Lecznicze kuracje: skóra, włosy i paznokcie

Jeżeli przez dłuższy czas nie przykładamy wagi do tego, co jemy, włosy stają się matowe, paznokcie łamliwe, a skóra - sucha i szorstka. Nie zawsze wystarczy samo wzbogacenie diety. Czasem ratunkiem muszą być suplementy diety, zwane również nutrikosmetykami.

Na efekty kuracji trzeba poczekać kilka tygodni, a czasem nawet miesięcy. Krótkie i nieregularne łykanie nutrikosmetyków nie przyniesie spodziewanych rezultatów. Substancje docierają do skóry, włosów i paznokci, ale w niewielkich ilościach. Potrzeba więc czasu, by niedobory zostały uzupełnione.

Witaminy

Reklama

Witamina A zapobiega rogowaceniu naskórka, witamina E zmniejsza suchość skóry i jej stany zapalne, witamina C radzi sobie z przebarwieniami skóry i opóźnia jej starzenie się. Z kolei witaminy z grupy B łagodzą stany zapalne, walczą z trądzikiem i łojotokiem, wzmacniają włosy. Witaminą urody jest też witamina H, zwana często biotyną. Jej niedobory objawiają się np. łysieniem.

Przeciwutleniacze

Walczą z wolnymi rodnikami i opóźniają starzenie się komórek organizmu, w tym także skóry. Substancje neutralizujące wolne rodniki to m.in. karotenoidy, flawonoidy, likopen, retinol, czyli witamina A w czystej postaci oraz koenzym Q10. Fitoestrogeny, czyli hormony roślinne. Najczęściej pozyskuje się je z soi. Zadaniem fitoestrogenów jest odnowa włókien kolagenowych, co regeneruje naskórek i zapewnia skórze odpowiednie nawilżenie.

Mikroelementy

Najważniejsze to krzem, cynk, wapń. Niedobór krzemu wpływa niekorzystnie na włosy i paznokcie.

Włosy rozdwajają się, wypadają, stają się suche i matowe, a paznokcie kruche i łamliwe. Najbogatsze naturalne źródła krzemu to m.in. wyciągi z bambusa, skrzypu polnego i pokrzywy.

Ważny jest też cynk, który powinien być przyjmowany w połączeniu z witaminami z grupy B, ponieważ wtedy zwiększa się jego wchłanianie z przewodu pokarmowego. Głównym budulcem włosów i paznokci jest też wapń.Jego niedobór powoduje łamliwość paznokci i wypadanie włosów.

Omega-3 i omega-6

Kwasy nienasycone łagodzą stany zapalne skóry. Można je stosować nawet w zapaleniu atopowym. Ich najbogatszym źródłem są oleje nienasycone np. olej z nasion czarnej porzeczki, z orzechów włoskich z pierwszego tłoczenia, wiesiołkowy, lniany, z nasion amarantusa i olej z nasion ogórecznika.

Aminokwasy

Np. metionina i L-cysteina. To jedne z najważniejszych składników odżywiających cebulkę włosa i płytkę paznokcia. Są to tzw. cegiełki budulcowe białka, zwanego keratyną. Najwięcej ma go np. żelatyna spożywcza.

Kwas hialuronowy

To substancja, która naturalnie występuje w skórze i chroni ją przed nadmiernym wysuszeniem. Niestety z czasem kwasu hialuronowego ubywa w organizmie i trzeba go uzupełniać. Skutecznie zapewnia on skórze właściwe nawilżenie.

Dowiedz się więcej na temat: suplementy diety | skóra | paznokcie | włosy | kosmetyki | witaminy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje