Życie z kolorami

Badania uczonych jednoznacznie wykazują, że jeśli jakiś kolor dominuje w naszym otoczeniu, to wpływa na nasze zachowania. Ma istotne znaczenie na to, czy faktycznie wypoczniemy oraz na to, czy nasza praca przyniesie efekty.

Jedni lubią takie kolory, inni inne. Okazuje się jednak, że barwy mają uniwersalny wpływ na człowieka. Nie zawsze korzystny. Wszystko bowiem zależy od tego, jakie działania mamy w planie.

Reklama

Przykładowo, zespół brytyjskich naukowców z London College przeanalizował wpływ barw na efektywność pracowników biurowych. Z tych badań jednoznacznie wynika, że na atmosferę w środowisku pracy w istotny sposób wpływa nie tylko to, jaki jest dzień tygodnia i jak długo trwa praca, ale też kolor ścian biura. Według ustaleń tych ekspertów, osoby pracujące w pomieszczeniach pomalowanych szarą farbą odczuwają w pracy nijakość i nudę. A już najbardziej przygnębia praca wykonywana w pomieszczeniach pomalowanych na niebiesko.

Kolor niebieski

może jednak w innej sytuacji przynieść wymierne korzyści. Badania prowadzone przez zespół amerykańskich naukowców z ośrodka badawczego w Palm Beach na Florydzie wykazały, że barwa pomieszczenia, w którym najczęściej jadamy posiłki, może wpłynąć na naszą sylwetkę. Wyniki badań tych ekspertów dowiodły jednoznacznie, że kuchnia z wyposażeniem lub ścianami w kolorze niebieskim albo zielonym znacząco zmniejsza apetyt. Jeśli więc w takim pomieszczeniu nie tylko przygotowujemy posiłki, ale też je zjadamy, to na pewno będziemy przyswajali mniejsze porcje i szybko zgubimy kilka kilogramów.

Wracając do skuteczności w pracy, jedyną barwą pozytywnie wpływającą na nią są, według badaczy z London College,

odcienie żółci.

W biurach, gdzie ściany pomalowano na żółto, pracownicy są szczęśliwsi, pełni energii i bardziej skupieni na pracy.

Brytyjscy eksperci ustalili też, że przewaga czerwieni w otoczeniu wywołuje ogólne podenerwowanie i skłonność do gniewu. Podobne wnioski przyniosły również badania zespołu amerykańskich i niemieckich naukowców. Wykazały one jednoznacznie, że intensywna obecność czerwonego koloru w otoczeniu sprawia, iż ludzie gorzej wykonują swoje zadania i bardziej obawiają się porażki.

Eksperci z Uniwersytetów w Rochester i Monachium stwierdzili, że

czerwień

wyraźnie wpływa na motywacje ludzi i to w sposób, którego człowiek nawet sobie nie uświadamia. Wynikać to ma, jak twierdzą badacze, z faktu, że kolor czerwony kojarzy nam się z niebezpieczeństwem, z nakazem zatrzymania się na skrzyżowaniu, czy z błędami popełnionymi na klasówce.

Określone znaczenie czerwieni jest tak silnie zakodowane w ludzkiej podświadomości, że gdy naukowcy w trakcie eksperymentów pokazywali ochotnikom błyski czerwonego światła, ci rozwiązywali testy na niższym poziomie niż normalnie oraz wybierali do rozwiązania najłatwiejsze problemy. Jakby z góry próbowali zminimalizować podświadomie przeczuwaną porażkę.

Biorąc pod uwagę ustalenia naukowców, nasuwa się oczywisty wniosek. Jeśli chcemy odnieść sukces w pracy, to jak ognia unikajmy czerwieni w otoczeniu. A jeśli planujemy zgubić kilka kilogramów, to pomalujmy ściany kuchni na niebiesko.

Tadeusz Oszubski

Dowiedz się więcej na temat: kolor

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje