Cztery złote zasady, gdy zęby stały się słabsze

Sprawdź, co może być powodem tego, że zaczęły się kruszyć i łatwo psuć. Poznaj sposoby, dzięki którym skutecznie poprawisz ich stan.

Bardzo szkodzą im napoje gazowane i soki owocowe. Gdy je pijemy, w jamie ustnej pojawiają się kwasy (np. fosforowy), które na co najmniej dwa sposoby niszczą nasze zęby.

Reklama

Po pierwsze: Obniżają pH w jamie ustnej. Gdy wynosi ono mniej niż 4,5, związki tworzące szkliwo zaczynają się rozpuszczać. Po drugie: Niszczycielskie kwasy same osadzają się na szkliwie i je rozmiękczają. A wtedy z zębów zaczynają "uciekać" ochronne minerały, np. wapń. W efekcie łatwo o uszkodzenia szkliwa, czy to mechaniczne (np. przez owocową pestkę) czy wskutek działania próchnicotwórczych bakterii.

Po spożyciu produktów zawierających szkodliwe kwasy obowiązkowo płuczemy usta wodą. Oprócz napojów gazowanych i soków owocowych są to m.in.: kwaśne owoce (np. kiwi, jabłka) oraz warzywa (np. kiszona kapusta i ogórki), napoje tzw. izotoniczne, produkty marynowane, z dodatkiem octu (np. grzyby), ale także słodycze.

Uwaga! Bezpośrednio po zawierającym je posiłku nie myjemy zębów szczotką i pastą. Trzeba z tym odczekać co najmniej godzinę, by rozmiękczone przez kwasy szkliwo zdążyło stwardnieć i włosie szczoteczki dodatkowo nie wtarło w nie kwasów.

Wieczorem używamy płukanki wspomagającej remineralizację szkliwa (z apteki, bez recepty). Rozpoznamy ją po składnikach takich jak: chlorheksydyna (zalecana ilość to 0,1 proc.) oraz związku fluoru (np. aminofluorek, fluorek sodu). Oprócz tego, że pobudzają odnowę szkliwa, są silnie antybakteryjne i przeciwdziałają odkładaniu się płytki nazębnej na powierzchni zębów. Płukankę stosujemy po wcześniejszym dokładnym umyciu i wynitkowaniu zębów - zawsze zgodnie z instrukcją.

Wspomagamy się suplementami diety, które sprzyjają zachowaniu mocnej struktury w głębi zębów. Doradzi je nam lekarz stomatolog. Mogą zawierać nawet kilkanaście pomocnych składników, w tym wapń, fosfor i wit. D.

Dbamy, by nasz jadłospis także był źródłem składników odżywczych dla zębów. Pokarmy, które je zawierają to m.in.: ryby morskie (wit. D), twaróg, jogurt naturalny oraz ser żółty (wapń), świeże warzywa (wit. C). Sięgamy po nie regularnie.

Twarde może być zdrowe

Regularnie chrupiemy marchewkę, kalarepkę lub inne twarde warzywko. Przesuwające się po szkliwie rozgryzane kawałki działają niczym... wycieraczka w samochodzie - zgarniają z powierzchni zębów resztki jedzenia i w ten sposób pomagają zapobiec tworzeniu się na zębach kamienia (oraz próchnicy).

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje