Nie trać czasu na PMS

Jak PMS wpływa na codzienne życie

PMS, czyli zespół napięcia przedmiesiączkowego, z mniejszym lub większym natężeniem występuje u ok. 20-30 proc. miesiączkujących kobiet. Warto pamiętać o tym, że dokuczliwe objawy, takie jak rozdrażnienie, spadki nastroju i ból mogą często negatywnie wpływać na codzienne życie.

Po wielu latach badań nad zespołem napięcia przedmiesiączkowego nadal nie do końca wiemy, co go powoduje. Wiemy natomiast, że pewne objawy mogą poważnie zakłócić codzienne funkcjonowanie.

Po pierwsze: Spadek koncentracji

To jeden z wielu psychicznych objawów, najprawdopodobniej związany z wahaniami poziomu hormonów.  W trakcie PMS możesz czuć, że zadania, które zwykle przychodzą ci z łatwością, zaczynają cię przerastać. Możesz mieć również kłopoty z wykonywaniem codziennych obowiązków, zwłaszcza, jeśli wymagają dogłębnej analizy i przygotowania skomplikowanych planów. Wszystkiemu winna burza hormonalna, przetaczająca się przez twój organizm.

Jak sobie pomóc:

Jeśli wiesz, że spadek koncentracji jest związany z PMS, postaraj się tak rozplanować pracę, żeby obowiązki, które wymagają najwięcej skupienia i analiz, wykonać na ok. tydzień przed rozpoczęciem się miesiączki. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie zawsze jest to możliwe. W takim wypadku możesz pomóc sobie pijąc lecznicze, ziołowe napary, stosując naturalne preparaty (które cię łagodnie uspokoją) i uprawiając niezbyt wymagający sport (każda aktywność poprawia krążenie i dotlenienie krwi, więc będziesz się czuła mniej ospała i zmęczona).

Po drugie: Rozdrażnienie

Smutek, rozdrażnienie, wahania nastrojów, a nawet łagodne stany depresyjne mogą wpływać na twoje relacje z innymi ludźmi. W pracy postaraj się w tym czasie nie wdawać w spory i zbyt pochopnie nie oceniać pracy lub zachowania innych ludzi. Może się zdarzyć tak, że po kilku dniach, kiedy PMS minie, zobaczysz sytuację w innym świetle i będziesz żałowała swojego wcześniejszego wybuchu. Podobnie zachowuj się podczas kontaktu z rodziną.

Jak sobie pomóc:

Informowanie współpracowników, że masz PMS nie jest dobrym pomysłem. Jednak powiedzenie rodzinie - mężowi, dzieciom, że przez najbliższe dni będziesz się gorzej czuła i możesz być bardziej przewrażliwiona, jest dobrym pomysłem. Bliscy będą wiedzieli, że nie należy cię niepotrzebnie denerwować, a jeśli zdarzy ci się wybuchnąć (np. z powodu nieposprzątanych zabawek, bałaganu, złego zachowania dziecka) - zrozumieją, że twoja reakcja może mieć związek z fazą cyklu.

Po trzecie: Spadek libido

Nie od dziś wiadomo, że ochota na seks zmienia się u kobiet w zależności od dnia cyklu. Podczas pierwszych dni, a więc w trakcie miesiączki i kilka dni po jej zakończeniu, większość kobiet czuje się obolała, opuchnięta i zmęczona. Najwięcej energii (i chęci na zbliżenia) mamy na kilka dni przed i na kilka dni po owulacji. Potem poziom hormonów zaczyna się wahać (ma to związek z brakiem zapłodnienia komórki i wzrostem poziomu progesteronu) i, u części kobiet, zaczyna się PMS. W tym czasie możemy czuć się obolałe, smutne, zniechęcone i zmęczone.

Jak sobie pomóc:

Dobrym pomysłem jest szczera rozmowa z partnerem, w której wyjaśnisz mu, jak funkcjonuje twój organizm, kiedy masz większą, a kiedy mniejszą ochotę na seks. Dzięki temu mężczyzna będzie wiedział, kiedy może spotkać się z odmową i nie będzie się czuł odrzucony.

Uwaga! Spadek libido podczas PMS występuje u wielu kobiet, ale nie u wszystkich. Zdarza się, że dotyk i zbliżenie łagodzą niektóre nieprzyjemne objawy. Jeśli tak jest w twoim przypadku pamiętaj, że w tym czasie nie ma żadnych medycznych przeciwwskazań do uprawiania seksu.

Po czwarte: Bóle menstruacyjne

Podczas PMS, podobnie jak podczas miesiączki, możesz czuć się osłabiona, rozbita i obolała. Najwięcej kobiet skarży się na obrzmienie i bóle piersi, głowy (a nawet nasilenie się migren), brzucha i dolnego odcinka kręgosłupa.

Jak sobie pomóc:

Jeśli ból nie jest silny, wypij napar z ziół, które mają działanie rozkurczowe i odpocznij, możesz również ogrzewać obolałe miejsca termoforem. Ulgę, głównie w przypadku bolesności i obrzmienia piersi a także przedmiesiączkowego rozkojarzenia i obniżonego nastroju przyniesie np. wyciąg z niepokalanka mnisiego, który łagodzi nawet mocno dające się we znaki objawy PMS. Zdarza się, choć na szczęście rzadko, że ból jest tak silny, że powoduje zasłabnięcia lub nawet omdlenia. W takim wypadku powinnaś skonsultować się z lekarzem, bo mogą to być objawy poważniejszych schorzeń.

Seks a PMS. Jaki wpływ mają hormony na libido? Czytaj tutaj!

materiały prasowe
Najlepsze tematy