Witaminy i minerały, których może nam teraz brakować

O tej porze roku twój organizm też potrzebuje wsparcia. Dzięki diecie wzbogaconej w odpowiednie składniki lepiej zniesiesz upały, nie będą groziły ci skoki ciśnienia, a przedburzowa aura nie da się tak bardzo we znaki...

Lato zwykle obfituje w anomalie pogodowe. Upały przeplatają się z gwałtownymi burzami, zaś wietrzne dni mieszają się z duchotą i skwarem. To wszystko niekorzystnie odbija się na naszym zdrowiu i kondycji psychicznej. Na szczęście możemy osłabić ten wpływ. Wystarczy, że sięgniemy po odpowiednie witaminy i minerały.

Zapobiegną wahaniom ciśnienia

Reklama

Wysokie temperatury powietrza powodują przegrzanie organizmu, którego skutkiem bywają m.in. odwodnienie i wahania ciśnienia tętniczego. Aby temu zapobiec, powinnyśmy jak najwięcej pić oraz zadbać o codzienne dostarczanie do organizmu składników, takich jak: potas, witamina D, witamina B12, witamina E. Regulują one rytm pracy serca i normalizują ciśnienie krwi.

Latem często sięgajmy więc po sok z granatu lub buraków, napar z pokrzywy, zupy ze świeżych pomidorów. Regularnie zażywajmy też krótkich (15 min) kąpieli słonecznych, dzięki którym organizm produkuje potrzebną wit. D.

Ochronią przed upałami

W letnie dni, gdy na skutek wysokiej temperatury obficie się pocimy, tracimy przez skórę dużo cennych pierwiastków, których niedobór powoduje gorsze samopoczucie w gorący dzień. Należą do nich: magnez, wapń, sód, potas. Straty minerałów mogą być większe, jeśli intensywnie pracujemy fizycznie (np. w ogrodzie) lub ćwiczymy (np. jeździmy na rowerze).

Dlatego podczas upałów pamiętajmy, by na bieżąco uzupełniać te pierwiastki. Pomogą w tym orzeźwiające napoje: średnio- i wysokozmineralizowana woda, mrożona zielona herbata oraz schłodzony sok pomidorowy. W upalne dni warto też sięgnąć po wspomagające wydalanie toksyn z organizmu smoothie z arbuza.

Poprawią samopoczucie przed burzą

U wielu osób gwałtownie zmieniająca się pogoda powoduje silne reakcje organizmu, takie jak nerwowość, depresje, skoki ciśnienia czy bóle. Nasilają się one zwłaszcza, gdy jesteśmy zdenerwowani lub żyjemy w ciągłym napięciu. Aby temu zapobiec, sięgajmy po napary ziołowe o właściwościach uspokajających, np. z melisy. Równowagę układu nerwowego pomogą też przywrócić niektóre witaminy i minerały oraz inne składniki odżywcze, zwłaszcza: witamina B1, witamina B6,  chrom, kwasy omega-3. Składniki te znajdziesz w orzechach, kaszy gryczanej, rybach, jajkach i pieczywie pełnoziarnistym.

Tego unikaj

By zapobiec wypłukiwaniu z organizmu tak potrzebnych ci teraz witamin i minerałów, wyeliminujmy z menu:

  • czarną kawę i herbatę - napoje zwierające kofeinę działają moczopędnie, wypłukując z organizmu przede wszystkim wapń oraz magnez;
  • słodkie napoje gazowane - zawarty w nich kwas ortofosforowy wypłukuje z organizmu wapń, magnez i żelazo;
  • alkohol - działa diuretycznie, więc wypłukuje witaminy (B1, B6 i C) oraz mikroelementy (magnez, wapń, potas).

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje