Jak uzyskać odszkodowanie szybko i bez problemu

Gdy jesteśmy na urlopie, wiele może się zdarzyć, niestety, nie tylko dobrego. Warto być przygotowanym na różne sytuacje, by nie stracić dorobku.

Tylko polisa może pokryć twoje ewentualne straty po zalaniu, kradzieży czy innym zdarzeniu losowym. Z ubezpieczenia uzyskasz środki np. na odnowienie ścian, sufitu i podłóg (nawet dachu, jeśli masz domek jednorodzinny lub strych).

Reklama

Każdy, kto ma własne cztery kąty, powinien mieć taką polisę, tak jak ubezpieczenie samochodu. Polisa mieszkaniowa nie jest już luksusem, bo składkę można dobrać do swoich możliwości finansowych (przykładowo do 200 zł rocznie za ubezpieczenie małego mieszkania).

Możesz skorzystać z internetowych porównywarek ubezpieczeń mieszkaniowych, np. ipolisa.pl; polskieubezpieczenia.pl; inseco.pl. Ubezpieczenie możesz wybrać przez internet, ale zawsze warto spotkać się z agentem, który objaśni, jaki jest zakres ubezpieczenia i jakie są zasady zawarcia umowy.

Po zalaniu mieszkania

Gdy zastaniesz zalane mieszkanie, musisz działać szybko:

1. Zrób zdjęcia zalanych miejsc,

2. Zabezpiecz, co się da;

3. Zadzwoń do swojego agenta lub na infolinię i umów się na oględziny szkód (infolinie są czynne całą dobę).

Nie przegap terminu!

O zalaniu musisz powiadomić ubezpieczyciela niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych po zdarzeniu (lub w ciągu 3 dni od dnia powrotu do domu). Ale uwaga! Niektóre towarzystwa dają krótszy termin na zgłoszenie szkody (np. 1 dzień) lub dłuższy (do 7 dni roboczych). Jeśli nie jesteś pewna, ile masz czasu na zgłoszenie, sprawdź to w umowie z ubezpieczycielem.

Spotkaj się z likwidatorem

Gdy ustalisz telefonicznie termin wizyty przedstawiciela ubezpieczyciela (tzw. likwidatora, czyli osoby, która oceni szkody), musisz być w tym dniu w mieszkaniu (lub ktoś z bliskich).

Dokumenty do odszkodowania

Likwidator, po dokonaniu oględzin: - sporządzi wniosek, - zrobi dokumentację zdjęciową. Możesz być poproszona o okazanie polisy ubezpieczeniowej.

Wypłata odszkodowania

Zwykle odbywa się w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia szkody. Ale uwaga! Jeśli w umowie ustaliłaś "wkład własny w szkodzie" (by obniżyć składkę), odszkodowanie będzie pomniejszone o ten wkład własny.

Domowe assistance do polisy

Do ubezpieczeń mieszkaniowych często są dołączane tzw. assistance domowe (w niektórych towarzystwach za darmo, w innych - za dosłownie kilka złotych). Jeśli masz takie assistance, możesz zyskać dodatkowe korzyści. Oto przykłady.

Zakwaterowanie... w hotelu

Gdy mieszkanie jest poważnie zalane i nie nadaje się, by w nim przebywać, to do czasu usunięcia awarii możesz skorzystać z tzw. zakwaterowania zastępczego. Towarzystwo ubezpieczeniowe zapewni ci pobyt w hotelu.

Pilnowanie mieszkania

Po kradzieży z włamaniem, gdy np. drzwi są zdewastowane i nie da się ich zamknąć, a musisz iść do pracy, możesz zadzwonić na infolinię assistance i zamówić nadzór nad mieszkaniem. Przyjedzie wynajęty przez towarzystwo ubezpieczeniowe pracownik ochrony, który będzie pilnował mieszkania (czas usługi jest określony w umowie, przeważnie nadzór trwa przez 3 dni).

Pomoc złotej rączki

Gdyby się okazało, że po zalaniu czy włamaniu są uszkodzone sprzęty lub drzwi, możesz zamówić przez assistance: ślusarza, transport (jeśli np. trzeba przewieźć urządzenia do naprawy), montera sprzętów AGD i RTV, wizytę lekarza pierwszego kontaktu, psychologa, osobę do tymczasowej opieki nad dzieckiem lub osobą niepełnosprawną, a nawet kogoś do opieki nad domowym zwierzakiem.

Po włamaniu oraz kradzieży

Gdy zastaniesz splądrowane mieszkanie i stwierdzisz, że było włamanie, musisz niezwłocznie: 1. zgłosić to na policję; 2. powiadomić o tym zdarzeniu towarzystwo ubezpieczeniowe (w terminie, jaki przewiduje umowa).

Co oznacza "włamanie z kradzieżą"

  • Pamiętaj, że według niektórych towarzystw ubezpieczeniowych "włamanie z kradzieżą" to: sytuacje, gdy złodzieje dostali się do zamkniętego mieszkania, uszkadzając drzwi lub okna. Gdy nie ma śladów włamania, ubezpieczyciel nie odpowiada!
  • Sprawdź więc w umowie, co twój ubezpieczyciel rozumie przez włamanie z kradzieżą.

Wypłata odszkodowania

  • Ubezpieczyciel ma na wypłatę 30 dni, licząc od daty, gdy został powiadomiony przez ciebie o dokonanym włamaniu czy włamaniu z kradzieżą. Ale uwaga! Termin wypłaty odszkodowania może być wydłużony do czasu wyjaśnienia dodatkowych okoliczności. Przykładowo: likwidator nie jest w stanie sam dokonać pełnej wyceny szkód, jeśli została skradziona np. cenna biżuteria, dzieła sztuki. W takiej sytuacji wyceny musi dokonać specjalny rzeczoznawca. Po takiej wycenie odszkodowanie powinno być wypłacone w ciągu 14 dni.

Udział własny... przy włamaniu

Jeśli masz polisę mieszkaniową z tzw. udziałem własnym, to prawdopodobnie jest on określony do całości polisy, tj. od wszystkich ryzyk, także włamania. Oznacza to, że jeśli ustaliłaś w umowie wkład własny np. na 700 zł, to tyle ubezpieczyciel może potrącić z ubezpieczenia, także wtedy, kiedy złodzieje okradną ci mieszkanie.

Ubezpieczona jest także... twoja torebka!

Klienci często nie wiedzą, że gdy ubezpieczają tzw. rzeczy ruchome w mieszkaniu, to ubezpieczeniem objęta jest też np. torebka. A wtedy, nawet jeśli złodziej ukradnie ci ją na ulicy, należy ci się odszkodowanie!

Po stłuczce lub wypadku na drodze



Aby bez problemów uzyskać odszkodowanie, agenci ubezpieczeniowi zalecają następujące postępowanie.

Po pierwsze: wezwanie policji

Powinniśmy to zrobić nie tylko po wypadku, ale i po stłuczce - wtedy ubezpieczyciel ma informację z policji: - jak przebiegało zdarzenie, - kto ponosi winę, - jakie ogólnie są uszkodzenia.

Po drugie: spisanie oświadczenia

Jeśli szkoda jest niewielka, można sporządzić oświadczenie. Muszą się w nim znaleźć:

  • dane obu stron wypadku,
  • dokładna data i miejsce wypadku, (może być też rysunek z zaznaczonym kierunkiem poruszania się pojazdów),
  • wyczerpujący opis przyczyny,
  • wskazanie winnego (musi sam oświadczyć, że ponosi winę),
  • opis uszkodzeń w pojazdach,
  • numer polisy i nazwa towarzystwa,
  • podpisy obu stron.

Oświadczenie należy napisać w 2 egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron (niektóre towarzystwa mają druki oświadczeń, które dają klientom w dniu podpisania umowy, warto taki druk mieć zawsze w aucie).

Po trzecie: zgłoszenie na infolinię ubezpieczyciela


Zgłoś szkodę telefonicznie. Dobrze zawiadomić ubezpieczyciela sprawcy wypadku już z miejsca zdarzenia.

Po czwarte: nic nie naprawiasz


Do czasu zgłoszenia szkody nie możemy sami naprawiać uszkodzeń! Chyba, że jest to niezbędne, by odblokować jezdnię (warto poinformować o tym na infolinii ubezpieczyciela). P

Po piąte: zaczyna się likwidacja szkody

Możliwe są różne opcje:

1. wstawiamy auto do warsztatu wskazanego przez towarzystwo (to tzw. warsztaty partnerskie lub ASO), a naprawa jest bezgotówkowa lub

2. sporządzany jest kosztorys, wstawiamy auto do warsztatu i opłacamy naprawę, zaś towarzystwo, po wycenie szkody, przelewa określoną kwotę na nasze konto.

Dowiedz się więcej na temat: odszkodowanie

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje