× m.interia.pl

Korzystasz z urządzenia mobilnego? Wybróbuj wersję Interii,
zaprojektowaną specjalnie dla Twojego urządzenia.

Reklama

  • ×

    Treść dostępna również w wersji mobilnej
    na m.interia.pl oraz w aplikacjach na iOS i Android

  •  

    Ile snu potrzebuje organizm?

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Długość i rytm snu jest sprawą indywidualną, zmieniającą się z upływem lat. Są ludzie, którym wystarczy pięć godzin snu na dobę (faza snu głębokiego jest wówczas wydłużona), oraz osoby, którym dla całkowitego wypoczynku potrzeba nawet 10 godzin snu.

Zdjęcie

A ty ile snu potrzebujesz? / 
A ty ile snu potrzebujesz?
Większość z nas śpi 6-8 godzin, przy czym niektórzy chodzą spać wcześnie ("skowronki") najbardziej aktywne rano, a inni udają się na spoczynek późną nocą i przesypiają ranek ("sowy"). Czasem jest to wymuszone koniecznością wczesnego wstawania, co związane jest z pracą, obowiązkami rodzinnymi. Innym razem decyduje o tym osobista skłonność.

Orientacyjne zapotrzebowanie na sen dla różnych grup wiekowych:

Reklama

Noworodki - 16 godzin,
Niemowlęta 3-5 miesięcy - 14 godzin,
Niemowlęta 6-23 miesiące - 13 godzin,
Dzieci 2-3 lata - 12 godzin,
Dzieci 4-5 lat - 11 godzin,
Dzieci 6-9 lat - 10 godzin,
Młodzież 10-13 lat - 10 godzin,
Młodzież 14-18 lat - 8 godzin,
Dorośli 19-30 lat - 7-8 godzin,
Dorośli 31-49 lat - 7 godzin,
Dorośli 50-70 lat - 6 godzin.

Pomocne specyfiki

Zażywanie chemicznych leków nasennych jest złem koniecznym, gdyż zawarte w nich składniki dezorganizują fazy snu i zmieniają czynność bioelektryczną mózgu. Często prowadzą też do uzależnienia (do zaśnięcia potrzebna jest coraz większa dawka) oraz obniżają sprawność człowieka po obudzeniu. Barbiturany są stosowane w wyjątkowych przypadkach. Większą popularnością cieszą się bezpieczniejsze leki, np. relanium. Każdy lek tego typu może być jednak zażywany wyłącznie po konsultacji z lekarzem. Sami możemy sobie pomóc, zażywając ziółka. W skład uspokajających mieszanek wchodzą głównie listki melisy, korzenie kozłka lekarskiego, kwiaty lawendy, kwiatostany głogu, szyszki chmielu. Uspokajająco i nasennie działają dostępne w aptekach preparaty takie, jak np.: syrop Melisal (mieszanka zawierająca zioła melisy, dziurawca, kwiaty głogu, lipy, korzeń arcydzięgla, kwiat rumianku), lecznicza herbatka Melisa-fix, Neospasmina w syropie (wyciąg z kozłka lekarskiego i kwiatu głogu), Nervogran (mieszanka ziół w granulacie), Nervosol (wyciąg z ziół, do picia), Somnoten-fix (zioła przeciw bezsenności - 1 torebka na godzinę przed snem). Można też samemu sporządzić nasenną herbatkę z 10 g kwiatu rumianku, 15 g liści mięty, 20 g kopru włoskiego, 30 g kminku. wszystkie składniki wymieszać i zaparzać po 1 łyżeczce herbatki w niepełnej szklance wrzącej wody (parzyć 10 minut).

Artykuł pochodzi z kategorii: Uroda

MWMedia
Więcej na temat:dorośli | organizm

Zobacz również

  • Na wózku też można być piękną!

    Makijaż, fryzura, biżuteria, czasami tatuaż lub ekstrawagancka stylizacja - tak jak wszystkie kobiety, one też chcą czuć się piękne, choć niektórym z nich trudno jest uwierzyć w to, że mogą. To... więcej

  • Oceń tekst

    Ocen: 176

Reklama

Skomentuj artykuł: Ile snu potrzebuje organizm?

Przejdź do forum »

Wasze komentarze (87)

Dodaj komentarz
popi

~popi -

więcej info o tym link

Załączniki:
Robercik

~Robercik -

A ja rano nasluchujee jak mój sąsiad pociska chłopaczka

fsmg

~fsmg -

ja mimo ze mam 21 lat musze spać minimum 10 godzin. a i tak zdarza się że jest to dla mnie mało i w ciągu dnia potrafię zapaść w drzemkę. trochę mnie to dziwi bo nigdy tak nie było, zazwyczaj starczyło mi 7-9 godzin snu, dopiero ok pół roku mam taki wydłużony sen. i niestety nie wiem co się dzieje :(

evela

~evela -

Jezeli nie przespie swojej normy(nie wiem jaka ona jest) to wyskakuja mi siniaki na twarzy! slyszal ktos o tym?

Nie lubie spac

~Nie lubie spac -

Albo nabeniac fryte i wcale nie spac :)

olaf

~olaf -

Ja przyznam,ze dla mnie wypoczynek i sen nie jest bez znaczenia dlatego ze zmagam sie z problemami kregosłupa.Dlatego musiałem znalezc dla siebie najlepszy materac.Wybralem Perfect Harmony,który jest wyrobem magnetycznym.Materac działa, pomału odczuwam mniejsze dolegliwości od strony mojego kręgosłupa.

Rafał z Dublina

~Rafał z Dublina -

Moim przekleństwem są ranne zmiany. Nie zależnie od tego o której się położę spać i tak rano czuję się nie wyspany. Mój optymalny sen to ok 10h/dobę

krornami

~krornami -

Moj sen trwa okolo 4-5 godzin, ale zawsze jestem wyspana i normalnie funkcjonuje. Po prostu moj sen jest dorej jakosci, faza glebokiego snu jest wydluzona wiec nie jestem padnieta gdy spie dla niektorych zaledwie 5 godzin. Nieraz zdarzlo sie ze spalam jakies 2 h na dzien, i tak pzrez caly tydzien. Moj organizm latwo sie przystosowal do tego. I niech mi nikt nie pisze ze sie szanuje swojego zdrowia skoro spie po 5 godzin, a mam dopiero 16 lat. Spie tresciwie wiec wara od tego !

milena:)

~milena:) -

kurcze to ja śpie sporo za długo:) powinnam spać 8 a w wakacje śpie około 12 godzin:) najdłuzej było chyba 17:) teeeż kocham spać:D ale i tak w dzień czasem lubie sie zdrzemnąć. mimo tego, że długo śpię czasem i tak czuje sie zmęczona

m***

~m*** -

spie 10 H, ale to i tak za malo dla mnie, spie jeszcze w poludnie po 2 do 4 h.. moze to jest z czyms zwiazane. Patrzac na wasze kryteria powinnam spac od 7-8h, a ja tym czasem zachowuje sie jak dziecko 6-letnie. hm... oczywiscie wiem ze to dane statystyczne, ktore nie sa do konca "prawdziwe"..

Reklama