15 zwariowanych pomysłów na fitness

Nie musisz popadać w rutynę, która niweczy twoje starania o atrakcyjne ciało i dobre samopoczucie. Zobacz, ile twarzy ma fitness i baw się nim na różne sposoby, a co najważniejsze - podnieś efektywność swojego treningu!

TRX, czyli trening w zawieszeniu

Nie, nie chodzi o to, żeby buty do ćwiczeń zawiesić na kołku na jakiś czas! Chodzi o ćwiczenia, podczas których część ciężaru ciała jest podwieszona na taśmach lub linach. W tym celu można wykorzystać przybór zwanych TRX - specjalne taśmy z uchwytami i regulowaną długością, które można uczepić we framudze drzwi, na belce lub gałęzi drzewa. W czasie takiego treningu jako obciążenie wykorzystuje się ciężar ciała lub jego część.

Reklama

Aby poprawnie wykonać ćwiczenia, dobrze mieć za sobą przygotowanie w postaci łatwiejszych ćwiczeń oraz dość mocne mięśnie tułowia. Warto spróbować, bo to naprawdę świetny wysiłek. Można go wykorzystać do ujędrniania ciała, wzmacniania mięśni lub odchudzania - wszystko zależy od tego, jak zostanie ułożony trening.

Radosna zabawa, czyli trampolina


Chcesz skakać z radości w czasie treningu? Wypróbuj skoki na trampolinie. Jest to sposób nie tylko na zabawę, ale i na spalanie kalorii. Na dodatek trampolina łagodzi przeciążenia działające na stawy w czasie podskoków. Jest to zatem intensywna i bezpieczna forma ćwiczeń, o ile zachowasz minimum zdrowego rozsądku, bo skoki na trampolinie w pewnych sytuacjach mogą stać się przyczyna kontuzji.

ViPR - ruch dla całego ciała


Skrót ViPR pochodzi od angielskich słów: vitality (witalność), performance (wykonanie), reconditioning (odnowa). Ćwiczenia wykonuje się z gumową tubą o długości 100-122 cm i wadze od 4 do 20 kg. Trening polega na wykonywaniu ruchów maksymalnie zbliżonych do tych, które robi się w codziennym życiu, czyli złożonych, podczas których pracuje wiele mięśni jednocześnie. Dlatego ćwiczenia te wzmacniają całe ciało, a nie tylko wybrane grupy mięśni.

Elite Fitness, czyli zaskakiwanie mięśni


To propozycja dla tych, którzy po miesiącach ćwiczeń utknęli w miejscu: mimo dalszych ćwiczeń siła mięśni nie wzrasta, waga stoi w miejscu. Program Elite Fitness to tzw. cross trening, czyli zestaw najróżniejszych ćwiczeń, pochodzących z różnych dyscyplin sportowych, przeplatający wysiłek kardio z siłowym. Jego celem jest nieustanne zaskakiwanie mięśni nowym rodzajem pracy, dzięki czemu "budzą" się one do większego wysiłku, spalanie kalorii wchodzi na wyższe obroty, ponownie zaczyna rosnąć siła mięśni i sprawność ogólna. Najpopularniejszymi programami tego typu są P90X i Insanity Workout.

Pole Dancing, czyli taniec na rurze


To naprawdę dobra zabawa i kawał solidnego treningu. Wymaga pracy wszystkich mięśni, w tym brzucha, pośladków i ud. Poprawia ogólną sprawność, zwiększa pewność siebie i spala tłuszcz. Taniec na rurze można wykonywać z różną intensywnością i z różnym stopniem trudności, więc nadaje się on i dla początkujących i zaawansowanych amatorek fitnessu.

Powrót do podstaw, czyli Boot Camp


Pada rozkaz i nie ma, że boli! Trzeba wykonać zadanie. Tak wygląda trening Boot Camp, czyli ćwiczenia wzorowane na wojskowym drylu. Trening obejmuje proste, podstawowe ćwiczenia, które zwykle wykonuje się bez dodatkowego sprzętu: pompki, przysiady, podskoki, wypady, brzuszki, biegi, itp. Zajęcia są intensywne, ale dzięki temu szybko budują i kondycję i siłę mięśni. Nie każdy jednak polubi tę konwencję, w której trzeba grać rolę kadeta zdanego na łaskę bezwzględnego sierżanta-trenera. Zaleta? Nawet 10 kcal spalone podczas każdej minuty!

Wysoka intensywność, czyli Cross-Fit


To rekordzista, jeśli chodzi o spalanie kalorii: 15 kcal na minutę! Jednak nie każdy wytrzyma aż tak wysoką intensywność wysiłku. Trening polega na nieustannej walce z własną słabością i pokonywaniu ograniczeń. Wiele ćwiczeń wykonuje się przez określony czas, a pod koniec tego czasu mało osób jest zdolna kontynuować ćwiczenie. Ale to właśnie sprawia, że jeśli choć trochę przekroczysz swoje możliwości, otrzymasz nagrodę: szybciej schudniesz, ujędrnisz ciało, wzmocnisz je i poprawisz kondycję. Cross-Fit stosowany jest w treningu atletów, policji, wojska i strażaków.

Gra w ćwiczenia, czyli trening przy konsoli do gier


Kto powiedział, że gry wideo zamienią cię w lenia kanapowego? Wszystko zależy od tego, jaką grę wybierzesz. Jeśli będzie to gra ruchowa, może być odwrotnie - schudniesz, poprawisz wygląd ciała, wzmocnisz się, a wszystko to w atmosferze dobrej zabawy. Wypróbuj taniec, boks, tenis, czy wirtualnego trenera.

Taneczny fitness, czyli Zumba


Lekcja zumby wprowadzi cię w imprezowy nastrój. To energiczny ruch w rytmie muzyki latino i międzynarodowych bitów. Nie trzeba liczyć powtórzeń, po prostu ruszasz się i bawisz, a w tym czasie całe ciało pracuje nad poprawieniem kondycji i szczuplejszą sylwetką. Zumba to także obecnie najbardziej popularne zajęcia fitness na świecie.

Cios, unik, czyli aeroboks


Trening z elementami boksu jest sposobem na lepszą sprawność ogólną, szczupłą sylwetkę, równowagę, koordynację ruchową, siłę i kondycję. Aeroboks powstał w Anglii i obejmował pierwotnie m.in. elementy tańca, podskoków, boksowania z cieniem, uderzenia i kopnięcia w worek treningowy. Obecnie spotyka się różne jego odmiany i modyfikacje, więc zanim pójdziesz na zajęcia dowiedz się, jakich ćwiczeń możesz się spodziewać.

Kettlebells, czyli powrót do przeszłości


Kettlebell to ciężarek w postaci odważnika - kula z uchwytem. Ćwiczenia z tym przyborem pozwalają spalić 270 kcal w 20 minut. Poruszanie odważnikiem wymaga pracy mięśni, jakiej nie da się wywołać ćwiczeniami na maszynach siłowych czy ze sztangą lub hantlami. Mięśnie pracują podczas wprawiania ciężaru w ruch i podczas wyhamowania go. Wiele ćwiczeń wymaga pracy wielu grup mięśniowych jednocześnie. Osoby początkujące powinny zaczynać z mniejszym obciążeniem: kobiety: 4-7 kg, mężczyźni: 7-12 kg. Kluczem do bezpiecznego i skutecznego treningu jest poprawne wykonywanie ćwiczeń.

Anty gravity yoga, czyli powietrzna joga


Na świecie już bardzo popularna, w Polsce jeszcze bardzo mało znana odmiana jogi, w której ćwiczenia wykonuje się przy użyciu specjalnego hamaka. Polega ona na wykonywaniu wariacji tradycyjnych asan, wisząc na hamaku uwieszonym do sufitu. Hamak czasami odciąża, a czasami utrudnia zadanie. Skutek? Mocniejszy tułów, głębszy relaks, lepsza elastyczność i siła ciała.

Powrót do natury, czyli bieganie boso


Zamiast uzbrajać stopy w amortyzowane i podtrzymujące ją obuwie, dążymy do tego, by stopy pracowały tak, jakby były bose. Na rynku dostępne są różne rodzaje butów, które mają umożliwiać stopom naturalną pracę. Można też biegać w specjalnych sandałach lub autentycznie boso. Zanim jednak wyrzucisz skomplikowane, techniczne obuwie do biegania i przerzucisz się na styl biegania boso, musisz wzmocnić stopy, bo rozleniwione odciążającym je obuwiem, na początku będą bardziej podatne na kontuzje.

Noś więcej, czyli marsz z dodatkowym obciążeniem


Zamiast maszerować z hantelkami w dłoniach, co może nadwerężyć stawy i ścięgna, spróbuj założyć na siebie specjalną, obciążoną kamizelkę. Jej zadaniem będzie przyspieszenie tętna i zwiększenie spalania kalorii. Zacznij od kamizelki ważącej 5-10% twojego ciężaru ciała. Jeśli masz dużą nadwagę, zrezygnuj z kamizelki - twoje stawy dźwigają już i tak zbyt dużo.
Kamizelki treningowe dostępne są w sklepach fitness i w internecie.

Wirtualny trener, czyli aplikacje i strony z treningami


Szukasz motywacji? Ściągnij jedną z wielu dostępnych za darmo lub za niewielką opłatą aplikacji na smartfona. Dzięki nim zaprogramujesz swoje treningi, zmierzysz przebyty dystans, sprawdzisz, ile spalasz kalorii. Telefon może odmierzać czas w czasie treningu interwałowego, więc nie będziesz zmuszony bez przerwy patrzeć na zegar. Dane możesz przenosić do komputera i tam śledzić swoje postępy na przestrzeni czasu.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje