Nie przedawkuj witamin

Nadmiar tych substancji, podobnie jak mikroelementów, może zaszkodzić.

Witaminy i mikroelementy są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. On sam nie umie ich wytwarzać, więc musi je dostać z pożywieniem lub w postaci preparatów.

Reklama

Należy jednak pamiętać, że te życiodajne substancje można przedawkować, zwłaszcza gdy wspomagamy dietę kilkoma różnymi preparatami. Np. łykamy tabletki wzmacniające odporność i takie, które zapewniają poprawę cery, włosów i paznokci. I choć nadmiar niektórych substancji nie zagraża zdrowiu, to są wśród nich takie, które mogą szkodzić już przy niewielkim przekroczeniu zalecanej dawki.

Dlatego warto uzgadniać przyjmowanie preparatów z lekarzem. Na własną rękę można brać dwa opakowania preparatów witaminowych w roku - wiosną (dieta uboższa w witaminy) i jesienią (by wzmocnić organizm przed zimą).

Możliwe skutki przedawkowania:

witaminy A (dzienne zapotrzebowanie: 1 mg) - wymioty, biegunka, bóle głowy, zaburzenia widzenia, świąd i owrzodzenie skóry, łamliwość paznokci, wypadanie włosów, osłabienie mięśni, krwotoki, zaburzenia rytmu serca, wytrzeszcz oczu. U dzieci może dojść do zahamowania wzrostu, a u kobiet w ciąży do zaburzeń w rozwoju płodu;

wit. D (dzienne zapotrzebowanie: 10 mcg) - utrata apetytu, wymioty, zaparcia, bóle głowy i stawów. Po długim nadużywaniu - nadciśnienie, niewydolność krążenia, uszkodzenie nerek i płuc, kamienie nerkowe;

wit. E (dzienne zapotrzebowanie: 8-10 IU) - bóle brzucha i głowy, biegunka, dłuższy czas krzepnięcia krwi; wit. K (dzienne zapotrzebowanie: 60-80 mcg) - anemia hemolityczna, depresja, żółtaczka, uszkodzenia wątroby i mózgu, powstawanie zakrzepów;

wit. C (dzienne zapotrzebowanie: 60 mg) - podrażnienie żołądka, tworzenie się kamieni moczanowych. W dużych dawkach wit. C może - zamiast zmniejszać - zwiększać produkcję wolnych rodników, które niszczą komórki organizmu;

wit. B9 (dzienne zapotrzebowanie: 180-200 mcg) - brak łaknienia, nadpobudliwość, trudności w zasypianiu, a nawet stany depresyjne. U osób z nowotworem istnieje ryzyko przyspieszenia rozwoju tej choroby;

magnezu (dzienne zapotrzebowanie: 250- 280 mg) - utrudnienie przyswajania wapnia, biegunki, osłabienie, zaburzenia oddychania;

potasu (dzienne zapotrzebowanie: 1-2 g) - osłabienie, zaburzenia rytmu serca;

wapnia (dzienne zapotrzebowanie: 800-1200 mg) - kamica moczowa, utrudnienie wchłaniania in. pierwiastków;

żelaza (dzienne zapotrzebowanie: 10-15 mg) - mdłości, bóle brzucha i biegunki, a nawet choroby serca.

miedzi (dzienne zapotrzebowanie: 1,5-3 mcg) - bóle mięśni, żołądka, zaburzenia pracy wątroby i serca.

Chwila dla Ciebie
Dowiedz się więcej na temat: nadmiar | witaminy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje