Poradnik witalności

Jedz, ruszaj się i żyj…sto lat

„Żyj sto lat”, „sto lat w zdrowiu” i ponadczasowe – „sto lat, sto lat niech żyje, żyje nam” – oto czego Polacy życzą sobie najczęściej, ale czy naprawdę chcieliby spełnienia tych życzeń? Przeciętny 60-latek w Polsce ma problemy z nadwagą, podwyższony cholesterol, miażdżycę, zwyrodnienia kręgosłupa, nierzadko cierpi na bezsenność, problemy trawienne i chroniczny brak energii. Jego rówieśnik w Azji zazwyczaj wchodzi wtedy w okres drugiej młodości ciesząc się witalnością i zdrowiem. Dlaczego?

Polacy żyją szybko, jedzą źle, brakuje im czasu na aktywność fizyczną i relaks. Czasu, a może chęci? Czy można dożyć stu lat w zdrowiu i dobrym samopoczuciu? Lekarze i dietetycy nie mają wątpliwości!

Reklama

Pij na zdrowie

"Zdrowa woda życia doda" mówi słynne powiedzenie i jest w nim sporo prawdy. Woda dodaje sił, oczyszcza, pobudza metabolizm i usprawnia proces trawienia, a jak wiemy nasze zdrowie ma swój początek w jelitach. Przyjęło się, że powinnyśmy wypijać 2 litry wody dziennie. Taka ilość cię przeraża? Tylko na początku - przez pierwsze dni faktycznie musimy zmuszać się do przestrzegania tej, na pierwszy rzut oka wygórowanej normy. Później picie wody wchodzi w krew i staje się nawykiem, na który na co dzień nie zwracamy nawet uwagi.

Z najnowszych badań przeprowadzonych przez TNS na potrzeby Raportu Witalności Nałęczowianki 2016 wynika, że Polacy sięgają po wodę coraz częściej i... wiedzą dlaczego! Aż 38 proc. respondentów uważa, że to bardzo skuteczny środek do celu, którym jest witalność i zdrowie, a ponad 44 proc. jest utwierdzonych w przekonaniu, że odgrywa ważną rolę w prozdrowotnym stylu życia. Według większości Polaków (aż 73 proc.) woda wpływa znacznie na witalność usuwając toksyny z organizmu, wspierając optymalną pracę umysłu (54 proc.) i pielęgnując od wewnątrz naszą skórę (42 proc.).

Ruch to zdrowie

Moda na bycie "fit" rozwija się w Polsce coraz prężniej. Siłownie i kluby fitness nie mogą narzekać na brak klientów, Polacy biegają, chodzą na basen, uprawiają sporty zimowe. Ćwiczą wszyscy - nastolatki, osoby dojrzałe, a nawet seniorzy. Od czego warto zacząć?

Wbrew pozorom organizm ludzki najbardziej lubi aktywność umiarkowaną, nie musisz więc ćwiczyć wyczynowo, by zachować dobrą formę na długie lata. Marszobiegi, pływanie, spacery z kijkami (coraz popularniejszy w Polsce nordic walking), jazda na rowerze, czy chociażby regularna poranna gimnastyka - oto rodzaje aktywności, z których każdy wybierze coś dla siebie. W fitness klubie warto zainteresować się zajęciami z jogi, pilatesu oraz szkoły zdrowego kręgosłupa.

Przyjęto, że dziennie powinniśmy zrobić przynajmniej 10.000 kroków - osoby, które pokonują ten dystans cieszą się lepszą przemianą materii, dobrym metabolizmem i świetnym samopoczuciem.

Wiedz, co jesz

Polacy lubią dobrze zjeść i kochają tradycyjną kuchnię. Jej walory są oczywiście bezdyskusyjne, bezdyskusyjny jest jednak również jej nierzadko negatywny wpływ na zdrowie i kondycję fizyczną. W tym miejscu znów warto wspomnieć Azjatów - kuchnia japońska uznawana jest za najzdrowszą na świecie, a w Japonii widok pełnego energii i witalności staruszka nie robi na nikim wrażenia.

W styczniu tego roku Instytut Żywności i Żywienia opublikował najnowszą piramidę żywienia. Wynika z niej, że na naszych talerzach królować powinny warzywa i owoce (najlepiej świeże), które strąciły oczko niżej ziarna i produkty mączne. Nabiał,  mięso oraz oleje powinny stanowić jedynie dodatek do naszej wegetariańskiej diety. Nowością jest obecność aktywności fizycznej - to właśnie jej powinniśmy poświęcaj najwięcej czasu.

Ćwicz mózg

Tak, choć na pierwszy rzut oka może ci się to wydać nieprawdopodobne, nasz mózg potrzebuje  treningu. Naukowcy przekonują, że regularnie zmuszany do pracy na dłużej zachowuje zdrowie i młodość. Ludzie, którzy przez całe życie dużo czytali, korzystali z możliwości doszkalania się, uczyli się języków obcych i... rozwiązywali krzyżówki zachowują swój umysł w świetnej formie na długie lata.

Prawdziwą zmorą osób starszych jest choroba Alzheimera zbierająca wśród nich straszne żniwo, w dodatku z każdym rokiem coraz większe. Tej chorobie można jednak zapobiegać zmuszając mózg do regularnego treningu. Przynajmniej raz dziennie przeczytaj fragment książki, rozwiąż krzyżówkę, naucz się kilku nowych słówek w wybranym języku obcym - twój mózg zachowa świeżość i jasność na długie lata!

Hartuj się i baw

Pełni życia i wigoru staruszkowie nie spędzają całych dni przed telewizorem i... nie włączają grzejników na full. Lekarze są pewni - hartowanie sprzyja zdrowiu i przedłuża życie. W zimie zamiast grzać się pod ciepłym kocem idź na długi spacer - powietrze jest wtedy czyste, mróz zabija zarazki, a ty zmuszasz organizm do walki z niską temperaturą. Zimno leczy i odmładza - mówią lekarze, zalecając również pacjentom w każdym wieku korzystanie z zabiegów krioterapii. Wolisz tańsze i bliskie naturze sposoby? Idź na łyżwy.

Śmiech odmładza, dotlenia organizm i poprawia humor, a śmiech w gronie najbliższych potrafi również leczyć. Kontakt z drugim człowiekiem jest nierzadko bardziej skuteczny od leków, zabiegów i kremów przeciwzmarszczkowych. Marzysz  o długim życiu w zdrowiu i witalności? Śmiej się, wychodź z domu i spędzaj czas z ludźmi, których lubisz - to najlepszy sposób na długowieczność.

Artykuł powstał na podstawie Raportu Witalności Nałęczowianki przygotowanego we współpracy z  dr Agatą Grabowską, socjologiem, wykładowczynią na Uniwersytecie Warszawskim.

materiały promocyjne
Najlepsze tematy