Źródło najcenniejszych witamin

Wiesz, które warzywa i owoce zawierają najwięcej wartościowych składników mineralnych i witamin?

Poniżej przedstawiamy listę najlepszych źródeł witaminy A (beta - karotenu), witaminy C, potasu, cynku i kwasu foliowego.

Reklama

Źródła witaminy C
cytrusy, czarne i czerwone porzeczki, maliny, kiwi, jeżyny, truskawki, melony, owoce róży, brokuły, kapusta kiszona, kabaczki, kalafior, cebula, papryka, pomidory, szpinak, szparagi, ziemniaki, liściaste zieleniny jak sałata, rzepa, pietruszka.

Rola w organizmie:
• wpływa na wytwarzanie i zachowywanie kolagenu,
• podnosi odporność organizmu, • zapobiega powstawaniu siniaków i krwotoków,
• jest świetnym antyoksydantem (chroni przed wolnymi rodnikami).

Źródła witaminy A (karotenu)
morele, mango, brzoskwinie, papaje, śliwki, pomarańczowe warzywa: marchew, dynie, słodkie ziemniaki; zielone liściaste warzywa np. szpinak, boćwina, szczypiorek, szczaw, liść pietruszki; jarmuż, rzepa, pomidory, sałata.

Rola w organizmie:
• wykazuje działanie antynowotworowe (zwłaszcza w przypadku nowotworów płuc) - palacze powinni obowiązkowo spożywać jak najwięcej warzyw i owoców zawierających tę witaminę,
• odpowiedzialna jest za procesy widzenia,
• uczestniczy w metabolizmie węglowodanów i hormonów sterydowych,
• obniża poziom cholesterolu we krwi.

Źródła potasu:
pieczone ziemniaki, gotowany szpinak, zielony kabaczek, banany, suszone owoce (śliwki, morele), sok pomarańczowy, gotowana fasola, soczewica.

Rola w organizmie:
• chroni przed nadciśnieniem tętniczym,
• niezbędny jest do syntezy białek,
• zmniejszają ryzyko udaru mózgowego,
• jest najważniejszym kationem płynu wewnątrzkomórkowego oraz w mniejszej ilości znajduje się w płynie poza komórkowym,
• steruje gospodarką elektrolitów i ma wpływ na równowagę kwasowo-zasadową.

Źródła cynku:
banany, agrest, brzoskwinie, figi, grapefruity, gruszki, cytryny, jabłka, czarne jagody, winogrona, arbuzy, morele, śliwki, wiśnie, groch, brokuły, brukselka, soczewica, szpinak, burak czerwony, kukurydza, marchew, szpinak.

Rola w organizmie:
• bierze udział w syntezie białek oraz kwasów nukleinowych,
• bierze udział w tworzeniu insuliny,
• jest niezbędny do utrzymania optymalnego stężenia witaminy A w krwi i jej zużycia przez tkanki,
• przywraca uczucie smaku.

Dowiedz się więcej na temat: śliwki | morele | owoców | sałata | marchew | owoce | szpinak | witaminy | warzywa

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje