Czuję się świetnie!

Chcesz przez najbliższe 9 miesięcy tryskać energią i dobrym humorem? Zacznij prowadzić zdrowy tryb życia.

Kiedy spodziewasz się dziecka, w twoim ciele zachodzą duże zmiany. Organizm przystosowuje się do nowej sytuacji: hormony buzują, rośnie ci brzuszek. Nic dziwnego, że nie czujesz się najlepiej. W pierwszym trymestrze ciąży prawdopodobnie będziesz ciągle zmęczona, rozdrażniona i mogą męczyć cię nudności. Później może ci dokuczać zgaga, wzdęcia, zaparcia, obrzęki nóg, bóle pleców i miednicy. Jednak wcale nie musi tak być! Jeśli zaczniesz myśleć pozytywnie, zmienisz niektóre nawyki i będziesz aktywna, przez całą ciążę zachowasz doskonałą formę psychiczną i fizyczną. Co zatem powinnaś zrobić?

Reklama

ODSTAW WSZELKIE UŻYWKI

Nie pal papierosów, zrezygnuj z alkoholu. Dzięki temu będziesz miała więcej energii, a także promienną cerę i mniej zmarszczek, bo twoja skóra będzie wyglądała zdrowo. Poza tym, będziesz mniej narażona na choroby układu krążenia i płuc. Unikniesz też wielu powikłań (m.in. krwawień), zmniejszysz ryzyko poronienia czy porodu przedwczesnego. Jednocześnie zadbasz o zdrowie swojego dziecka. Przyjdzie na świat silniejsze, dojrzalsze i w odpowiednim czasie.

ZMIEŃ DIETĘ I DUŻO PIJ

Stosując właściwie skomponowany jadłospis, unikniesz wielu dolegliwości. Jeśli często czujesz się zmęczona, zadbaj o to, by twoje menu było bogate w żelazo i witaminy, zwłaszcza C, E, z grupy B oraz kwas foliowy, cynk i magnez. Jedz gotowane jajka, ciemnozielone warzywa liściaste, żurawinę, kiwi i kakao. Dokuczają ci nudności (cierpi na nie większość kobiet w pierwszym trymestrze ciąży, najczęściej między 6. a 14. tygodniem)? Pomoże ci odpowiednia dieta. Wybieraj potrawy lekkostrawne, gotowane, duszone lub pieczone i produkty niskotłuszczowe, np. chude mleko oraz sery, białe mięso, świeże warzywa i owoce. Sięgnij też po imbir, który zmniejsza mdłości: możesz dodawać go do herbaty lub traktować jak przekąskę (wypróbuj np. pyszne ciasteczka imbirowe). U kobiet spodziewających się dziecka wzrasta zapotrzebowanie na płyny (są niezbędne m.in. do tworzenia wód płodowych, którymi otoczone jest maleństwo). Dlatego musisz pić co najmniej 2 litry płynów dziennie. Sięgaj głównie po niegazowaną wodę źródlaną o niskiej zawartości składników mineralnych, szczególnie sodu, który podnosi ciśnienie krwi (w wodzie powinno go być mniej niż 20 mg/l - czy-taj etykiety!). Woda mineralna nie tylko najszybciej ugasi pragnienie, ale jest też łatwo przyswajana i dobrze wykorzystywana przez organizm. Od czasu do czasu możesz pić soki owocowe i warzywne, mleko, herbatki ziołowe i owocowe oraz zupy. Powinnaś natomiast zrezygnować z kawy i mocnej herbaty (zawarta w kawie kofeina oraz obecna w herbacie teina podnoszą ciśnienie krwi), słodkich napojów gazowanych i energetyzujących, bo tuczą i powodują wzdęcia. Jeśli jednak poczujesz nieodpartą ochotę na filiżankę kawy, wybierz zbożową, np. Inkę. Pobudza organizm

do działania i smakuje równie dobrze jak "mała czarna", ale jest znacznie zdrowsza.

Możesz pić ją na ciepło lub na zimno, np. z kostkami lodu.

PAMIĘTAJ O WITAMINACH

Lekarz poleci ci jeden z preparatów witaminowych dla przyszłych mam, w zależności od zaawansowania ciąży i twojego stanu zdrowia. Takie zestawy witamin są idealnie skomponowane. Zawierają głównie kwas foliowy i inne witaminy oraz wiele cennych minerałów (np. żelazo, wapń).

KONIECZNIE SIĘ WYSYPIAJ

Sen przywraca siły witalne i dobry nastrój. Dlatego zadbaj, by był wystarczająco długi i spokojny. Zanim położysz się do łóżka, przewietrz sypialnię i weź kąpiel (ciepła woda rozluźnia i odpręża). Tuż przed snem wypij szklankę ciepłego mleka, zjedz jogurt, twarożek, kawałek indyka albo dojrzałego banana. Produkty te zawierają tryptofan - naturalny środek odprężający i nasenny - i sprzyjają wytwarzaniu w organizmie serotoniny, która ułatwia zasypia-nie. Jeśli to nie pomaga, skrop pościel olejkiem lawendowym lub połóż przy łóżku woreczek z materiału wypełniony suszoną lawendą. Możesz też wieczorem wypić pół szklanki herbatki z melisy (nie częściej niż 3-4 razy w tygodniu). Poza tym, kładź się spać o tej samej porze i w odpowiedniej pozycji. W ciąży najwygodniej śpi się na boku, najlepiej na lewym, bo takie ułożenie zapewnia maksymalny dopływ tlenu do łożyska, a tym samym do dziecka. W trzecim trymestrze, gdy brzuszek jest duży, na czas snu wkładaj sobie jedną poduszkę pomiędzy uda i kolana (dzięki temu nie będzie ci doskwierał ból w pachwinach), drugą podpieraj brzuszek, a trzecią plecy albo zastąp je specjalną poduszką dla przyszłych mam.

Dowiedz się więcej na temat: organizm

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje