Mało, chudo, kolorowo

Tłuszcz pod specjalnym nadzorem

Reklama

Usuń z jadłospisu takie pozycje, jak tłuste wędliny, smalec, podroby, gotowe pasztety i śmietana. Wołowinę i wieprzowinę zastąp znacznie chudszym drobiem. Ale uwaga, bez skóry, bo to prawdziwa bomba cholesterolowa. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego (nasycone) skutecznie podnoszą poziom złego cholesterolu (LDL) we krwi i prowadzą do miażdżycy. Sprzyjają też powstawaniu zakrzepów we krwi oraz stanów zapalnych w naczyniach, a stąd już tylko krok do zawału serca. Zwierzęce tłuszcze zastąp znacznie zdrowszymi nienasyconymi tłuszczami pochodzenia roślinnego. Gdzie ich szukać? Cenne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 znajdziesz w olejach roślinnych: słonecznikowym, sojowym, kukurydzianym, z pestek winogron, kokosowym, sezamowym oraz arachidowym.

Trzeba jednak pamiętać, że wolno je spożywać wyłącznie na surowo, bo w czasie smażenia utleniają się, tworząc niekorzystne dla zdrowia związki. Do smażenia nadają się tylko olej rzepakowy oraz oliwa z oliwek. Ta ostatnia jest szczególnie polecana przez lekarzy i dietetyków. Nie tylko pomaga utrzymać prawidłowy poziom cholesterolu we krwi, ale także zawiera cenne polifenole, antyoksydanty, które chronią dobry cholesterol przed utlenianiem do tego złego.

Nie kupuj gotowych ciast, ciastek, mrożonego ciasta francuskiego, mrożonych frytek i zup w proszku. Zawierają zmodyfikowane kwasy tłuszczowe, tzw. tłuszcze trans, jeszcze groźniejsze od zwierzęcych, które uważane są za jednego z głównych sprawców epidemii otyłości na świecie. Według naukowców spośród wszystkich tłuszczów to one najszybciej odkładają się pod skórą i prowadzą do otyłości.

Tłuszcze trans powstają w procesie utwardzania tłuszczów roślinnych. Chętnie korzysta z nich przemysł spożywczy, bo są tanie i wolniej jełczeją, a przez to wydłużają termin przydatności do spożycia przygotowanych na ich bazie produktów. Niestety, fatalnie wpływają na układ krążenia: znacznie podnoszą poziom cholesterolu LDL i obniżają poziom HDL. Dlatego z diety trzeba wyeliminować twarde margaryny oraz wszelkie gotowe produkty, które mogą je zawierać. Uwaga, są także w chipsach i chrupkach. Zastąp je znacznie zdrowszymi orzechami i migdałami (tylko niesolonymi!). Zawierają one zdrowe tłuszcze i błonnik - obniżające poziom złego cholesterolu. Jeśli nie potrafisz obejść się bez słodyczy, kupuj tylko gorzką czekoladę - zawiera 70-80 proc. ziarna kakaowego, które działa przeciwzakrzepowo.

Dowiedz się więcej na temat: ciśnienie | tłuszcz | dieta | zawał | kwasy | otyłość | serce | owoców | omega | ryzyko

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje