Pomyśl tylko

Pobudka, kawa i do biura. Praca, lancz w fast foodzie, wieczorem telewizja. Na hobby nie masz czasu, na sport siły. Zauważasz tylko, że w twoim życiu nic się nie dzieje. Stop!

Twój mózg domaga się zmian. Jego wrogiem jest zła dieta, brak ruchu i przede wszystkim - rutyna. Jak go ćwiczyć, by długo zachował młodość?

Reklama

Gdzie ja położyłam klucze?! Jak się nazywał ten pisarz? Sytuacje, gdy z głowy znika użyteczna informacja, a potrzebne słowo nie pojawia się na zawołanie, wywołują niepokój. Czy to starość? Specjaliści uspokajają, że drobne luki w pamięci przydarzają się już trzydziestolatkom. - Nie świadczą o niczym groźnym, tym bardziej o starości. Mózg człowieka jest szalenie plastyczny i nic nie stoi na przeszkodzie, by sprawność zachował przez długie lata. Trzeba mu tylko w tym pomóc - przekonuje prof. Lawrence C. Katz, neurobiolog z Duke University Medical Center.

Zabójcza rutyna

Przez lata uważano, że w procesie starzenia się mózg człowieka traci komórki nerwowe, a zdolność tworzenia nowych neuronów mają tylko dzieci i młodzież. Ale w 1998 roku uczeni ze Szwecji i USA odkryli przyrost nowych komórek u osób w wieku 55-70 lat. Neurony powstały w hipokampie, czyli w tej części mózgu, która odpowiada za uczenie się i pamięć. Kolejną dobrą wiadomość przyniosły badania naukowców z University of Rochester: liczba komórek nerwowych w mózgach zdrowych osób nawet w podeszłym wieku nie odbiega drastycznie od tej u ludzi młodych.

Jak więc tłumaczyć fakt, że z biegiem lat większość z nas skarży się na pogorszenie sprawności umysłowej? Powodem nie jest spadek liczby neuronów, lecz zmniejszenie liczby połączeń między nimi zwanych synapsami. Zastanów się: na co dzień działamy rutynowo. Mamy swoje przyzwyczajenia, wiele czynności wykonujemy siłą rozpędu. I niezamierzenie wyświadczamy sobie niedźwiedzią przysługę. Im mniej wyzwań dla mózgu, tym rzadziej powstają nowe synapsy. A te, które już w nim istnieją, słabiej pracują i w efekcie mogą zanikać. Są sposoby, by temu przeciwdziałać.

Jak? Ćwiczyć umysł, dostarczając mu odpowiednich bodźców. Taką metodę treningową prof. Lawrence Katz opisał w książce "Neurobik". Zadbaj o kondycję mózgu. Jak to działa? Do zwiększonej mobilizacji zmusza nasz umysł uczenie się, a także doświadczanie nieoczekiwanych wrażeń zmysłowych i emocjonalnych. Sprawiają one, że mózg uruchamia ze zwiększoną mocą wiele swych obszarów naraz i wytwarza nowe synapsy.

Fast food ogłupia

Zanim jednak zaczniesz ćwiczyć szare komórki, zrób rachunek sumienia: czy są dobrze odżywione? Nie chodzi o to, czy łykasz tabletki z lecytyną, tylko co jesz na co dzień. Zdolnościom poznawczym nie służą fast foody i żywność z dużą ilością tłuszczów nasyconych, np. czipsy, pisze w książce "Zachowaj sprawny umysł przez całe życie" prof. Ian Robertson, psycholog z Trinity College w Dublinie.

Dowiedz się więcej na temat: stres | uczenie się | pamięć | dieta | komórki | umysł

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje