Te cudowne kuleczki

Od wielu wieków ziarno soi jest traktowane jako podstawowy artykuł żywnościowy - spożywane jest przez znaczną część populacji jako ważne źródło wysokiej jakości białka.

Są to głównie diety azjatyckie i wśród tej części ludności wskaźnik zachorowalności na wiele z przewlekłych chorób jest zdecydowanie niższy niż w cywilizacjach zachodnich.

Reklama

Ziarno sojowe - źródłem białka

Ziarno sojowe jest przede wszystkim źródłem białka i tłuszczu, a ponadto błonnika pokarmowego, soli mineralnych oraz tzw. bioaktywnych składników jak np. lecytyna, izoflawony. Lecytyna jest jedną z aktywnych substancji niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka, nie ma innej podobnej substancji, tak doskonale łączącej fizjologiczne, dietetyczne, farmaceutyczne i technologiczne funkcje. Jest niezbędnym składnikiem komórek ciała, elementem składowym mózgu i tkanki nerwowej, stanowi barierę ochronną ścianek żołądka, wzmaga emulgowanie żółci i spełnia rolę rozpuszczalnika cholesterolu nagromadzonego na ściankach naczyń, pełni funkcję ochronną wątroby, wspomaga wykorzystanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, podnosi sprawność krążenia krwi. W połączeniu z witaminą E, lecytyna wykazuje zdolność do obniżania agresywnego działania wolnych rodników, dzięki czemu przyczynia się do opóźnienia procesu starzenia się. Uważa się także, że lecytyna ma hamujący wpływ na hipercholesterolemię, a nawet chorobę Alzheimera.

Białko sojowe obniża cholesterol, zapobiega nowotworom

Prowadzone są liczne badania wpływu białka sojowego na zdrowie człowieka, a w szczególności na niższą zapadalność na choroby układu krążenia, choroby nowotworowe, choroby kości oraz zmniejszenie dolegliwości zdrowotnych u kobiet w okresie menopauzy. Amerykański Urząd ds. Żywności i Leków (FDA) zatwierdził w 1999 roku możliwość umieszczania informacji o prozdrowotnych właściwościach białka sojowego na opakowaniach produktów żywnościowych : spożywanie 25 gramów białka sojowego dziennie jako części diety ubogiej w nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol obniża ryzyko zachorowania na choroby serca. Soja wykazuje bowiem właściwości obniżające poziom cholesterolu i trójglicerydów w osoczu krwi, zmniejszając w ten sposób ryzyko zaburzeń sercowo-naczyniowych, zmniejsza krzepliwość krwi, co zapobiega wylewom i zawałom serca.

Białku sojowemu, które jest bogatym źródłem izoflawonów, przypisuje się natomiast rolę ochronną przed nowotworami. Jest to szczególnie ochrona przed rakiem piersi u kobiet, ale także przed rakiem prostaty i jelita grubego. Istotną cechą białka sojowego jest również to, że w jego składzie nie występuje gliadyna odpowiedzialna za powstawanie u osób wrażliwych - celiakii, prowadzącej do zaniku kosmków jelita cienkiego, zaburzeń procesów trawienia i wchłaniania. W związku z tym soja i jej produkty mogą być spożywane bez obaw przez osoby dotknięte nietolerancją na gluten.

Dowiedz się więcej na temat: białko | organizm | olej | witaminy | diety | choroby | białka

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje