Zmęczenie, rozdrażnienie - to może być wynik niedoboru składników odżywczych

Jedzenie w jakimś sensie uzdrawia - podkreśla dietetyk Rob Hobson. Jak wskazuje, większość z nas cierpi z powodu niedoboru istotnych składników odżywczych. Zatem, jeśli doskwiera nam zmęczenie czy zły nastrój, warto spojrzeć co znajduje się na naszym talerzu.

- Na świecie powoli zaczyna przeważać liczba osób, które cierpią z powodu nadwagi i otyłości, co stanowi bardzo istotny i ważny czynnik zwiększający ryzyko wystąpienia wielu przewlekłych chorób. Równocześnie liczne badania wskazują, że wielu z nas cierpi z powodu istotnych niedoborów składników odżywczych - co z kolei prowadzi do takich dolegliwości jak permanentne zmęczenie, gorsze samopoczucie, złe trawienie czy dolegliwości dermatologiczne - zauważa dietetyk Rob Hobson, współautor książki "The Detox Kitchen Bible".

Reklama

Jak wskazuje ekspert na łamach Daily Mail do najczęstszych niedoborów zalicza się niedobory błonnika i kwasów omega-3. Kobiety z kolei często cierpią z powodu niedoborów żelaza i magnezu - dotyczy to niemal 25 proc. z nich. Powołując się na badania National Diet and Nutrition Survey dietetyk wskazuje również na istotny niedobór witaminy D.

- Oczywiście nie ma żadnego magicznego super pożywienia, które nagle uleczy wszystkie choroby, wiele z nich wymaga interwencji medycznej. Ale dobra dieta z pewnością może stanowić uzupełnienie leczenia i przyczynić się do bardziej całościowego podejścia, a odkrywanie zdrowotnych korzyści niektórych pokarmów może stanowić użyteczne narzędzie - podkreśla Hobson.

Dodaje, że odpowiednia dieta może dla jednych być sposobem na osiągnięcie i utrzymanie prawidłowej wagi, ale nie tylko, za jej sprawą możemy również niwelować niektóre kłopotliwe dolegliwości jak ciągłe zmęczenie, brak energii czy gorsze samopoczucie.

- W przypadku diet odchudzających, zachęcam do tego, aby każdego dnia zadbać o pokaźną porcję warzyw i innych pokarmów bogatych w błonnik. To pozwala utrzymać prawidłowy i stały poziom cukru we krwi, a równocześnie powstrzymuje nas przed podjadaniem między posiłkami. Niektóre badania sugerują również, że osoby, które jedzą jajka na śniadanie jedzą mniej w ciągu dnia. Proponuję również wybierać żywności o dużej zawartości wody" - zachęca dietetyk, dodając, że komponując dietetyczne posiłki warto uwzględnić całą gamę warzyw, roślin strączkowych, produktów pełnoziarnistych i wspomnianych już jajek.

W przypadku dolegliwości skórnych Hobson wyjaśnia, że istotne jest spożywanie produktów będących bogatym źródłem cynku, który pomaga regulować produkcję sebum. W diecie ważne są również kwasy tłuszczowe omega-3, które z kolei przyczyniają się do zmniejszenia stanów zapalnych skóry, a ich działanie może okazać się pomocne w przypadku osób cierpiących na łuszczycę.

- Witaminy z grupy B są niezbędne dla zdrowej skóry. Ta grupa witamin występuje w wielu produktach spożywczych, więc zróżnicowana dieta może pomóc w utrzymaniu zdrowia skóry. Pełne ziarna, orzechy, drób, ryby, zielone liściaste warzywa, jaja i produkty sojowe są dobrym źródłem witamin z grupy B" - wymienia dietetyk, podkreśla jednak, że w przypadku osób z egzemą i łuszczycą, należy unikać jaj, nabiału i czerwonego mięsa.

- Zachęcam do spożywania dużej ilości owoców i warzyw, które są bogate w przeciwutleniacze, te pomagają w walce z wolnymi rodnikami. Pomarańczowe i zielone warzywa są bogate w beta-karoten, warto również pamiętać o witaminie C, która bierze udział w produkcji kolagenu, który utrzymuje jędrność i elastyczność skóry" - wyjaśnia dietetyk

Jeśli zaś doskwiera nam permanentne zmęczenie, to może być sygnał, że mamy niedobór żelaza, co objawia się nie tylko przemęczeniem, ale i pogorszeniem nastroju.

- Warto łączyć pokarmy bogate w żelazo z produktami będącymi źródłem witaminy C. Witamina C wspomaga wchłanianie żelaza. Również niskie poziom magnezu może objawiać się zmęczeniem, dlatego do codziennej diety warto włączyć orzechy, nasiona i ciemnozielone warzywa. Istotną rolę odgrywają również witamin z grupy B. Zatem w diecie osób przemęczonych powinny znaleźć się: ryż brązowy, nasiona dyni, groch, orzechy nerkowca, grzyby, migdały, makrela, jaja - doradza Rob Hobson. (PAP Life)


Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje