Sześć powodów, dla których powinnyśmy pić kawę

Ten napój zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, redukuje prawdopodobieństwo zachorowania na serce i chroni przed nowotworami. Sprawdź, jakie jeszcze korzyści zdrowotne daje regularne picie kawy.

Dbasz o zdrowie, więc ograniczasz picie kawy albo nie pijesz jej wcale? Badania naukowe wykazały, że większość przekonań o szkodliwości picia tego napoju jest fałszywa. Kawa nie tylko nie wywołuje chorób, ale może im wręcz zapobiegać. Wielbiciele kawy dzięki upodobaniu do tego trunku rzadziej zapadają na niektóre choroby.

1. Chroni przed atakiem serca

Reklama

Obawiasz się zawału? Liczne badania dowodzą, że osoby, które regularnie piją kawę, są dużo mniej narażone na atak serca niż ludzie, którzy od kofeinowego trunku zdecydowanie stronią.

Kawę odradzają też lekarze starej daty, a opinie o jej szkodliwości można także znaleźć w poradnikach dla sercowców wydanych dwadzieścia lat temu. A przecież naukowcy już dawno zmienili zdanie. Udowodniono, że wielbiciele kawy mają mniejszą skłonność do odkładania się wapnia w tętnicach wieńcowych (duża ilość tego pierwiastka przyczynia się do wapnienia ścianek tętnic). Najlepsze efekty przynosi picie 3-5 filiżanek dziennie, ale już jedna przynosi sercu korzyści.

2. Poprawia pamięć

Kawa wspomaga pracę mózgu, a także zapobiega demencji i chorobie Alzheimera. Osoby starsze, które zaczynają mieć kłopoty z pamięcią, pijąc trzy filiżanki kawy dziennie, mogą opóźnić pogłębianie się tych zaburzeń. Napój ten pomoże też osobom młodszym, szczególnie tym, które się uczą i zdają egzaminy. Okazało się bowiem, że jeśli po wytężonej nauce wypijemy kilka porcji tego trunku, to na dłużej zapamiętamy to, czego się nauczyliśmy.

3. Obniża ryzyko nowotworów

Zagrożenie zachorowania na raka jelita grubego spada o 50 proc., a ryzyko rozwoju raka wątroby blisko o 40 proc., jeśli spożywamy 2-3 filiżanki tego napoju dziennie. Warto też wiedzieć, że dodatkowo kawa chroni także przed marskością wątroby. Zaś prawdopodobieństwo wystąpienia czerniaka u osób, które regularnie piją przynajmniej dwie filiżanki kawy dziennie, jest mniejsze o 20 proc.

Są badania wskazujące, że picie kawy zmniejsza również w pewnym stopniu niebezpieczeństwo wystąpienia nowotworów piersi oraz mózgu.

4. Zapobiega cukrzycy

Picie przynajmniej jednej filiżanki tego aromatycznego napoju dziennie obniża ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2. o 11 proc., a już dwóch filiżanek - o 17 proc. U tych, którzy wypijają trzy filiżanki kawy na dobę, ryzyko cukrzycy typu 2. maleje o 37 proc. Takie wyniki uzyskali naukowcy z amerykańskiego Uniwersytetu Harvard, a swoje badania przeprowadzki na kilkudziesięciotysięcznej, czyli dużej, reprezentatywnej grupie. Lekarze nie są do końca pewni, z jakiego powodu kawa chroni przed cukrzycą. Podejrzewają jednak, że kawa zwiększa wrażliwość na insulinę i przyspiesza metabolizm cukrów.

5. Zmniejsza ryzyko depresji

Poranek rozpoczynasz od włączenie ekspresu do kawy? Ryzyko depresji jest u ciebie o 8 proc. niższe niż u osoby, która kawy nie pije. W pracy wypijasz kolejną filiżankę? Zmniejszasz prawdopodobieństwo depresji o następne 8 proc. Pijesz kawę także po obiedzie? Kolejne 8 proc. mniej. Przeciwdepresyjne działanie kawy wiąże się z tym, że kofeina stymuluje produkcję odpowiedzialnych za dobry nastrój substancji: serotoniny, dopaminy i noradrenaliny.

6. Przyspiesza metabolizm

Dzięki upodobaniu do kawy możesz szybciej schudnąć (ale pod warunkiem że przestrzegasz diety i się ruszasz). Zawarty w aromatycznych ziarenkach kwas chlorogenowy nie tylko redukuje wchłanianie przez organizm tłuszczu, ale rozbija także jego cząsteczki podczas trawienia. Osoba, która pije 3-5 filiżanek czarnej kawy dziennie, spala przynajmniej 200-300 kalorii więcej niż osoba, która tego napoju unika.

Ale uwaga: przemianę materii przyspieszymy, tylko pijąc kawę mieloną (np. z ekspresu albo zaparzaną po turecku), kawa rozpuszczalna zawiera za mało kofeiny (o połowę mniej niż kawa naturalna).

Kawowe mity zdrowotne

Szkodzi na żołądek i wywołuje wrzody: Nieprawda. Badania nie udowodniły związku między piciem kawy a powstawaniem wrzodów.

Powoduje bezsenność: Prawda. Ale nie dotyczy to wszystkich, a jedynie osób, które reagują w ten sposób na kofeinę. Jeśli po kawie nie możemy spać, pijmy ją tylko przed południem.

Wywołuje nadciśnienie: Nieprawda. Po wypiciu kawy ciśnienie może się na chwilę podnieść, ale ten efekt jest krótkotrwały.

Odwadnia organizm, a przez to wypłukuje magnez i wapń: Nieprawda. Przekonanie o jej odwadniającym działaniu zostało przez naukowców obalone. Pijąc kawę, tracimy bardzo niewielką ilość magnezu i wapnia.

Lucyna Pianko

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje