Na odporność - owsianka z jagodami

W budowaniu odporności najważniejsze jest to, co mamy każdego dnia na talerzu, nie to, co zjemy raz na jakiś czas - podkreśla dietetyk Iwona Kibil. Zachęca, aby w codziennym menu, sprzyjającym odporności, nie zabrakło warzyw, owoców, nasion i produktów pełnoziarnistych.

W diecie wspomagającej odporność organizmu najważniejsza jest różnorodność, nie może w niej zabraknąć kilku grup produktów, które dostarczają naszemu organizmowi niezbędnych witamin i składników. Istotne jest również łączenie ze sobą niektórych składników, które wspomagają swoje działanie.

Reklama

- Jest kilka produktów, których spożycie może wzmocnić odporność naszego organizmu. To są produkty, które warto jeść codziennie albo przynajmniej kilka razy w tygodniu. Są to np. warzywa zielone i krzyżowe, czyli jarmuż, brokuły, kalafior, brukselka. Dostarczają one izotiocyjanianów - to związki, które mają silne działanie antynowotworowe, przeciwgrzybicze czy przeciwzapalne. Warto podkreślić, że brokuły, kalafior czy jarmuż powinny być siekane przed gotowaniem, to pozwala aktywować się tym związkom - wyjaśnia dietetyk Iwona Kibil.

Kolejna grupa produktów, to owoce, szczególnie te bogate w witaminę C. Jak wskazuje dietetyk witamina C m.in. wzmacnia przyswajanie żelaza, które, podobnie jak cynk, znajdziemy w pełnoziarnistych produktach zbożowych: pieczywie, kaszach, brązowym ryżu, płatkach owsianych.

- Przy okazji tych produktów, warto pomyśleć o tym, aby łączyć niektóre produkty ze sobą. Tu doskonałym pomysłem na śniadanie są płatki owsiane z jagodami, truskawkami czy kiwi. Takie zestawienie powoduje, że witamina C zawarta w owocach wzmacnia przyswajanie żelaza znajdującego się w płatkach owsianych - wyjaśnia dietetyk.

Kolejną grupą produktów, ważną z punktu widzenia odporności, na którą wskazuje dietetyk, są orzechy i pestki. To również cenne źródło żelaza, cynku i innych składników, ale przede wszystkim są w nich kwasy omega-3, które również działają przeciwzapalnie, wzmacniają układ immunologiczny.

- Bardzo wartościowym produktem, a niedocenianym, są grzyby, które również zawierają składniki wzmacniające układ odpornościowy. Grzyby zawierają również smak umami, zatem wzmacniają smak potraw. Skoro o przyprawach mowa, tu sprawdzi się doskonale kurkuma, która ma bardzo silne działanie antynowotworowe i wzmacniające układ immunologiczny. Wato ją połączyć z odrobiną pieprzu, wtedy jej działanie będzie wzmocnione. Nie można zapominać o tym, co mamy pod ręką, czyli czosnek i cebula, warto po nie sięgać nie tylko wtedy, gdy pojawi się przeziębienie - zachęca Iwona Kibil. (PAP Life)

mdn/ jbr/

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje