Wojna płci od małego

W Szwecji postępowi rodzice uczą synów sikać na siedząco. W imię równości płci. Pozycja stojąca ma symbolizować męską przemoc i wulgarność... Klocki, misie, lalki, kredki, samochodziki - w czasie gdy nieświadome niczego przedszkolaki bawią się w najlepsze, proces socjalizacji trwa. Przedszkole to nie tylko zabawa, to także nauka życia.

Dzieci uczą się w przedszkolu swoich przyszłych społecznych ról. Czy podczas tej nauki dzieci wdrażają się w panujące stereotypy płci? Autorki projektu "Równość w przedszkolu" twierdzą, że tak.

Reklama

Równość w przedszkolu

Projekt zorganizowany przez Stowarzyszenie "Silesia Nostra" i grupę "Śląska Strefa Gender" był skierowany do nauczycielek przedszkolnych i miał je uwrażliwić na problematykę równouprawnienia płci w przedszkolu. W warsztatach wzięło udział około stu osób.



"Projekt narodził się z przekonania, iż problem nierównego traktowania kobiet i mężczyzn ma swe źródło w okresie wychowania przedszkolnego" - można przeczytać w raporcie podsumowującym akcję. - Oczywiście to nie jest jedyne źródło nierówności - podkreśla Małgorzata Jonczy-Adamska , pedagożka i psycholożka, pomysłodawczyni projektu i dodaje - ale istnieje ukryty program nauczania i dziewczynki i chłopcy wychodzą z przedszkola odmiennie zsocjalizowani.

Ukryty program nauczania

Czy wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego istnieje spisek mający na celu zaszczepienie nierówności? Nie. Według twórczyń projektu ukryty program nauczania jest wynikiem braku świadomości różnic między płcią kulturową i biologiczną. - Zabawki w wyraźny sposób są dzielone na chłopięce i dziewczęce - podkreśla Małgorzata Jonczy-Adamska - jeżeli dziewczynka bawi się lalkami jest za to w jakiś sposób nagradzana. Widzi aprobatę nauczycielki i dostaje sygnał, że to jest w porządku.- dodaje. W ten sposób dziewczynki spychane są w sferę prywatną, związana z kuchnią i opieką nad dziećmi, uczą się, że ta sfera jest dla nich właściwa.

Dla kogo kąciki?

Nauczycielki przedszkoli zaprzeczają takiemu stanowi rzeczy: - Zabawki nie są dzielone na zabawki dla chłopców i dziewczynek. Istnieją kąciki tematyczne: kącik konstrukcyjny gdzie są klocki, pokój lalek, kuchnia, fryzjer. Nie są one jednak określone jako kąciki dla chłopców lub dziewczynek, nigdy się tak nie mówi. Każde dziecko może bawić się zabawką, którą wybierze - mówi pani Magda nauczycielka w jednym z małopolskich przedszkoli - oczywiście w tych kącikach, które są charakterystyczne dla chłopców jest przewaga chłopców, ale bawią się oni również lalkami i innymi zabawkami kojarzonymi z dziewczynkami- dodaje. Taka praktyka jest zgodna z zaleceniami specjalistów, Prof. Bożena Muchacka specjalista z zakresu pedagogiki przedszkolnej z krakowskiej Akademii Pedagogicznej mówi: - wyposażenia się nie różnicuje. Również wszystkie zajęcia są skierowane zarówno do chłopców jak i dziewczynek. Nauczanie w przedszkolach odbywa się na podstawie programów, które wybierają nauczyciele. Wszystkie one muszą być zgodne z podstawa programową. Zadania, jakie są tam ujęte mają inspirować rozwój dziecka w różnych płaszczyznach. Nie są one w żaden sposób różnicowane ze względu na płeć.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje