Zielnik z porcelany

Flora Danica to kolejny, po miśnieńskim Serwisie Łabędzim, otoczony niegasnącą sławą, porcelanowy majstersztyk. Jedyne z tego rodzaju osiemnastowiecznych dzieł, którego produkcja kontynuowana jest do dziś. Obecnie - jedna z najbardziej luksusowych zastaw stołowych na świecie. Wyjątkowa. Wciąż tak samo "kwitnąca" jak przed ponad dwustu laty, kiedy narodziła się w Królewskiej Manufakturze Porcelany w Kopenhadze.

Na karty atlasu

Reklama

Inspiracją dla nazwy serwisu oraz zdobiącej go dekoracji roślinnej stał się znany duński atlas botaniczny. Flora Danica to powstałe w latach 1761-1883 pokaźnych rozmiarów florilegium1, na które składa się aż 51 woluminów i 3 suplementy, w których opisano i zilustrowano 1.874 gatunki roślin występujących na terenie ówczesnego Królestwa Danii. Pierwszym redaktorem, a zarazem inicjatorem tego nietuzinkowego wydawnictwa, był pochodzący z Bawarii profesor botaniki Georg Christian Oeder. W 1761 r. opublikowano pierwszą część atlasu. Dziesięć lat później Oeder stracił swoją posadę. Miało to bezpośredni związek z zamachem stanu i upadkiem kontrowersyjnego ministra Struensee2, z którym Oeder był powiązany. Pieczę nad powstającym florilegium przejął po nim zoolog Otto Friedrich Müller. Przez prawie sto dwadzieścia trzy lata, podczas których trwały prace nad stworzeniem Flora Danica funkcję redaktora sprawowało aż jedenastu naukowców. W pierwotnym zamyśle atlas miał obejmować swoim zasięgiem roślinność naturalnie występującą na terenach przynależących do całego Królestwa Danii i Norwegii (wówczas również: północnych Niemiec, Islandii, Grenlandii i Wysp Owczych). Jednak zmiany polityczne i terytorialne, jakie zaszły w okresie pracy nad publikacją przyczyniły się do redukcji opracowanego materiału.3

Zamieszczonym we Flora Danica opisom botanicznym towarzyszy 3.240 ręcznie kolorowanych miedziorytów. Ich autorami byli m.in. pochodzący z Norymbergii rytownik Michael Rössler oraz jego syn Martin. Część zachowanych płytek miedziorytniczych można obecnie podziwiać w kopenhaskim Muzeum Botanicznym.

Jaskry lapońskie

Powstały w dobie oświecenia atlas był niczym innym jak mającym pełnić rolę edukacyjną naukowym projektem, który wspierali finansowo kolejni duńscy monarchowie, w tym m.in. król Chrystian VII. To właśnie z jego inicjatywy stworzony został wytworny serwis z dekoracją roślinną wzorowaną na ilustracjach ze słynnego zielnika. Pracę nad produkcją zastawy rozpoczęto w 1790 r., po tym jak książę Fryderyk zamówił ją w imieniu swego ojca w Królewskiej Duńskiej Manufakturze Porcelany (obecnie Royal Copenhagen). Wykonanie misternej dekoracji malarskiej serwisu powierzono Johannowi Christophowi Bayerowi. W ciągu dwunastu lat ten niemiecki artysta "przeniósł" na porcelanę ponad 700 przedstawień roślinnych znanych z kart atlasu botanicznego. Na tworzących serwis 1.802 naczyniach "zakwitły" żółte zawilce, pierwiosnki, fiołki polne, jaskry lapońskie, wrzosy i kilkaset innych gatunków skandynawskiej flory. Wszystkie porcelanowe elementy opatrzono łacińską nazwą przedstawionej na nim rośliny oraz znakiem manufaktury w postaci trzech fal, symbolizujących duńskie cieśniny (Wielki Bełt, Mały Bełt i Sund).

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje