Specjalne diety na kobiece dolegliwości

Skuteczne leczenie wielu chorób zależy często od tego, jak się odżywiasz. Stosując odpowiednią dietę, możesz nie tylko uniknąć wielu dolegliwości, ale też przyspieszyć powrót do zdrowia lub zahamować rozwój choroby.

Każda choroba wymaga innego leczenia. Często musi być ono wspomagane odpowiednią dietą. Pozwala oszczędzać chory narząd, ułatwia działanie leków, wspiera układ odpornościowy. Wiadomo już, że związek pomiędzy jedzeniem a zdrowiem jest nierozerwalny. Warto więc w swojej diecie dokonać koniecznych zmian, aby w ten sposób przyśpieszyć leczenie.

Reklama

Niemal każda dieta lecznicza opiera się na daniach lekkostrawnych. Musi też dostarczyć wszystkich składników odżywczych, potrzebnych organizmowi. Głównym źródłem energii są węglowodany złożone. Niezbędne jest też pełnowartościowe białko oraz tłuszcze, szczególnie niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) Omega -3 i Omega - 6. W żadnej diecie nie może zabraknąć też warzyw i owoców, choć nie wszystkie są zalecane w poszczególnych chorobach.

Aby dieta spełniała swoją rolę leczniczą, trzeba przestrzegać pewnych zasad. Unikaj przede wszystkim produktów o dużej zawartości tłuszczu zwierzęcego, soli i cukru. Te składniki nie są zalecane nawet osobom całkowicie zdrowym. Staraj się jeść pięć posiłków dziennie, zawsze o tych samych porach, trzy dania główne i dwa mniejsze. Wypijaj minimum dwa litry płynów dziennie, najlepiej w postaci wody mineralnej, herbat ziołowych lub owocowych.

Jeśli dieta ma istotne znaczenie w leczeniu twojej choroby, zasięgnij porady u dietetyka. Nauczy cię, jak przygotowywać posiłki, które nie będą ci szkodzić, jak urozmaicać codzienne menu, aby mimo ograniczeń było pełnowartościowe i dostarczało organizmowi wszystkich składników odżywczych.

PMS - napięcie przedmiesiączkowe

Zespół Napięcia Miesiączkowego (PMS) powoduje wiele dolegliwości, które utrudniają normalne życie. Wahania nastroju, wzdęcia, bóle głowy, kłopoty z cerą to tylko niektóre z nieprzyjemnych objawów. Jeśli nie są bardzo nasilone, można próbować walczyć z nimi za pomocą ziół np. dziurawca. Lekkostrawna dieta, z ograniczoną ilością soli także pomoże przebrnąć przez "trudne dni".

Zasady diety: Twoje posiłki powinny składać się z gotowanych warzyw, chudego mięsa, ryb, odtłuszczonego nabiału. Zrezygnuj z potraw smażonych, fast foodów, produktów wędzonych i gotowych do spożycia np. zup w proszku, konserw. Unikaj dań pikantnych i mocno solonych. Kilka dni przed okresem nie jedz potraw, które mogą powodować wzdęcia np. bigosu, fasolki po bretońsku czy grochówki. Pij dużo płynów, 2 litry wody mineralnej, niegazowanej. Chociaż możesz w tym czasie odczuwać wzmożony apetyt na słodycze, nie przesadzaj z nimi, sięgaj raczej po owoce.

Przykładowy jadłospis: Śniadanie: Bułka grahamka z łyżeczką masła, cztery plasterki polędwicy pieczonej, pół strąka czerwonej papryki. II Śniadanie: Mały jogurt naturalny, jabłko, 8 migdałów. Obiad: Gotowane udko kurczaka, sześć łyżek kaszy jęczmiennej, posypane natką pietruszki. Mix gotowanych warzyw np. z cukinii, kalafiora, marchewki, polany jogurtem naturalnym, doprawiony pieprzem ziołowym. Podwieczorek: Kisiel jagodowy, dwa ciasteczka miodowo-owsiane. Kolacja: Sałatka meksykańska: cztery łyżki gotowanego ryżu dzikiego, pół puszki tuńczyka odsączonego z zalewy naturalnej, po pół strąka pokrojonej, żółtej i zielonej papryki, pomidor. Dopraw ziołami np. prowansalskimi i wymieszaj z łyżką oleju lnianego.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje