Reklama

Złe towarzystwo

Kiedy dziecko idzie do szkoły i coraz więcej czasu spędza z rówieśnikami, wielu rodziców zaczyna się martwić o to, czy ich ukochany malec nie wpadnie w złe towarzystwo. Tyle się słyszy o używkach czy przemocy wśród uczniów, różnych niebezpieczeństwach, które czyhają na naszych podopiecznych już w szkole podstawowej.

Nie chcemy, aby coś złego przytrafiło się naszemu dziecku, aby złe wpływy innych osób zaczęły kierować jego postępowaniem. Poza domem kontrola rodzica jest mniejsza, a zetknięcie dziecka z rówieśnikami, którzy nie podzielają wpajanych przez nas wartości i zasad nieuchronne. Nie musi to jednak oznaczać, że nasz malec jest zupełnie bezbronny i bezradny, że poddany presji zejdzie na złą drogę. Wiele zależy od tego, jak wcześniej kierowaliśmy procesami wychowawczymi, oraz od jakości naszej relacji i współpracy z dzieckiem.

Reklama

Ciągnie swój do swego

Z badań wynika, że już w okresie wczesnoszkolnym agresywne dzieci często trzymają się razem. W okresie adolescencji (dojrzewania), dzieci, które wagarują, stosują używki i podejmują inne ryzykowne zachowania, zaczynają łączyć się w grupy. To samo zjawisko dotyczy jednak także dzieci, które są dobrze przystosowane i unikają kłopotów - poszukują one towarzystwa podobnych do siebie. To dobra wiadomość, bo jeśli zadbamy o to, aby wokół dziecka znalazły się osoby wywierające pozytywne wpływy, ryzyko, że wpadnie ono w tarapaty, znacząco się zmniejszy. Co możemy zrobić, aby wspierać pozytywne znajomości z rówieśnikami?

Odrzucenie grupy zwiększa ryzyko

1. Naucz dziecko umiejętności społecznych.

Podpowiedz, jakie zachowania przyciągają innych, a jakimi można do siebie zniechęcić. Dziecko, które wie, jak zdobyć  przyjaźń, jest lubiane, radzi sobie z rozwiązywaniem problemów interpersonalnych, nie będzie miało większych trudności w nawiązaniu i utrzymaniu pozytywnych znajomości. Dzieci ze słabymi umiejętnościami społecznymi (wykazujące wiele zachowań niewłaściwych, takich jak np. rozsiewanie plotek, dokuczanie, brak zdolności do współpracy itp.) są bardziej narażone na odrzucenie grupy i w konsekwencji stają się podatne na oddziaływania rówieśników wywierających negatywne wpływy.

Warto rozwijać pasje

2. Wspieraj zainteresowania dziecka i spróbuj zorganizować mu towarzystwo pozytywnych rówieśników.

Dowiedz się, jakie organizacje i instytucje prowadzą ukierunkowane na cel zajęcia, które mogłyby zaciekawić twoje dziecko. Harcerstwo, sport, a może zajęcia artystyczne? Oferta szkół, ośrodków kultury i sportu jest bardzo bogata. Dołączenie do grupy, która podziela pasje dziecka z pewnością zwiększy okazje do pozytywnych interakcji. Dzieci uczestniczące w dodatkowych zajęciach zyskują możliwość nawiązania wartościowych znajomości i uczenia się poprzez obserwację zachowania pozytywnych rówieśników.

Reguły kontaktów społecznych

3. Poznaj znajomych swojego dziecka.

Warto rozmawiać z dzieckiem nie tylko o tym, co było na lekcjach, ale także o tym, jak spędza ono czas na przerwach lub po szkole. Dowiedz się, kogo i za co lubi twoje dziecko. Spróbuj uczynić swój dom miejscem, w którym twoja pociecha i jego znajomi mogą się dobrze bawić. Zyskanie większej kontroli nad aktywnością dziecka ułatwi ci także nawiązanie kontaktów z rodzicami jego przyjaciół. Sformułuj jasne reguły i granice dotyczące społecznych kontaktów.

Poproś, aby dziecko wychodząc z domu, informowało cię zawsze: dokąd się wybiera, z kim będzie przebywać, co będzie robić i kiedy wróci do domu. Zastosowanie opisanych strategii pozwoli ograniczyć do minimum oddziaływanie rówieśników wywierających negatywny wpływ na dziecko. 

Małgorzata Kamińska        

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wychowanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy