Kolorowy detoks doda ci energii

Wzmocnij efekt urlopu oczyszczającą kuracją! Proponujemy krótką dietę, która sprawi, że wolne rodniki stracą swój impet, a twoja uroda zalśni nowym blaskiem.

Wakacje to najlepszy termin na takie działanie. Z prostej przyczyny - mamy teraz najwięcej warzyw i owoców, a to właśnie one są najbogatsze w antyoksydanty, substancje niwelujące szkodliwe działanie wolnych rodników.

Im więcej toksyn, tym więcej wolnych rodników

Reklama

Często o nich mówimy, ale nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak bardzo są niebezpieczne. Wolne rodniki to cząsteczki tlenu bez przydziału, które w wyniku przemiany materii pojawiają się w organizmie i uszkadzają zdrowe komórki. Sprawiają, że przybywa nam zmarszczek, spada odporność, zwiększa się ryzyko chorób. To proces nie do uniknięcia, jednak przez nasz styl życia możemy go przyspieszyć lub spowolnić.

- Im więcej toksyn w organizmie, tym lepiej mają się wolne rodniki. Korzystne jest dla nich tłuste, słodkie, wysoko przetworzone jedzenie - mówi Iza Czajka. - Także zanieczyszczone powietrze, długotrwały stres, siedzący tryb życia oraz... nadmierny wysiłek fizyczny podczas treningów. Natomiast osłabiają je posiłki bogate w warzywa i owoce. Warto jeść ich więcej na co dzień, ale też zrobić sobie od czasu do czasu dwu-, trzydniową oczyszczającą jarską dietę. - Wybierajmy te, które zawierają najsilniejsze antyoksydanty lub wspomagają ich wytwarzanie przez nasz organizm - mówi nasza ekspertka.

Jedz białozielone warzywa, a nie zabraknie ci glutationu

Pod tą nazwą kryje się substancja, która jest najsilniejszą bronią przeciwko wolnym rodnikom. Rozkłada bowiem toksyny (np. z dymu tytoniowego), wspomaga usuwanie z organizmu metali ciężkich i pestycydów. Podnosi odporność. Łagodzi też objawy zmęczenia. Organizm wytwarza ją sam, ale dzięki składnikom z jedzenia. Najważniejsze są zielone warzywa krzyżowe, takie jak jarmuż, kapusta, brukselka, brokuł, kalafior. Także awokado, czosnek, cebula, imbir.

Od żółtych po czerwone - pielęgnują skórę i wzrok

Żółty, pomarańczowy lub czerwony kolor warzyw i owoców świadczy o tym, że zawierają one karotenoidy (np. beta-karoten, luteinę, likopen, zeaksantynę). Dzięki nim będziesz bardziej odporna na toksyny z dymu tytoniowego, smogu, promieniowania UV (ważne zwłaszcza w czasie wakacji!). Zmniejszysz ryzyko niektórych chorób nowotworowych, a także zaćmy i AMD. Tak działają m.in.: pomidory, marchew, papryka, brzoskwinie, morele, cytrusy, melon, arbuz.

Wszystkie odcienie różowego - ochrona antynowotworowa

Z kolei owoce różowe, niebieskie i fioletowe są bogate w polifenole, które obniżają ryzyko chorób nowotworowych i układu krążenia. To winogrona, aronia, wiśnie, czarne porzeczki, jeżyny, granaty, różowe grejpfruty. Warzywa zawierają ich mniej, choć i tu są rekordziści - natka i korzeń pietruszki, kapary (także te z zalewy!).

Jak zachować moc antyoksydantów

Najcenniejsze są świeże warzywa i owoce, bo większość antyoksydantów jest nietrwała. Ich ilość zmniejsza się podczas gotowania i przechowywania. Wyjątkiem są karotenoidy (np. sos pomidorowy zawiera więcej likopenu niż świeże pomidory).
 
Owoce jedz ze skórką, bo to w niej jest najwięcej polifenoli. Jeśli sięgasz po soki, wybieraj raczej świeżo wyciskane lub z kawałkami miąższu. Klarowane są znacznie uboższe w polifenole.

Nie można najeść się ich na zapas, dlatego warzywa i owoce należy jeść codziennie. Nie ma obawy, nie przedawkujesz w ten sposób antyoksydantów - to najbezpieczniejszy sposób troski o zdrowie.

Twoje menu na weekend

Pomoże oczyścić organizm i sprawi, że później antyoksydanty będą działały jeszcze skuteczniej.

Dzień 1.

Kolacja na piątkowy wieczór: 

Krem marchewkowy

Składniki

  • łyżeczka mąki kukurydzianej
  • łyżka skórki startej z pomarańczy
  • 2 szklanki bulionu warzywnego
  • 3 marchewki pokrojone w kostkę
  • łyżka oliwy
  • sól, pieprz, gałka muszkatołowa, kurkuma

Mąkę kukurydzianą i skórkę zrumień na oliwie. Zalej bulionem, dodaj marchewkę i przyprawy. Gotuj 15 minut, po czym zmiksuj. Zjedz z łyżką jogurtu lub ugotowaną wcześniej kaszą jaglaną.

Dzień 2.

Śniadanie:

Kalafior ugotowany, skropiony oliwą i posypany prażonym sezamem; sok z kiszonych buraków (szklanka podgrzanego, z dodatkiem suszonego majeranku)

Przekąska:

Koktajl oczyszczający

Składniki

  • szklanka leśnych owoców
  • łyżka białka z konopi (kupisz w supermarketach lub sieci Rossmann)
  • kawałek posiekanego świeżego imbiru
  • łyżeczka oleju lnianego
  • 1/2 szklanki wody

Obiad:

Zupa pomidorowa z 3-4 zmiksowanych pomidorów i 1/2 szklanki bulionu warzywnego, posypana natką

Gołąbki

Składniki

  • kilka liści kapusty włoskiej
  • ugotowane: marchew, ziemniak, kawałek brokułu i selera
  • bazylia, koperek
  • resztka piątkowej zupy na sos do zapieczenia gołąbków

Sparz wrzątkiem liście kapusty. Warzywa posiekaj lub zmiksuj. Przypraw do smaku solą, pieprzem i ziołami. Napełnij liście farszem. Zapiecz w piekarniku, podlane kremem marchewkowym.

Kolacja:

Pieczone warzywa: mała cukinia, kawałek batatu, cebula, pomidor, papryka, skropione olejem i posypane koperkiem

Sałatka z zielonej sałaty, kilku rzodkiewek startych na tarce i garści malin, skropionych octem balsamicznym

Dzień 3.

Śniadanie:

Krem brokułowy z gotowanego brokułu zmiksowanego ze szklanką bulionu

Sałatka z pomidora, rzodkiewek, ogórka kiszonego i natki, z dodatkiem oliwy

Przekąska:

Koktajl oczyszczający z soku wyciśniętego z pomarańczy, gruszki, 1/2 szklanki malin, łyżki żurawin i łyżki białka z konopi

Obiad:

Biała zupa ze zmiksowanych warzyw: pietruszki, selera, pora, cebuli i ziemniaka, przyprawiona gałką muszkatołową i cynamonem

Sałatka paprykowa

Składniki

  • żółta i czerwona papryka
  • kilka oliwek kalamata
  • świeża bazylia, posiekana
  • po łyżce oliwy i soku z cytryny

Z papryk wykrój gniada nasienne. Upiecz je w piekarniku (30 minut, temp. 180 st. C). Gdy wystygną, zdejmij z nich skórkę i pokrój w grube paski. Wymieszaj z oliwkami i bazylią. Skrop oliwą wymieszaną z sokiem z cytryny.

Kolacja:

Duszony jarmuż: Posiekane liście (bez łodyg) zblanszowane, po czym duszone z cebulą, oliwą i czosnkiem

Sałatka z pieczonego buraka (można go upiec wcześniej, razem z paprykami do obiadu), ogórka kiszonego, sparzonej posiekanej cebuli i natki pietruszki, skropionych olejem lnianym.

Sprawdź, co jeszcze zwalcza wolne rodniki

Poznaj skalę ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity). To lista 100 produktów, które najlepiej radzą sobie z usuwaniem wolnych rodników, opracowana kilka lat temu przez amerykańskich naukowców. Oprócz kolorowych warzyw i owoców są na niej produkty, których zdrowotnego znaczenia nie doceniamy.

Przyprawy to hit: Są na szczycie listy! Najważniejsze wśród nich to cynamon, kurkuma, goździki, kminek, imbir, kolendra, majeranek, chilli.

Pij herbatę: Okazuje się, że czarna jest tak samo skutecznym antyoksydantem jak zielona. Wysoko na liście ORAC znajduje się także kakao (niesłodzone) oraz gorzka czekolada, zawierająca minimum 70 proc. kakao.

Iwona Milewska

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje