Mózg nie lubi bezruchu

Możliwości mózgu zwiększa aktywność fizyczna.

Korzystne są ćwiczenia przyspieszające krążenie krwi, np. szybki marsz, jazda na rowerze, pływanie itp. Sprawiają, że więcej dotlenionej krwi dociera do mózgu, komórki nerwowe są lepiej odżywione, powstają nowe neurony. Taniec wymaga aktywności kilku obszarów mózgu jednocześnie, poprawia koordynację półkul mózgowych. Podobnie działają ćwiczenia stymulujące ośrodek równowagi w mózgu, np. chodzenie po krawężniku, stanie na jednej nodze, siedzenie na dużej piłce itp. Ośrodki mózgu związane z ruchem są bardzo blisko ośrodków odpowiadających za zapamiętywanie, mogą się wzajemnie pobudzać - podczas spaceru łatwiej przyswoimy nowe słówka.

Przysmaki dla mózgu

Granat

Reklama

Zawiera sporo przeciwutleniaczy. Jednym z nich jest punikalagina, która spowalnia rozwój demencji, hamuje procesy zapalne w komórkach mózgu, m.in. łagodzi stany zapalne towarzyszące chorobie Parkinsona.

Kurkuma


Obecny w niej polifenol kurkumina zapobiega odkładaniu się w naczyniach krwionośnych mózgu amyloidu, który uważany jest za przyczynę demencji i choroby Alzheimera. Zawartość tumeronu pobudza namnażanie się komórek nerwowych w mózgu.

Czekolada

Musi zawierać co najmniej 70 proc. kakao, którego flawonoidy poprawiają pamięć, szybkość przetwarzania informacji i ogólne umiejętności myślenia.

Niech pracują palce

Manipulowanie nimi zwiększa ilość połączeń między komórkami nerwowymi. Polepsza pracę ośrodków odpowiadających za koordynację wzrokowo-ruchową, co ma duże znaczenie dla sprawnie działającego mózgu. Dlatego dla mózgu korzystne jest dzierganie na drutach, haftowanie, szydełkowanie czy gra na gitarze. Jeśli mamy małe wnuki, warto razem z nimi lepić figurki z ciastoplasteliny, modeliny, nawlekać koraliki czy budować z klocków lego.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje