Zdrowa żywność dla każdego

Co powinni jeść sportowcy?

Ułożenie zbilansowanej diety dla osób, które ćwiczą regularnie, nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać, ponieważ konieczne jest zdiagnozowanie indywidualnych preferencji każdego, kto decyduje się zmienić sposób odżywiania się na bardziej restrykcyjny. Co właściwie powinno znaleźć się wśród składników menu aktywnego sportowca?

To pytanie pada najczęściej w artykułach o zdrowym, aktywnym stylu życia. Coraz więcej Polaków ćwiczy i nie są to już ćwiczenia "od czasu do czasu", ale  regularne treningi. biegamy maratony, wyciskamy siódme poty na siłowni. Wszystko to,  by polepszać motorykę i rzeźbić ciało.

Reklama

Jeść przed czy po treningu?

Przed treningiem najlepiej sięgnąć po kanapkę z chleba razowego z hummusem i warzywami lub koktajl z dodatkiem pszennych zarodków. Skomponowane w ten sposób danie dostarczy węglowodanów złożonych, niezbędnych w utrzymaniu właściwego poziomu insuliny we krwi.

Po treningu natomiast warto sięgnąć po produkty bogate w glikogen i białko. Świetnie sprawdzi się przekąska w formie batonu proteinowego z inuliną, które zapewnią szybką regeneracje mięśni i uzupełnienie istotnych mikroelementów.

Niezbędne składniki diety sportowca

O tym, że na każdym etapie planu treningowego należy dostarczać organizmowi podstawowych witamin i minerałów, nie trzeba nikogo przekonywać. Uzupełnianie niezbędnych składników jest ważne z punktu widzenia gospodarki mineralnej całego organizmu. Ich brak, nie dość, że może znacznie osłabiać siłę mięśni i układ kostno-stawowy, w dłuższej perspektywie może spowodować trwałe uszczerbki na zdrowiu, a w konsekwencji zmusić do całkowitego zaniechania intensywnego treningu. Co pomoże utrzymać nam doskonałą formę?

Koncentrat białka serwatkowego jest produktem ubocznym produkcji serów, konkretnie pozyskuje się go z serwatki.  Zawarte w nim białka - ze względu na ich odżywczą i funkcjonalną wartość -  pełnią bardzo ważną rolę bogatego i zbilansowanego źródła aminokwasów. Zbawienne właściwości na procesy zachodzące w organizmie ma obecność α-laktoalbuminy i β-laktoglobuliny.

Dodatkowo aminokwasy poprzez wpływ na proces odnawiania się komórek i procesy w nich zachodzące wykazują pozytywny wpływ na stabilność DNA. Ma to przełożenie na odpowiednie dawkowanie energii oraz dobre samopoczucie. Kolejną zaletą białka serwatkowego WPC 80 jest zdolność hamowania utleniania frakcji LDL cholesterolu, co skutecznie zapobiega miażdżycy.

Glutation  jest naturalnym utleniaczem, powszechnie znajdującym się w komórkach ludzkiego organizmu. Ma silne działanie antyoksydacyjne - chroni organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, oczyszcza organizm oraz doskonale zwiększa odporność.

Gdyby nie glutation nasze ciało straciłoby podstawowy mechanizm obrony przed wirusami i bakteriami. Toksyny stopniowo niszczyłyby komórki, prowadząc do zagrażających życiu chorób. Warto pamiętać, że wraz z wiekiem poziom naturalnego utleniacza gwałtownie spada, dlatego niezwykle istotne w codziennej diecie jest uzupełnianie cysteiny - aminokwasu, któremu zawdzięczamy odpowiedni poziom glutationu.

Inulina wykorzystywana jest nie tylko w diecie osób intensywnie trenujących. Coraz częściej po produkty z jej zawartością sięgają osoby, które chcą po prostu zdrowo się odżywiać. Przyjmowanie tego naturalnego probiotyku jest doskonałym sposobem dbania o prawidłową pracę układu pokarmowego i odpornościowego.

Inulina jest pożywką dla dobroczynnych bakterii jelitowych, a co za tym idzie, skutecznie wspomaga rozwój korzystnej mikroflory jelitowej. Dzięki systematycznemu dostarczaniu inuliny do organizmu regulowana jest nasza gospodarka węglowodanowa, a widać to po zmniejszaniu stężenia glukozy we krwi. Stąd nie tylko dietetycy sportowi szczególnie zalecają wzbogacenie nią codziennej diety.

W każdej diecie, bez względu na to, czy prowadzimy bardzo aktywny czy rekreacyjny tryb życia warto zachować zdrowy rozsądek. Pamiętajmy, że zarówno brak, jak i nadmiar odżywczych składników może przyczynić się do zaburzeń procesów zachodzących w całym organizmie. Dlatego zanim podejmiemy działania zmierzające do wprowadzenia zmian w swoim żywieniu, skonsultujmy się ze specjalistą, który dokładnie wytłumaczy, jak powinno wyglądać nasze skrojone na miarę menu. 





Najlepsze tematy