Probiotyki dla zdrowia

Czy jogurty i kefiry zawierające probiotyki (specjalne szczepy bakterii) rzeczywiście mogą wzmocnić naszą odporność? Czy jest to po prostu kolejny pusty slogan szczególnie częsty w reklamach?

Coraz częściej słyszy się o napojach probiotycznych - polecanych szczególnie w przypadku długotrwałych kuracji antybiotykowych - które mają wzmacniać naszą odporność i korzystnie wpływać na zdrowie. Na półkach sklepów bardzo pospolitym ostatnio widokiem są "biojogurty", "biokefiry" i wszelkie inne produkty mleczne, których nazwa opatrzona jest przedrostkiem "bio". Czy jednak ich działanie jest naprawdę tak korzystne i na czym ono dokładnie polega? Żeby je zrozumieć, należy zacząć od lepszego przyjrzenia się organizmom, które towarzyszą nam od pierwszych dni naszego życia - zamieszkującej nasze jelita bakteryjnej mikroflorze.

Reklama

Flora bakteryjna w naszym organizmie

Ludzki przewód pokarmowy jest środowiskiem życia dla 400-500 gatunków bakterii. Kwasy żołądkowe i sole żółciowe nie stwarzają najlepszych warunków dla rozwoju drobnoustrojów, dlatego prawdziwy ich urodzaj występuje dopiero w końcowej części jelita cienkiego i - przede wszystkim - w jelicie grubym. W jednym gramie treści jelita grubego zwykle znajduje się ponad bilion (!) żyjących bakterii.

Mikroflora układu pokarmowego pełni szereg ważnych dla organizmu funkcji. Jedną z najważniejszych jest ochrona jelita przed rozwojem innych, często szkodliwych bakterii. Mikroorganizmy jelitowe dodatkowo biorą udział w wytwarzaniu wielu witamin (przede wszystkim B12 i K) i korzystnie wpływają na stan komórek ścian jelita.

Najważniejszymi elementami naturalnej mikroflory są różne gatunki bakterii kwasu mlekowego. Mikroorganizmy te nie tylko najskuteczniej walczą ze szkodliwymi drobnoustrojami, ale wykazują też zdolność rozkładania wielu cukrów, w tym i obecnej w mleku, a trudnej do przyswojenia laktozy. W procesie tym powstaje kwas mlekowy i różne inne składniki, niektóre o przyjemnym, orzechowym smaku. Ta właściwość bakterii kwasu mlekowego sprawiła, że od wieków stosuje się je do wytwarzania sfermentowanych produktów mlecznych (jogurtów, kefirów, serów), a także do kwaszenia wielu warzyw.

Długotrwałe kuracje antybiotykowe mogą w znacznym stopniu wyniszczyć florę bakteryjną jelit, co często prowadzi do biegunek i wielu innych zaburzeń. Dlatego też warto w czasie dłuższego brania antybiotyków uzupełniać swoją dietę o jogurty, kefiry i inne produkty ze sfermentowanego mleka, zawierające naturalnie duże ilości bakterii kwasu mlekowego.

Czym są probiotyki?

Większość bakterii mlekowych z jogurtów i kefirów nie ma jednak szans osiedlić się w jelicie grubym. Na swojej drodze napotykają one bowiem na szereg przeszkód: najpierw zabójczy dla nich, zawarty w ślinie lizozym, a następnie nie bardziej przyjazne kwasy żołądkowe i soki żółciowe. Jeśli jednak nawet uda im się dotrzeć do jelita grubego, muszą konkurować o pokarm i miejsce do życia z licznymi innymi drobnoustrojami, a walkę tę często przegrywają.

Dowiedz się więcej na temat: odporność | kwas | bakterie | zdrowie | probiotyki

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje