Bez wody nie idź na siłownię

Czas jesienno-zimowy to czas powrotu do sal gimnastycznych, na siłownie i do fitness klubów. Aby przez zimę utrzymać uzyskaną górskimi wyprawami, codziennym pływaniem i rajdami rowerowymi sylwetkę - intensywnie ćwiczymy.

Prawdziwy skutek jest wtedy, gdy ćwiczymy do tzw. zapocenia. Podczas takiego wysiłku tracimy od 1 do 2 litrów potu na godzinę. Niezbędne jest regularne uzupełnianie straconych płynów. Na siłownię chodźmy zawsze z butelką ulubionej wody mineralnej.

Reklama

Woda w procentach
Już ubytek około 2proc. wody w organizmie obniża wydolność fizyczną szybkość i siłę o ok. 10proc.. Woda stanowi ok. 60proc. masy ciała dorosłego człowieka. U kobiet ilość wody jest nieco mniejsza, ponieważ ciało kobiety zawiera więcej tkanki tłuszczowej. Woda występuje we wszystkich organach człowieka, choć w różnych proporcjach. Najwięcej mamy jej we krwi (83proc.), nerkach (82,7proc.), sercu i płucach (po 79proc.). Woda to również podstawowy budulec mózgu (74,5proc.). Nawet takie narządy, jak kości zawierają wodę, która stanowi 22proc. ich masy. Najmniej wody w naszym organizmie zawiera tkanka tłuszczowa, tylko 10proc.

Organizm sportowca i osób systematycznie trenujących ze względu na wyższą zawartość tkanki mięśniowej zawiera więcej wody, niż osób, które w ogóle nie trenują. Tempo produkcji potu i ubytek płynów zależy od indywidualnych skłonności oraz od uprawianej dyscypliny. Lecz żaden organizm ludzki nie jest w stanie magazynować wody potrzebnej na pokrycie zapotrzebowania w trakcie wysiłku. Dlatego trzeba regularnie uzupełniać powstający niedobór.

Woda na cellulit

Badania przeprowadzone przez naukowców zajmujących się sportem wykazały, że sportowcy wypijający odpowiednią ilość płynów w trakcie treningu, mogą ćwiczyć o 33proc. dłużej, niż zawodnicy niepijący. To przecież woda dba o prawidłowy przebieg procesu termoregulacji, utrzymując ciepłotę organizmu na prawidłowym poziomie. Dodatkowo woda poprawia trawienie, ułatwia przefiltrowywanie krwi, dzięki czemu usuwa toksyny i szkodliwe produkty przemiany materii, a tym samym jest jednym z czynników zapobiegających powstawaniu cellulitu u kobiet.

Co daje picie wody

Pamiętajmy, by w czasie treningu pić bardzo powoli, w małych ilościach najlepiej pomiędzy seriami ćwiczeń, co 10 - 15 min. Pozwoli to uniknąć odwodnienia organizmu i zwiększyć naszą wydolność.

W maju Krajowa Izba Gospodarcza "Przemysł Rozlewniczy" rozpoczęła kampanię, której celem jest edukacja społeczeństwa na temat korzyści wynikających z regularnego picia wody. Mimo apeli lekarzy, dietetyków, kosmetologów i mediów, spożycie naturalnej wody butelkowanej w naszym kraju w stosunku do krajów Unii Europejskiej jest nadal zbyt małe. Podczas, gdy statystyczny Europejczyk pije ok. 106 litrów naturalnych wód butelkowanych rocznie, średnie spożycie przez mieszkańca Polski pozostaje na poziomie ok. 65 litrów.

I piejmy wodę głównie latem, podczas upałów. To dobrze, ale zapominamy, że upał to nie jedyna możliwa przyczyna odwodnienia organizmu człowieka. "Polacy powinni pić wodę nie tylko okazjonalnie, ale codziennie, ponieważ tego wymaga organizm człowieka - podkreśla Wojciech Rutkowski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej "Przemysł Rozlewniczy".

(JD)

Dowiedz się więcej na temat: organizm | bez wody | woda | wody

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje