Zimą nie musisz być zmęczona

Gdy nadchodzą zimowe miesiące, twoja forma się obniża? Sprawdź, co zrobić, by poprawić sobie samopoczucie i poczuć przypływ energii.

Jesteś ostatnio wciąż zmęczona? O tej porze roku to do pewnego stopnia naturalne. Jesienią i zimą mamy zwykle mniej energii. Ten stan jest od nas do pewnego stopnia niezależny, bo jego przyczyną jest hormonalna reakcja naszego organizmu na brak słonecznego światła. Czy więc na zimowe zmęczenie jesteśmy skazani? Nie. Jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, by poczuć się zdecydowanie lepiej.

Reklama

DOBRZE ŚPIJ

Zadbaj o jakość i długość snu. W tym trudnym okresie staraj się przede wszystkim nie zarywać nocy i przesypiać przynajmniej 7-8 godzin na dobę. Mimo odpowiedniej długości nocnego wypoczynku budzisz się zmęczona? Być może to jakość twojego snu nie jest najlepsza. Jeśli chcesz to zmienić, zacznij od posprzątania w sypialni i pozbycia się kurzu. Obniż temperaturę w pomieszczeniu, w którym śpisz, do 18-20 st. C, a przed pójściem do łóżka lekko uchyl okno. Twój organizm, by dobrze wypocząć i zregenerować siły, potrzebuje tlenu. Jeśli powietrze w twojej sypialni jest suche, możesz powiesić na kaloryferach pojemniki z wodą albo użyć elektrycznego nawilżacza.

ZADBAJ O DIETĘ

W twoim zimowym jadłospisie nie może zabraknąć codziennej porcji warzyw, bo jedząc je, dostarczasz organizmowi witamin i minerałów, które chronią przed zmęczeniem. Rano, przed wyjściem z domu, zjedz pożywne śniadanie. Żeby dać ci energię, powinno zawierać porcję białka (np.: jajka, biały ser, wędlinę). W okresie, w którym odczuwasz obniżenie formy, nie rozpoczynaj diety odchudzającej. Jeśli odżywiasz się dobrze, ale mimo to twoje samopoczucie fizyczne nie jest najlepsze, pomyśl o witaminowo- mineralnych suplementach i środkach zawierających podnoszące energię i odporność składniki (żeń-szeń, imbir).

NIE RÓB NIC

Przynajmniej raz w tygodniu zrób sobie kilkugodzinną przerwę w aktywności. Odłóż na bok obowiązki domowe i odrabianie zaległości w pracy. Poczytaj albo po prostu poleż na kanapie. Bo najlepszym lekarstwem na zmęczenie jest... odpoczynek.

To sprzyja dobremu samopoczuciu

Regularne ćwiczenia (bieganie szybkie spacery, jazda na nartach biegowych) na świeżym powietrzu pomagają pozbyć się zmęczenia. Szczególnie tego, które dotyka nas po zbyt długiej pracy przed komputerem albo kilku godzinach spędzonych w sali konferencyjnej. Już sama zmiana rodzaju aktywności podziała na nasz organizm ożywczo. Dodatkowo, kiedy ćwiczymy, do mózgu i innych tkanek dociera więcej tlenu, a to sprawia, że organizm szybciej się regeneruje.

Czy jesteśmy przepracowani

Polacy pracują za dużo, a na dodatek zupełnie nie potrafią odpoczywać. Takie wnioski płyną z badania "Diagnoza zmęczenia Polaków Bodymax". Prawie 1/4 z nas (dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn) pracuje więcej niż pięć dni w tygodniu. Ponad 1/3 dłużej niż osiem godzin dziennie. Średnio każdy z nas pracuje ok. 45 godzin w tygodniu.

Do bycia zmęczonym kilka razy w tygodniu przyznaje się 64 proc. z nas. Niemal 20 proc. Polaków twierdzi, że odczuwa zmęczenie codziennie.

Aż 35 proc. określa swój poziom zmęczenia jako wysoki. Kobiety skarżą się na zmęczenie fizyczne i psychiczne, mężczyznom łatwiej się przyznać do tego drugiego. Panie bywają zmęczone częściej niż panowie i mają dla siebie mniej czasu. Wszystko dlatego, że prócz pracy zawodowej mają na głowie także liczne obowiązki domowe. Mężczyźni rzadko je w nich wyręczają - również dlatego, że w pracy zostają dłużej i później wracają do domu.

Tylko 21 proc. polskich kobiet przeznacza wolny czas na przyjemności. Ważniejsze okazują się obowiązki domowe, takie jak sprzątanie, gotowanie itp.

Niemal połowa osób przemęczonych (kobiet i mężczyzn) nie podejmuje żadnej aktywności w czasie wolnym. Oznacza to, że nie tylko jesteśmy zmęczeni, ale także zupełnie nie potrafimy sobie radzić ze skutkami tego zmęczenia. Aż 15 proc. badanych zadeklarowało, że budzi się już z uczuciem zmęczenia, a sen nie daje im wypoczynku.

Patrycja Malinowska


Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje