność.

Spróbuj zachowywać rozkład dnia i nocy, układaj się do snu o podobnej porze, przeznaczaj na sen nie mniej godzin niż potrzebuje tego twój organizm, nawet jeśli jesteś na wakacjach.

Zadbaj o wygodną poduszkę, sprawdź, czy łózko jest odpowiednio płaskie i twarde.

Jeśli problemy z bezsennością trwają dłuższy czas i się nasilają skontroluj swój organizm - może cierpisz na depresję, zapalenie stawów, dolegliwości nerek, niewydolność serca. To bowiem są najczęstsze medyczne uwarunkowania bezsenności.

Dowiedz się więcej na temat: choroby | bezsenność

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje