Zmień podejście do złości

Zmiana sposobu reagowania na czynniki, które wywołują złość oraz inne uczucia i emocje, jest możliwa. Gdy nastąpi, spowoduje zmianę twoich zachowań w sytuacji odczuwania złości.

Jeśli nauczysz się podchodzić do złości z akceptacją i współczuciem, to wszelkiego rodzaju radykalne zmiany staną się możliwe. Mimo że brzmi to dziwnie, możesz od czuwać zarazem ból i satysfakcję z powodu tego, co robisz ze swoim życiem. Problem polega na tym, aby nie oddziaływać na złość, lecz działać poza nią.

Reklama

Uwolnij się od "radzenia sobie ze złością"

Zapewne podejmowałeś już próby poradzenia sobie ze swoją złością. Może rozmawiałeś o tym z przyjacielem lub po prostu przeczytałeś na ten temat jakiś dostępny na rynku poradnik. Większość takich poradników zawiera wskazówki, jak lepiej radzić sobie z uczuciem złości, podając przy tym opisy sytuacji, w których bez powodzenia walczy się z myślami i emocjami związanymi ze złością. Prawdopodobnie tak jak większość osób borykających się z problemem złości próbowałeś już niektórych z poniższych strategii:

• Niepoddawanie się uczuciu złości, gdy tylko pojawi się na horyzoncie

• Tłumienie złości

• Próby uspokojenia własnych myśli

• Zmiana sposobu myślenia

• Odwracanie uwagi

• Przyłożenie pięścią w poduszkę zamiast komuś w twarz;

I jak te techniki sprawdziły się w twoim przypadku? Podejrzewamy, że nie jesteś zadowolony z efektów. Każdy, kto walczy ze złością, wie, że nie jest to emocja łatwa do opanowania. Bardzo trudno jest zmienić lub opanować intensywne emocje na stawione na działanie, właśnie takie jak złość. Tak naprawdę nie jesteśmy w stanie wyeliminować, a nawet zredukować myśli i emocji związanych ze złością. To może brzmieć niezbyt zachęcająco. Ale nie trać nadziei - proponowana przez nas droga wyjścia ze złości nie wiedzie tym samym starym szlakiem technik radzenia sobie z tym uczuciem czy opanowywania go.

Wybierz nowe podejście - ACT

Oto dobre wieści. Możesz kontrolować i zmieniać swój sposób reagowania na uczucie złości:

• Możesz przestać próbować radzić sobie z uczuciem złości (jeżeli stosowane do tej pory techniki zawiodły).

• Możesz nauczyć się zostawiać złość w spokoju i po prostu doświadczać jej tak samo jak innych myśli czy emocji.

• Nie musisz oddziaływać na swoją złość, a złość nie musi kierować twoim postępowaniem. W sytuacjach, w których masz ochotę wrzasnąć na dzieci lub na sprzedawcę w sklepie, możesz się zachować inaczej. Możesz nauczyć się obserwować swoje uczucie złości i pełne urazy myśli i nie robić tego, co one ci dyktują. Niepoddawanie się narastającej złości czy próby pozbycia się jej nie są dobrym rozwiązaniem tego problemu. Jest nim bowiem zmiana podejścia do gniewnych myśli i uczuć oraz sposobu reagowania na nie. Aby to osiągnąć, musisz nauczyć się akceptować gniewne myśli, nie poddając się im i nie próbując na nie oddziaływać.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje