Kwas foliowy poprawia nastrój

Jeżeli jesteś zmęczony, miewasz stany niepokoju i lęku, cierpisz na bezsenność, brak ci poczucia radości życia, jesteś roztargniony i masz kłopoty z pamięcią, a do tego zaburzenia w trawieniu - być może w twoim organizmie brakuje kwasu foliowego.

Kwas foliowy jest witaminą z grupy B. Jest ważny w produkcji naszych "hormonów szczęścia". Tymczasem trudno znaleźć człowieka, w którego organizmie znajdowałaby się wystarczająca jego ilość.

Reklama

Z udziałem kwasu foliowego powstają substancje neurostymulujące - serotonina i noradrenalina. Serotonina działa kojąco i uspokajająco, zapewnia też zdrowy sen. Natomiast noradrenalina uszczęśliwia. Jest odpowiedzialna za aktywność i dynamikę w ciągu dnia. Jeśli zabraknie noradrenaliny, ludzki organizm wydziela głównie adrenalinę - cielesny stymulator i hormon stresu. Noradrenalinę natomiast można nazwać hormonem optymizmu.

Jak wynika z najnowszych badań, ok. 30 proc. wszystkich pacjentów z zaburzeniami psychicznymi i depresjami - ma w dużym stopniu obniżony poziom kwasu foliowego we krwi. Dodatkowe dawki kwasu foliowego mogą znacznie zmniejszyć te dolegliwości.

Kwas foliowy ma wśród witamin bliźniaka, witaminę B12. Obie występują wspólnie. Witamina B12 dba o to, aby w komórkach znajdowała się stale wystarczająca ilość kwasu foliowego. Uzupełniając więc w organizmie ilość kwasu foliowego, nie należy zapominać o dostarczeniu sobie również odpowiednich dawek witaminy B12.

Szczególnie bogate w kwas foliowy są: kiełki pszeniczne, wątróbka, szpinak, ziarna soi, żółtko jajka, sałata zielona, szparagi, soczewica, ziarno pełne, brokuły, kalafior. Artykuły bogate w kwas foliowy, jak np. ciemnozielona sałata, brokuły, szpinak - powinny być zjadane jak najszybciej (świeże). Długie przechowywanie i przetwarzanie niszczy duże ilości witamin. Świeże liście sałaty lub szpinaku należy zjadać na surowo, w postaci surówek i sałatek. Pomocne są także drożdże piwowarskie.

Dowiedz się więcej na temat: nastrój | kwas

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje