Niesamowite zioła

Łatwo zgubić się w ich gąszczu, półki sklepowe uginają się pod ich ciężarem. Solo lub w postaci mieszanek. Mają przeróżny smak i zapach. Możesz łączyć je w dowolne kombinacje. Całkowicie zmieniają smak i aromat tego, co masz na talerzu. Ale nie smakiem czy aromatem się tu zajmiemy. Większość z nich również silnie oddziałuje na ciało!

Oto 7 przypraw, których nie powinno zabraknąć w twojej kuchni!

Goździki

Reklama

Ich charakterystyczny zapach wynika z obecności eugenolu. Związek ten jest bardzo silnym antyoksydantem, wpływa korzystnie na obniżenie poziomu cukru oraz cholesterolu. Może przyczynić się do walki z nadciśnieniem i miażdżycą. Ale to nie wszystko, goździki świetnie sprawdzą się w dolegliwościach przewodu pokarmowego - poprawiają trawienie i przemianę materii. Zwykle dodawane są do kompotów i przetworów, ale równie dobrze sprawdzą się w z ryżem lub pieczywem.

Czosnek

Wprawdzie to nie zioło, ale powinien mieć stałe miejsce w twojej kuchni. Większość dobrze zna jego zalety i nie mam tu na myśli oręża do walki z wampirami. Jego silne bakteriobójcze działanie zostało potwierdzono w niezliczonych badaniach naukowych. Udowodniono również, że regularne spożywanie czosnku przyczynia się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia raka piersi czy jelita grubego. Jeśli boisz się jego zapachu, możesz wypić szklankę wody z duża ilością cytryny, zagryzać pietruszkę lub zwyczajnie, przed spożyciem, ugotować go.

Papryka

Występuje w różnych odmianach, od łagodnych do bardzo ostrych. Potrafi ograniczyć apetyty, przyspieszyć metabolizm i nasilić spalanie tkanki tłuszczowej. Zwiększa wydzielanie kwasu solnego w żołądku i wpływa na poprawę trawienia. A przy tym jest bogata w witaminę C.

Rozmaryn

Doskonały "wymiatacz" wolnych rodników, wpływa na poprawę ogólnego stanu zdrowia. Usprawnia pamięć i działa przeciwzapalnie. Jeśli ty lub twoi bliscy chorują na reumatyzm, koniecznie włącz go swojego codziennego jadłospisu. Ale to nie wszystko, naukowcy udowadniają, że to zioło potrafi świetnie radzić sobie z bólami głowy.

Bazylia

Jeden z podstawowych składników włoskiej kuchni. Okazuje się, że związki w niej zawarte, skutecznie chronią twoje DNA przed uszkodzeniami, a to znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych.

Liść laurowy

Znakomicie wpływa na poziom cukru we krwi, może zmieniać wrażliwość insulinową, czyli potencjalnie zmniejsza ryzyko cukrzycy typu II i sprawia, że organizm lepiej gospodaruje tym, co zjadasz. Duża ilość tych ziół przyda się również po wyczerpującym treningu, pomaga bowiem w regeneracji mięśni i przyspiesza powrót do formy. Prawdę powiedziawszy, nie musisz zjadać całych liści, wywar czy sos, do którego je dodasz będzie w zupełności wystarczający.

Imbir

Cudowny korzeń, spektrum jego działania jest niczym tęcza. Poprawia odporność i sprawność seksualną u mężczyzn. Hamuje produkcję tak zwanych mediatorów stanu zapalnego, dzięki czemu działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo, może pozytywnie wpływać na sen i łagodzić trudności w zasypianiu. Sprawdzi się również na kacu, łagodząc skutki przedawkowania alkoholu. Walczy z chorobą lokomocyjną i morską. Mało? Dodaje energii, poprawia koncentrację i sprawność układu nerwowego!

Jak widać zioła to nie tylko smak. Miej to na uwadze, uruchom wyobraźnię i baw się ich aromatem. Eksperymentuj, mieszaj, dodawaj w dowolnych ilościach. Twoje ciało będzie ci wdzięczne.

Jacek Bilczyński, dietetyk, fizjoterapeuta i trener personalny

Tekst pochodzi z EksMagazynu.

Tekst pochodzi z EksMagazynu.
Dowiedz się więcej na temat: zioła | przyprawy | kuchnia

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje