Zdrowe żywienie malucha

Z przeprowadzonych badań naukowych wynika, że większość chorób układu krążenia spowodowanych jest nieprawidłowym odżywianiem. Do tego wiele procesów chorobowych ma swój początek już u małych dzieci.

Co możemy zrobić, aby nasze dziecko dobrze się rozwijało dzięki odpowiedniej diecie?

Reklama

Okres prenatalny

Już będąc w ciąży, każda mama powinna dbać o skład swojego jadłospisu. Dieta jaką stosujemy oczekując dziecka ma ogromny wpływ na jego dalszy rozwój po przyjściu na świat. Prawidłowy przyrost masy ciała u kobiety ciężarnej powinien wynosić w granicach 9-12 kg. Konkretny przyrost zależy od wagi sprzed zajścia w ciążę, no i głównie od spożywanych posiłków.

Większość przyszłych mam cierpi na tak zwane "zachcianki" i wtedy najczęściej sięga po coś słodkiego jak czekolada, ciastka, a nawet batoniki. Jeśli robimy to sporadycznie i nie jest to regułą, nic się nie dzieje. Jeśli natomiast tak silna baza węglowodanowa jest jednym z naszych głównych produktów żywieniowych, zarówno matka jak i dziecko może ponieść tego przykre konsekwencje. Kobieta przypiera na wadze, a dziecko otrzymuje zbyt dużą ilość pustych kalorii. Jeżeli często zdarzają się nam zachcianki na słodycze, powinnyśmy popracować nad tym, aby zmienić je na jakąś zdrowszą przekąskę. Mogą to być warzywa i owoce lub produkty zbożowe. Zdrowiej wyjdzie dla nas i maluszka przybywającego w naszym brzuchu.

Widoczną zmianą będą u mamy coraz rzadsze zaparcia, gdyż zawarty w produktach zbożowych, warzywach i owocach błonnik ma zbawienny wpływ na trawienie i cały układ pokarmowy. Bardzo ważne są białka, tłuszcze, witaminy i sole mineralne. Bogata dieta wysokobiałkowa jest podstawą prawidłowego żywienia w czasie ciąży. Dlatego nie unikajmy chudych potraw mięsnych. Mięso zawiera duże ilości białka, które jest potrzebnym budulcem do rozwoju naszego dziecka. Znajdziemy je też w warzywach strączkowych i produktach mlecznych. Jedzmy ryby. Dostarczą one kwasów tłuszczowych omega - 3, tak ważnych w rozwoju układu nerwowego płodu.

Ważne jest także picie dużej ilości wody mineralnej, oczywiście niegazowanej, tak aby organizm się nie odwaniał i płód nie musiał czerpać z rezerw organizmu matki. Poza tym, woda pozwala na regularne oczyszczanie organizmu z zawartych w nim toksyn. W pierwszych miesiącach ciąży, pojawiają się najczęściej nudności i wymioty. Dlatego też, pamiętajmy, żeby jeść pokarmy lekkostrawne i nie spożywać ich jednorazowo w dużych ilościach. Ta sama zasada jest wskazana pod koniec ciąży, gdy często dokucza nam zgaga.

Przez cały okres prenatalny należy unikać nadmiaru w jedzeniu. Przekarmianie przyszłej mamy nie jest korzystne, ani dla nie samej, ani dla jej przyszłego maluszka. A jeśli zajdzie potrzeba sięgnijmy po preparaty wielowitaminowe, tylko według zaleceń lekarza ginekologa! I pamiętajmy, że żadna ilość połkniętych tabletek witaminowych nie zastąpi zdrowej i urozmaiconej diety.

Dowiedz się więcej na temat: mięso | diety | matka | białka | świat | dieta | karmienie piersią | maluch | matki | Piersi | żywienie | karmienie | dziecko

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje